Zo’n 30 SMA-leden brachten eind september een bezoek aan de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC) voor een ‘kijkje in de keuken’ bij dit ambitieuze bedrijf. De deelnemers waren onder de indruk van de manier waarop deze Friese leverancier van commerciële dundoekproducten en vlaggen sales bedrijft en omgaat met haar klanten. Algemeen Directeur Robert-Jan Hageman en Manager Verkoop Bennie Miedema spraken dan ook open over hun kijk op sales en de ontwikkelingen in hun branche.
De Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC) bedient de internationale zakelijke markt met een breed assortiment vlaggen en commerciële dundoekproducten, zowel voor binnen- als buitentoepassingen. Voor het uitdragen van de bedrijfsidentiteit, maar ook voor promotie activiteiten en evenementen reikt DVC het bedrijfsleven creatieve en flexibele oplossingen aan.DVC is ruim 75 jaar geleden begonnen als Fries familiebedrijf en heeft anno 2013 rond de 40.000 klantrelaties. Dokkumer Vlaggen Centrale heeft naast de vestiging in Dokkum een verkooplocatie in Amsterdam onder de naam DVC SignStore en twee partners in Maastricht en Delden. De DVC SignStores zijn gespecialiseerd in indoor aankleding en projectmatige opdrachten zoals evenementen en beurzen. Naast de fysieke verkooppunten wordt de klant bedient door accountmanagers, een telefonische verkoopteam en diverse websites.
Dokkumer Vlaggen Centrale is de enige leverancier in Nederland met eigen zeefdruk productie. Laat u verrassen door deze unieke en ambachtelijke manier van produceren. Daarnaast laten wij u graag de nieuwste innovaties binnen ons bedrijf zien. Zo hebben wij twee zeer geavanceerde digitale printers staan om flexibel en snel op de huidige klantvraag in te kunnen spelen. De hoofdthema’s voor DVC zijn dit jaar Web-to-Print, MVO, Innovatie en Snelheid. Deze thema’s zijn bepalend voor de manier waarop de Sales organisatie van Dokkumer Vlaggen Centrale is ingericht.
Bennie Miedema is ook bestuurslid van SMA Friesland. Hij kijkt met grote tevredenheid terug op deze editie van ‘Salesmanager in de keuken’. “Als actief bestuurslid vond ik het belangrijk om zelf ook de ervaring en een blauwdruk te hebben als organisator van een SMA-bijeenkomst. Ik heb gemerkt dat praten over sales met vakgenoten een stuk verdieping kan geven en vond het daarom belangrijk om de dialoog te zoeken. We hebben laten zien welke verkoopkanalen wij benutten, wat onze doelgroep is, hoe je die het beste kunt benaderen en hoe we de toekomst zien. Nadrukkelijk hebben we ook gevraagd of de aanwezige salesmanagers feedback wilden geven. Daaruit kwam naar voren dat het voor velen verrassend was, dat we zo’n brede dienstverlening hebben en veel meer leveren dan vlaggen alléén. Ook op onze markt staat best druk. In de afgelopen jaren hebben wij daarom nieuwe producten en toepassingen ontwikkeld. Als enige in Nederland hebben we een zeefdruktechniek voor het bedrukken van dundoek en zijn daarin echt specialist. De SMA-leden maakten ons wel duidelijk, dat we dat nog beter mogen etaleren. Binnenkort is onze nieuwe webshop en website actief. Dat willen we breed onder de aandacht brengen.”