Blog februari 2015 : Leo Koppelaar

VERKOOP IS TOPSPORT

 

 

In een oud Amerikaans tijdschrift zag ik een advertentie van Singapore Airlines. Daarin werd een Westerse man afgebeeld die aan een vergadertafel zat in gezelschap van drie Aziatische mannen. De Westerse man zat te geeuwen. Het bijschrift weet ik niet meer precies. Het gaf in een paar kernachtige zinnen aan dat als je, ook al was je net aangekomen in het Verre Oosten, niet aan de onder handelingstafel moest geeuwen. Je had dan een grote kans de order te mis te lopen. En als je met Singapore Airlines had gevlogen, zou je volledig uitgerust zijn aangekomen. De combinatie van dat beeld en die tekst was zo sterk dat het me steeds is bijgebleven.

 

Daarom gaat de vergelijking met topsport ook zo mooi op. Een serieuze topsporter zou het niet in zijn hoofd halen om de avond voor een belangrijke wedstrijd nog eens even lekker door te zakken. Het studenten-roeien dat jarenlang de belangrijkste leverancier van nationale en internationale kampioenen was, is een mooi voorbeeld. Als een team na de kerst  vakantie in training ging, ter voorbereiding op de belangrijke wedstrijden in voorjaar en zomer, was het helemaal niet ongewoon dat de coach ‘s avonds langs zijn roeiers fietste om te kijken of overal om half elf het licht wel uit was. Je moest goed uitgerust zijn om optimaal te kunnen presteren. Want het ging om die eerste plaats, alleen daarvoor kreeg je een plak.

 

In verkoop tellen alleen eerste plaatsen

 

Bij verkopen is het net zo: een tweede plaats bestaat niet. Immers, ook al ben je uit een concurrentieveld van vijf de laatste die afvalt, je hebt nog steeds niets. Alleen nummer één krijgt de order. Wie in de verkoop aan de top wil komen en er wil blijven, zal ervoor moeten zorgen dat zowel zijn geestelijke als zijn lichamelijke conditie altijd optimaal zijn. Met de geestelijke conditie zit het bijna altijd wel goed. De meeste verkopers kennen hun product, hebben zich verdiept in de klant, lezen de vakliteratuur en gaan regelmatig op cursus. Maar de noodzaak van een goede lichamelijke conditie wordt vaak minder vanzelfsprekend gevonden en toch is die nodig, dat staat buiten kijf.

 

De werkdag begint de avond ervoor

 

Als je het uitlegt, is iedereen het weliswaar roerend met je eens, maar de praktijk is vaak weerbarstig en de  verleidingen liggen dagelijks op de loer. Je hoeft zeker niet als een kluizenaar te leven, maar maak in ieder geval een paar afspraken met jezelf. Zorg dat je iedere dag voldoende beweging krijgt, door naar de sportschool te gaan of een eind te gaan fietsen, het maakt niet uit. Weet wat je eet (en snoept). Houd je gewicht in de gaten, al was het maar omdat je kleren slecht zitten als je een paar kilo te zwaar bent en het oog nu eenmaal ook wat wil. En zorg dat je uitgerust bent; een geeuw kan je een order kosten.

 

 

Leo heeft onlangs het boek “Help, ik ben verkoper” geschreven en heeft daarmee de eerste plaats bereikt in de Managementboek Top 100. In dit boek staan meerdere van dergelijke direct toepasbare handvaten

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen