Archief SMA Noord, 16 maart 2015 : Salesmanager in de Keuken bij FC Emmen

SMA Noord 16 maart 2015 Salesmanager in de Keuken bij FC EmmenFC Emmen had SMA Noord op 16 maart 2015 uitgenodigd om bij deze Drentse voetbalclub te gast te zijn. Meer dan 30 leden maakte gebruik van dit aanbod, om naast de Salesmanager in de Keuken, te genieten van de thuiswedstrijd van de plaatselijk trots tegen Eindhoven. FC Emmen had ervoor gezorgd dat het ons ook culinair aan niets ontbrak. Er was flink uitgepakt met een Indisch buffet, hetgeen de aanwezigen zich ook goed lieten smaken. Zoals het echte sales professionals betaamt werd er uiteraard volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met elkaar te netwerken.

 

Voordat we de Salesmanager in de Keuken begon, had Henk Eising, de commercieel directeur van deze betaald voetbalorganisatie, geregeld dat de assistent trainer van FC Emmen, André Mulder, ons de opstelling van de thuisploeg doorgaf en op welke wijze men dacht Eindhoven te bestrijden. Na wat vragen uit de SMA geledingen over de tactiek en speelwijze van FC Emmen, was het de beurt aan Goeran de Pater, om als voorzitter van SMA Noord iedereen van harte welkom te heten in het knusse stadion in Emmen.

 

SMA Noord 16 maart Salesmanager in de Keuken FC Emmen Goeran de PaterVervolgens nam SMA-lid, Sander Bennink van Payned Payrolling het woord. Hij was de initiator achter deze bijeenkomst omdat hij vorig seizoen als sponsor van FC Emmen is aangesloten. Allereerst gaf Sander aan wat zijn organisatie exact aan dienstverlening uitvoert. Daarna kwam het verhaal op de achterliggende reden om een club als FC Emmen te steunen. Vanuit zijn bedrijf nemen ze, namelijk, momenteel een tweetal business seats af. Sander gaf aan dat hij direct gegrepen was tijdens zijn eerste contact met Henk Eising. Men had reeds bij andere clubs in de omgeving rond gekeken, maar Henk gaf hem het gevoel dat men er bij Emmen er anders mee om ging, dan clubs als SC Heerenveen en FC Groningen. Door dit goede gevoel besloot men vanuit  Payned Payrolling in zee te gaan met deze wat kleinere club in de regio. Dit gevoel was grotendeels gebaseerd op de manier waarop men tegen het fenomeen netwerken aan keek. Binnen FC Emmen wordt er op een zeer actieve manier gewerkt om mensen echt met elkaar in contact te brengen. Er wordt goed geluisterd naar de behoeften en vervolgens wordt er actief voor je gezocht om in contact te komen met de juiste mensen. Hierdoor levert het sponsorschap concrete leads voor Sander op.

 

SMA Noord 16 maart Salesmanager in de Keuken FC Emmen Henk EijsingNa deze lovende woorden, naar de commercieel directeur, Henk Eising zelf het woord. In zijn verhaal bevestigde hij de woorden van Sander. Twee woorden sprongen er in zijn verhaal de gehele tijd uit. Dat waren de woorden driehoekjes en segmenteren. Henk gaf namelijk aan dat hij de gehele tijd in driehoekjes denkt, en zich hierbij de vraag stelt hoe FC Emmen de verbindende factor kan zijn tussen bedrijven. Dit gaat soms veel verder dan het kijken van een voetbalwedstrijd. Onlangs heeft FC Emmen een bijeenkomst georganiseerd waarbij een groot deel van de business club leden waren uitgenodigd om een workshop te krijgen op het gebied van Cold Calling. Deze workshop werd dan gegeven door Sander van Payned Payrolling. Dit omdat zij in hun dienstverlening dit facet van het salesspel, tot in de finesses beheersen. Door deze workshop snijdt het mes dus aan twee kanten. Sander komt in contact met mogelijke potentiële leden en de aanwezigen leren hoe ze beter hun acquisitie kunnen inrichten. Dit is een voorbeeld, zoals Henk er nog vele heeft bedacht.

 

Het tweede woord is segmenteren. Binnen FC Emmen hebben ze de sponsoren in een aantal categorieën verdeeld, waardoor het voor iedereen helder en duidelijk is wat men, er als sponsor, voor terug krijgt. Dit is tot in de puntjes doorgevoerd, van het sponsorbord tot aan de programmaboekjes. Vervolgens kregen we een rondleiding door het stadion waarbij Henk de segmentering in al zijn facetten terug liet komen. Het was helaas niet mogelijk om in de kleedkamers te kijken, echter ondanks dat de wedstrijd even later zou beginnen was het mogelijk om met de gehele delegatie van de SMA op het veld te kijken. Daarna nam iedereen plaats op de tribune, om te genieten van een spannend pot voetbal wat ons werd voorgeschoteld. Na een 1-2 achterstand, won FC Emmen de wedstrijd tegen Eindhoven uiteindelijk met 3-2. Na de wedstrijd werd er nog gezellig nagepraat over de bijeenkomst in de Business Lounge van FC Emmen.  

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen