College Tour 2020 : Cor Ludema

Je werkt bij Miele Professional Services. Je hebt waarschijnlijk veel klanten die direct geraakt worden door de crisis?

“Wij leveren een heel breed portfolio aan onze klanten, waarbij de hoofdmoot de zorg is. Je weet dat de nood daar erg hoog is als ze iets van ons nodig hebben, omdat we natuurlijk wasmachines leveren waarmee ze ook besmette kleding moeten reinigen. 20200305 SMA Sales Event Pitches Cor LudemaHet bezoeken van dergelijke locaties zit er op dit moment natuurlijk niet in.

Daar waar bij de zorg op dit moment alles doorgaat zie je dat het in andere segmenten zoals de recreatie en vrije tijd sector het op dit moment erg lastig is. Daar gebeurt helemaal niets, en daarmee ligt onze business ook stil.

We kijken hierbij wel wat we voor dergelijke partijen kunnen beteken omdat sommige apparaten natuurlijk gewoon stuk kunnen gaan. We proberen dan met de klant mee te denken, op het gebied van bv. betalingswijzen. Het is mijn inziens belangrijk om op dit moment in contact met hen te blijven en om te kijken hoe je ze op dit moment kunt helpen. Deze mensen hebben nu geen tijd om rustig op te bouwen omdat ze bijvoorbeeld in één keer met een volle camping aan de slag moeten. Het is dus van belang dat ze dan niet stil komen te staan”

Ik merk daarbij wel dat ondanks de fysieke afstand de relatie met mijn klanten intensiever en persoonlijker wordt. Hierdoor kom je er steeds meer achter wat belangrijk voor mijn contactpersonen is en ook wat hen drijft in hun werk. Door het minder over sales te hebben, worden de gesprekken dus opeens ook anders. Door beter de beweegredenen te kennen kun je zo ook beter helpen. Dat is wel iets moois dat uit deze crisis naar voren komt.

Van de drie winnaars heb jij de langste reis gemaakt. Je moest eerst nog de voorselectie doen bij de regionale sales events. Was het wat jij er van verwachtte?

“Bij de start wist ik eigenlijk niet wat ik moest verwachten. Op het moment dat ik genomineerd werd ben ik ook gaan bellen waarom ik eigenlijk voorgedragen was. Elke ronde dat ik verder kwam begon ik het steeds leuker vinden. Het leuke van het traject en daarmee de SMA is dat je veel gelijkgestemden tegen komt die er precies zo instaan als ik. Hierdoor was elk juryoverleg leuk, waarbij ik meer het gevoel had dat ik met collega’s zat te sparren en ideeën uit te wisselen. Uiteraard kwam er af en toe wel een lastige en kritische vraag. Hierdoor werd het hele traject veel meer dan ik er op voorhand van verwachtte. “

In het traject is de trainingdag op Papendal altijd een belangrijke stap. Hoe heb je deze dag ervaren?

“Dat was een zeer waardevolle dag voor mij omdat je dit samen met anderen ging doen. Hierbij waren zowel de mensen met een senior commerciële positie aanwezig maar ook mijn medekandidaten van de Young Sales. Net als de gehele reis werd ik die dag behoorlijk uit mijn comfortzone getrokken. Ik ben van nature niet iemand die op de voorgrond wil staan maar door de oefeningen van die dag dwongen de trainers je om dit wel te doen. Hierbij werd je beoordeeld op je houding en op welke manier je 20200305 SMA Sales Event Pitches Cor Ludema Kirsten van der Vaart Derck van Stempvoortoverkomt. En je kon dit ook bij de anderen zien. Wat mij betreft werd hier de basis gelegd voor het Sales Event en ik heb daardoor in Papendal een goede houvast voor het Sales Event heb gekregen.”

In het verleden ben je ook zzp-er geweest als videograaf. Mis je het ondernemerschap niet?

“Ik moet zeggen dat ik dat inderdaad af en toe wel mis. Met Miele heb ik echter een werkgever die mij veel vrijheid geeft waardoor dit soms wel voelt als dat ik voor mijn eigen bedrijf werk. Uiteraard heb ik niet de volledige vrijheid om te doen en laten wat ik zelf wil waardoor ik het soms als een klein gemis ervaar maar zeker niet groot.”

Jouw salesmotto is een bekende spreuk van een groot bedrijf, “Just do it”. Hoe ben jij hierop gekomen?

20191114 kandidaten SMA Noord Young Sales Cor Ludema Micheal van der FelzIk heb dit motto inderdaad schaamteloos gejat maar het is wel iets dat heel erg bij mij past. Zoals ik net al aangaf ben ik niet iemand die snel op de voorgrond treed. Soms ontkom je er niet aan om juist die grote prospect of lastige klant te moeten bellen waardoor ik wel uit mijn comfortzone moet stappen. De ervaring is wel dat elke keer als je een dergelijke stap doet, er een positief resultaat uit komt. Dit motto staat dus voor het verleggen van je grenzen door het gewoon te doen.”

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen