25-10-2018 : SMA Sales Event Zuid

25-10-2018 : SMA Sales Event Zuid

Voor de eerste keer kwam Commercieel Zuid Nederland bij elkaar voor het Sales Event Zuid in het stadion van NAC in Breda. De middag stond in het teken van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van commercie. Dit in de vorm van een aantal interessante masterclasses, inspirerende Key Notes en uiteraard de verkiezing van de Young Sales Professional van Zuid Nederland. De middag werd begeleid door dagvoorzitter Daniel Fischer.

KeyNotes

 

Na de opening door Daniel Fischer nam Tim Gilisen als eerste het woord. Tim is in het dagelijks leven manager 20181025 SMA Sales Event Zuid Robbert van Veldhuijzenjeugdopleidingen bij NAC en nam de aanwezigen mee in de wijze waarop men dit invult bij een betaald-voetbalclub. Na zijn openhartig verhaal was het de beurt aan Robbert van Velthuijsen op het hoofdpodium. Hij nam de aanwezigen mee in het aankoopproces vanuit de klantgedachte, het buying center en werd er door hem ingegaan op het vraagstuk hoe je jouw invloed op de besluitvormingsprocessen binnen de klantorganisaties kunt optimaliseren. Na de masterclasses en pauze was het de beurt aan één van de oprichters van Piet Heyn Winnaar, Gilbert Gooijers. Hij ging  op zijn geheel eigen, zeer inspirerende wijze vertellen over zijn laatste studiereis naar China en wat hij daar aan ervaringen opgedaan heeft. Hij gaf aan hoe de veranderingen in o.a. de retailwereld plaatsvinden in China en kon deze in perspectief plaatsen met wat hij gezien heeft op eerdere reizen naar Amerika. Wie gaan bepalen hoe we winkelen en hoe ver gaat dit ingrijpen in ons leven?

Verkiezing Young Sales Professional Zuid Nederland

 

In de weken voorafgaand aan deze dag had er reeds een eerste voorronde plaatsgevonden. Uit een tiental kandidaten 20181025 SMA Sales Event Zuid Karlijn Drent Loek Wormhad een deskundige jury drie kandidaten gekozen die vandaag op het podium stonden. Dit waren Pepijn Elissen van Forza Refurbished, Dirk van de Werdt van Bechtle en Karlijn Drent van Kärcher. Nadat alle drie in de ochtend voor een vijfkoppige vakjury was verschenen moest men het publiek in de zaal door middel van een vijf minuten pitch overtuigen van hun commerciële successen. Karlijn kwam hierbij als beste uit de strijd naar voren. Op het einde van de dag kwam de juryvoorzitter en commercieel manager van NAC, Eric Matijsen de overal-uitslag bekend maken. Hier was  Karlijn eveneens de glorieuze winnaar.

Masterclasses

 

De eerste masterclass werd gedaan door Jochem Klijn en had als titel Effectief Strategisch Netwerken waarin hoe je meer klanten en omzet uit netwerken haalt. In zijn ogen is netwerken onmisbaar. Alles draait om het bouwen van relaties. Toch hebben veel salesprofessionals daar nog steeds moeite mee en helemaal om er rendement uit te halen. In zijn verhaal ging hij in op het fundament dat moet worden gelegd bij succesvol netwerken. Volgens Jochem leidt effectief netwerken tot meer omzet en meer klanten doordat je van je netwerk ambassadeurs maakt en zij je gaan aanbevelen aan je eigen doelgroep.

Quantum Sales was het onderwerp van de tweede masterclass met Paul Bartels van Hogeschool Avans, als spreker. Hij gaf aan dat elke verkoper een klantenbestand met plussen en minnen creëert welke exact overeenkomt met zijn/haar eigen persoonlijkheid.  Het maken van meer omzet en een kwalitatief beter klantenbestand is volgens hem te behalen door het aanwezig potentieel van een verkoper aan te spreken. De verkoper heeft hier zelf een grote invloed op, ook al beseft hij/zij zich dat niet altijd. Tijdens zijn verhaal verdiepten de aanwezigen zich in manieren om het onontgonnen gebied van dit salespotentieel aan te spreken.

De derde was van Nanning de Jong van Berenschot over Commerciële Blockchain toepassingen. In zijn verhaal ging hij in op de blockchainmarkt in Nederland en welke partij erin actief zijn. Hij gaf eveneens een aantal voorbeelden waar dit fenomeen momenteel commercieel wordt ingezet en wat er dan verandert in de samenwerking door de inzet van blockchain. Tevens stond hij stil bij het vraagstuk hoe je (immateriële) waarde inzichtelijk maakt, zodat klanten hiervoor willen betalen.

Share this