In het familiehotel in Paterswolde kwamen op 18 september zo’n 35 salesprofessionals bijeen voor een interessante forumdiscussie over de trends binnen CRM (Customer Relationship Management) en de invloed van onder meer Social Media op klantrelaties en het beheer daarvan.
De bijeenkomst stond onder leiding van Mariëlle Dellemijn. Zij is oud-SMA bestuurslid en directeur van CRM excellence, dat bedrijven helpt om klanten te winnen, te binden en te behouden. CRM excellence heeft een uitgebalanceerd team van gedreven professionals en zorgt ervoor dat haar opdrachtgevers waardevolle relaties kunnen opbouwen en ontwikkelen met hun klanten. “CRM heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en wordt steeds vaker vanuit een puur strategische invalshoek ingezet. Dat is een groot verschil met de ICT-functie die het vroeger had. Met en tussen de SMA-leden ontstond er een goede discussie. Die ging er voornamelijk over hoe je CRM ten volste kunt benutten in je bedrijfsvoering. Social Media platforms spelen daar een grote rol bij. Een aantal jaren geleden waren dat slechts grappige tools voor met name jongeren, maar ze hebben zich ontpopt tot serieuze manieren om klanten te bereiken en interactie met de klant op gang te brengen. Dat sluit natuurlijk aan bij de digitale wereld van nu én de enorme hausse aan informatie die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben.
In vergelijking tot vroeger, waarin klantrelaties en CRM zich beperkten tot klantprofielen en contacthistorie hebben we toegang tot Instagram-beelden, meningen, bestelgedrag, LinkedIn-profielen, you-tube filmpjes en foradiscussies. En dat is nog maar een greep uit de mogelijkheden.
Nadat Mariëlle haar presentatie had beëindigd, gingen we verder met een discussie over dit interessante onderwerp. Naast Mariëlle namen Paul Berndsen (Deli XL) en Jacqueline Muurling (OAD) zitten in het panel. Bij de SMA-forumdiscussie kwam er een veelvoud aan vragen en voorbeelden naar boven over hoe deze ‘nieuwe’ mogelijkheden te hanteren én beheren. CRM blijft een boeiende materie.”