Archief SMA Oost, 19 maart 2015 : Salesmanager in de Keuken bij Oad

SMA Oost, 19 maart 2015 Salesmanager in de Keuken OAD

 

 

Op 19 maart 2015, waren we met een kleine 30 personen te gast bij Oad. In het verleden was Oad reeds een partner van de SMA, en gedurende de moeilijke periode die het bedrijf is doorgegaan zijn de contacten met deze Overijsselse organisatie blijven bestaan. Na een goed verzorgd buffet en welkomstwoord door Daniel Fischer (bestuurslid SMA Oost), nam Frans Schuitemaker het woord.  Frans is de huidige directeur/eigenaar van Oad. Hetgeen letterlijk staat voor Overijsselse Autobus Dienst.

 

SMA Oost, 19 maart 2015 Salesmanager in de Keuken bij OAD Frans Schuitemaker

Frans Schuitemaker

In zijn opening gaf Frans direct een openhartig doorkijk in het verleden van dit oer-Hollandse bedrijf. “Het was een enorm drama. Een aantal zaken die tegelijkertijd speelden zijn de oorzaak van het faillissement geweest. De eerste aanzet dat het fout ging, is in de loop van 2011 ontstaan toen besloten werd om het nieuwe reserveringssysteem dat in ontwikkeling was om daar mee te stoppen. Als dat wel was ingevoerd dan had Oad de kosten van dat systeem kunnen afschrijven omdat het operationele kosten waren. Hierdoor was het eigen vermogen weg. Vervolgens volgde in 2013 het faillissement en in september van dat jaar de doorstart van Oad.

 

 

 

Het busbedrijf, dit is ook waaruit Oad is ontstaan, is doorgezet. Een busbedrijf sterk in busrondreizen, groepsvervoer met een eigen bussen, eigen onderhoudsdienst en eigen touringcar chauffeurs in dienst. Hier zit echt de kern en kracht van Oad met veel aandacht voor kwaliteit en persoonlijke aandacht. Daarnaast een sterk merk, een merk dat in heel Nederland bekend is, 92% ongeholpen naamsbekensheid en vaak zelfs synomien met bussen. Denk je aan een bus, dan denk je aan Oad. Dat waren de strategische assets waarmee men het afgelopen jaar is gaan bouwen. Bouwen aan een nieuw Oad, dat weer relevant wil gaan worden voor al haar oude klanten, maar niet op de manier zoals men dit in het oude Oad had gedaan. Het idee was om te gaan groeien op een andere manier dan voorheen gebruikelijk was. Uitgangspunt, bij deze strategie was natuurlijk het merk.  Een oerhollands merk waar mensen, ondanks het faillissement,  betrouwbaarheid en kwaliteit mee associëren.

 

Echter voordat men hiermee aan de slag kon, moest er voor gezorgd worden dat de bestaande relaties met o.a. de hotels kon blijven bestaan. Hiermee kon een enorme schadepost voorkomen worden. Na hard werken is het gelukt om meer dan 80 % van deze relaties te behouden voor Oad. Tegelijkertijd moesten hele praktische zaken als vergunningen en het SGR (garantiefonds) worden geregeld. Toen al deze zaken op orde waren, kon er worden begonnen vanuit het kantoor in Goor, met het inzetten van de nieuwe koers. Een nieuw bedrijf vraagt, volgens Frans, ook om een nieuwe identiteit. En niet onbelangrijk daarin, hoe wordt de herkenbaarheid van het oude Oad hierin bewaakt. De evolutie van het merk werd vervolgens zichtbaar gemaakt in de presentatie, met daarbij het oude logo gebaseerd op de ramen in bus en de doorvertaling naar het nieuwe logo. 

 

SMA Oost 19 maart Salesmanager in de keuken OADNa het interessante betoog van Frans, was het tijd voor Ruben van den Burg, om ons mee te nemen in de salesstrategie van dit nieuwe bedrijf. Ruben is vanuit Oad, verantwoordelijk voor alle activiteiten richting de B2B-markt. Allereerst nam hij ons mee in een aantal maatschappelijke ontwikkelingen, waarbij hij iets langer stil bleef staan bij de vergrijzing van de huidige Nederlandse maatschappij. Een trend die absoluut kansen biedt voor een organisatie als Oad. Tevens werd er stilgestaan bij een andere belangrijke trend, de duurzaamheid. Ruben liet daarbij zien dat deze vorm van transport het meest duurzame is van allemaal, vanwege het feit dat men alleen maar gaat rijden als de bus gevuld is. Vervolgens liet Ruben ons zien dat de huidige bus, bijna een rijdend conferentieoord is. Met alle visuele mogelijkheden, die ook bij dergelijke organisaties mogelijk zijn. Met dit alles in het achterhoofd, is Oad tot een strategie gekomen waarbij het actief op zoek gaat naar partners, die specialist zijn op hun eigen deelgebied.

 

 

SMA Oost 19 maart Salesmanager in de keuken OAD Paul Schaefers Ton Donderwinkel Jack van SpallTenslotte nam Michèle Dekker het slot over van de presentatie, waarbij zij aangaf op welke manier er tegenwoordig wordt samengewerkt met partners. Een samenwerking waarbij met name het vertrekpunt een gehele andere was dan in het verleden. Samen met een partner wordt er in de Oad Desgin Lab op basis van Business Model Canvass samen nagedacht over de reis die men wil gaan ontwikkelen. Michèle, als bedenker van het concept, begeleide vervolgens de SMA bezoekers in een dergelijke sessie. Tijdens deze sessie werden de aanwezigen gevraagd om na te denken over een reist met de SMA-organisatie en wat deze allemaal zou moeten bevatten om succesvol te zijn. Na afloop werden er een aantal interessante mogelijkheden gepresenteerd, die de aanwezige verenigingsmanager, Eiso Bleeker, mee zou nemen in zijn plannen voor de komende tijd.

 

 

Vol enthousiasme werd er volgens deelgenomen aan de netwerkborrel waarbij er, naast het leggen van de juiste contacten, ook nog volop werd nagepraat over de mogelijkheden die Oad zou kunnen toepassen in de praktijk.  

 

De gehele presentatie, die tijdens deze Salesmanager in de Keuken is verzorgd door Oad is terug te vinden op onze site.

 

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen