23-03-2016, SMA Oost : Expert-sessie met Rob de Louw (Canon)

23-03-2016, SMA Oost : Expert-sessie met Rob de Louw (Canon)

20160323 SMA Oost Sales Café Rob de LouwOp 23 maart stond er weer een Sales Café bij SMA Oost op het programma. Dit keer was Rob de Louw in Arnhem te gast. Rob is de Vice President en Sales Director van Canon Nederland. Binnen de SMA is Rob eveneens bekend van het winnen van de SMA TOP-50 in 2014. Een man met een duidelijke verhaal en visie op het Sales Vak, hetgeen een groot aantal SMA-leden had geïnspireerd om naar het WTC-gebouw te komen. Voordat wij aan de bijeenkomst begonnen, was er volop tijd en ruimte om met elkaar te netwerken en te genieten van het heerlijke buffet wat ons werd aangeboden door onze partner Regardz. Nadat iedereen had plaatsgenomen in de zaal, met schitterend uitzicht over Arnhem, opende SMA Oost-voorzitter, Ton Donderwinkel de bijeenkomst. Hierbij stond hij o.a. stil bij het Sales Event Oost wat men, in navolging van SMA Noord, gaat organiseren.

Vervolgens begon Rob zijn verhaal. Hierbij begon hij met een korte toelichting over zijn carrière, die hem o.a. voor een aantal jaren in Singapore heeft gebracht. In het volgende gedeelte nam Rob de groep mee in de wereld van Canon. Enerzijds om te duiden wat voor bedrijf dit is, met een aantal interessante feiten/cijfers. Anderzijds liet Rob zien, in welke transformatie het bedrijf momenteel zit en op welke wijze men hiermee om gaat. Dit gaf bij de aanwezigen in de zaal, reeds stof ter discussie. Uiteindelijk begon Rob, aan de 10 regels, die ervoor gezorgd hebben dat hij zo succesvol in zijn werk is geweest. Hierbij gaf Rob aan dat hij elke dag, langs deze zelf gecreëerde hoge lat leeft en werkt. Rob liep de regels, één voor één door, en gaf bij elke een toelichting:

1. Kaizen – Dit is een filosofie die Rob inspireert om zichzelf iedere dag de vraag te stellen: “wat kan er beter?” Als je jezelf en je omgeving elke dag dwingt het een stapje beter te doen, staan ze meer open voor verandering. Rob’s motto is dan ook:

“When you improve a little each day, eventually big things occur. When you improve conditioning a little each day, eventually you have a big improvement in conditioning. Not tomorrow, not the next day, but eventually a big gain is made. Don’t look for the big, quick improvement. Seek the small improvement one day at a time. That’s the only way it happens – and when it happens, it lasts.”

2. Believe in your team – Bij dit uitgangspunt geeft Rob aan dat hij continu op zoek is naar mensen die niet op dezelfde manier werken als hij dat doet, voor een goede balans in het team. Dat moeten dan uiteraard mensen zijn die positieve energie uitstralen.

3. Focus and no excuses – Hierbij toont Rob ter illustratie een video van Michael Jordan waarin deze spreekt over zijn eigen falen, om aan te tonen dat succes niet vanzelf komt.

4. Be the change you wish to see in others – Rob: “Als jij het voorbeeld niet geeft, hoe kan je dan verwachten dat anderen volgen?”

5. Plaatje, praatje, daadje – Hiermee bedoelt Rob: ‘Als je kinderen iets bij wilt brengen, toon je een plaatje waarop staat wat je wilt, laat je het vervolgens de kinderen zelf uitvoeren en corrigeer je met een praatje. Dat wordt vervolgens een daadje. Zo’n werkwijze werkt ook in je team.’

6. The balcony and the dance – Managers zijn, in Rob’s ogen, vaak te veel aan het dansen met hun mensen of kijken te veel toe vanaf de zijlijn (te veel op detail of te beschouwend). Maar een goede manager doet beiden; danst met zijn mensen en kijkt regelmatig toe vanaf het balkon.

7. Connect and communication – Met deze woorden gaf Rob aan dat het cruciaal is om voor verbinding te zorgen en dat goede communicatie daarbij een zeer belangrijke randvoorwaarde is.

8. Celebrate success and have fun  – Rob heeft een gong meegenomen naar het werk. Eén keer per maand roept hij mensen naar voren die een “exceptional” performance hebben gedaan. Zij mogen op de gong slaan, krijgen een fles champagne en een lunch bon waarmee ze met 10 mensen uit eten kunnen gaan die hebben bijgedragen aan dit succes.

9. Be proud – Rob geeft aan: “Wat jij uitstraalt, dat ben je. Zo zien anderen je bedrijf dan ook.”

10. No more ‘yes, but…’– Jaren geleden heeft Rob ‘ja, maar’ afgeschaft. “Mensen moeten ‘ja, en’ zeggen. Uiteraard, kritisch zijn mag, maar denk vervolgens wel gelijk in mogelijkheden. Dan zijn er geen bergen, maar drempels.”

Na deze wijze lessen en een paar vragen uit de zaal was het tijd voor de netwerkborrel, waar volop gebruik van werd gemaakt. Tevens werden er nog veel vragen aan Rob gesteld.

Share this