“Hoe krijg en houd ik energie in mijn salesteam”.
Dit was het onderwerp tijdens deze Round Table die wij in samenwerking met TalentEmpowerment hebben georganiseerd. We waren te gast bij SMA-partner Capgemini. De deelnemers aan deze sessie kwamen uit verschillende branches zodat op deze manier uiteenlopende ervaringen met elkaar konden worden uitgewisseld. Associate Jeroen Brink van Courius was als expert op dit thema bij deze bijeenkomst aanwezig. Tijdens het voorstelrondje kwam naar voren dat de meeste aanwezigen ervaren dat er veel energie in een team vrijkwam op moment dat aan een gezamenlijk doel werd gewerkt. Tevens gaf men aan dat het vaak een ongrijpbare factor is die moeilijk te meten valt en waarop als manager niet viel te sturen. Tijdens de interactieve sessie werden de volgende ervaringen met elkaar gedeeld:
- Geef duidelijke en directe feedback op gedragsniveau;
- Zorg voor een vertaling van de waarden van het bedrijf. Desnoods tot op persoonsniveau. Hierdoor is voor iedereen duidelijk wat zijn/haar bijdrage in het geheel is;
- Vier de successen;
- Een elftal hoeft nog geen team te zijn;
- Zorg voor een omgeving waarin mensen elkaar willen helpen;
- Bonussen dragen niet bij aan het energieniveau in een team. Kunnen zelfs ondermijnend zijn;
- Wees scherp op stoorzenders in het team. Besef je hierbij wel dat kritiek vaak vanuit betrokkenheid voortkomt;
- De mindset over personeel is een belangrijk vertrekpunt. Zie je hen als asset of kostenpost.
Jeroen gaf vanuit zijn rol als expert aan:
- Het is lastig om energie in een team in een KPI uit te drukken. De items waarnaar gekeken kunnen worden omdat ze van invloed zijn het energieniveau:
- Processen
- Bekijk deze vanuit de Gallop-aanpak waarbij gestuurd wordt op klant- en medewerkerstevredenheid en het financiële resultaat
- Mensen
- Het meest optimaal zijn groepen van 8 tot 10 personen. Bij grotere groepen spelen andere dimensies mee;
- Zorg voor een omgeving waardoor mensen graag naar hun werk gaan en waar men zich kan ontwikkelen;
- Benader medewerkers vanuit de Growth-mindset;
- Het is belangrijk als leidinggevende om mensen te helpen met weerstand/tegenslag in hun dagelijkse werk;
- Laat als leidinggevende authentiek voorbeeldgedrag zien.
- Processen
- De leidinggevende kan worden gezien als een energie architect. Door goed te kijken waar de energie zit en waar het weg lekt;
Na afloop gaf Jeroen als tip om het boek “Verbindend Vermogen”van Marco Buschman over dit onderwerp te lezen. Daarnaast wordt het boek “Team Energie” van Cees van der Zwan binnenkort vertaald voor een breder publiek. Hetgeen volgens Jeroen zeker een aanrader is.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn. Alle artikelen hebben we verzameld in één overzicht.