AUTHENTICITEIT MAAKT VERBINDING!
– Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg
– Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen
– Hoe meer je jezelf bent, hoe minder je als iedereen bent – dat maakt je uniek.
Aanleiding
Een ieder van u heeft ongetwijfeld één (of meerdere) van bovenstaande tegeltjeswijsheden weleens ergens voorbij zien komen. Op 8 maart jl. had ik de eer om de landelijke verkiezing Senior Sales Professional (SSP) 2017 van Nederland te winnen na een intensief, maar uitermate leerzaam traject van 5 maanden. De jury roemde mij om mijn enthousiasme, authenticiteit en gedrevenheid. “Ruben raakt!” was de feedback, dat is het grootste compliment dat ik kon krijgen (en het zou zo op een tegeltje kunnen). Waardering voor hetgeen je doet en bent als persoon, binnen het geweldige vakgebied sales.
Tijdens het verkiezingstraject werd ik continu gedwongen om vanuit zelfreflectie te kijken naar wie ik was, waar ik voor stond en waarom ik bepaalde keuzes maakte. Het intensieve traject, in combinatie met het oordeel van de jury, heeft mij na 8 maart echt getriggerd om me te gaan verdiepen in het begrip authenticiteit. Graag maak ik je deelgenoot van deze verdieping. Ik ben er namelijk van overtuigd dat authenticiteit verkoopt en dat we als sales professional te weinig reflecteren: nadenken over wie we zijn, wat we waarom doen en wat ons nu echt drijft.
Praktijk
Wat is nu precies authenticiteit? Volgens de Van Dale staat authenticiteit voor echtheid en betekent authentiek: “betrouwbaar, geloofwaardig = echt”. Op de website Verkopersonline lezen we dat in sales authentiek zijn betekent dat je betrouwbaar bent voor je klant. Dat je altijd je afspraken nakomt, geen spelletjes speelt, eerlijk informatie deelt en consistent bent in je gedrag.
Als sales professionals mogen we dan ook wel stellen dat het begrip een uitermate waardevolle asset is die je kunt inzetten en die het verschil kan maken binnen ons mooie vakgebied. Een asset die kan zorgen voor ECHTE verbinding met je (interne) klant en die leidt tot een duurzame relatie. Als authenticiteit verkoopt, dan is het relevant om te weten waar onze kwaliteiten en valkuilen zich bevinden, welke voorkeursrollen we hanteren, wat succes met ons doet en hoe we omgaan met tegenslagen.
Als ambassadeur van het salesvak had ik de eer om enkele gastcolleges te geven op verschillende hogescholen. Zo ook op Hogeschool Tio voor studenten Commerciële Economie en Commercieel Management. Ik koos uiteraard voor het onderwerp ‘authenticiteit maakt verbinding’. En wat schetste mijn verbazing toen ik de aanwezigen, na mijn presentatie, opdracht gaf voor een korte zelfreflectie: niet alleen de studenten, maar zeer zeker ook de docenten begonnen ijverig te schrijven en zagen hier persoonlijk het nut van in.
Inzicht en zelfreflectie
Inzicht in wie je echt bent zorgt voor bewustwording bij jezelf en is de basis voor zelfreflectie. Het geeft je een beeld van wie je bent en waar je sterktes liggen. En laat dit nu juiste de basis zijn om je maximaal in te kunnen leven in je gesprekspartner en je daarmee de kans enorm vergroot om snel op dezelfde golflengte te komen van de ander die je wilt beïnvloeden. Of het nu een klant, een verkoper in je verkoopteam, een lid van je MT of je partner is.
Om je eigen authenticiteit te bepalen kun je gebruik maken van de volgende begrippen:
Talenten |
Iedereen wordt geboren met een aantal talenten. Ze liggen aan de basis van het gedrag dat jij in jouw dagelijks leven laat zien en waar je veel positieve energie uithaalt. Waar word je vrolijk van en hoe komen deze elementen terug in jouw werk? Welk talent gebruik je nu nog onvoldoende? |
Kernwaarden |
Kernwaarden verklaren waarom je dingen doet. Persoonlijke kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen. Waar sta je voor en waar wil je je aan houden? Het zijn die waarden die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het je ten voeten uit weergeeft. |
Kernkwaliteiten |
Kwaliteiten zeggen vooral hoe je dingen doet. Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die je het meest typeren. Ze verklaren het waarom van je handelen. |
Levensmissie |
We dragen allemaal een unieke levensmissie in ons. Die missie geeft zin en betekenis aan het leven en verwijst naar wat jij in dit leven op aarde wil manifesteren. Je levensmissie houdt altijd verband met het grotere geheel en heeft ook een element van dienstbaarheid in zich: het is iets waar je anderen verder helpt. Hoe wil jij graag waarde toevoegen aan de wereld? Waar doe jij het uiteindelijk allemaal voor? |
En nu?
Ik daag je uit. Het jaar zit er bijna op, een mooi moment voor een stukje zelfreflectie Ga er eens voor zitten en schrijf het op: wat zijn jouw talenten, kernwaarden, kernkwaliteiten en levensmissie die (nog meer zullen) bijdragen aan jouw (sales) succes?
De mooie SMA award die ik ontving staat nu te schitteren bij mij thuis op de schouw. In de award zijn twee bronzen poppetjes verwerkt waarvan er één vanaf de top neerkijkt op de ander die nog druk bezig is met z’n klim naar de top. “Nog een hele weg te gaan Van den Burg!” denk ik dan bij mezelf als ik hem weer zie staan. Maar zolang ik dicht bij mezelf blijf heb ik hier alle vertrouwen in.
Wil je reageren op mijn blog of heb je zelf een mooie ervaring om te delen: laat het me weten!
Ruben van den Burg
Commercieel Projectmanager bij Keolis Nederland
https://www.linkedin.com/in/rubenvandenburg/