College Tour 2020 : Gijs Derks

Kun je aangeven wat jouw exacte rol binnen jouw werkgever Renewi is?

“Eindelijk een moment om te vertellen wat voor werk ik nu eigenlijk doe. In het traject naar het podium in Noordwijk ben je eigenlijk alleen maar over jezelf aan het praten. Wij zijn een waste to product bedrijf waar we van afval nieuwe grondstoffen maken. We zijn onbekend, echter zodra je van ons gehoord hebt zie je ons in heel Nederland op vrachtwagens maar ook op containers. Heb binnen Renewi een dubbele rol. Ben verantwoordelijk voor commercie maar stuur ook een aantal business lines aan.”

Je won de verkiezing, direct daarna ging Nederland op slot. Normaal veel aandacht voor de winnaars, dat was nu natuurlijk anders. Heb je er nog wel van kunnen genieten?

“We zijn inderdaad door het oog van de naald gekropen tijdens het Sales Event. Ben zo blij dat er niemand op het Sales Event aanwezig was met het coronavirus, dan hadden we hier waarschijnlijk met een heel ander verhaal gezeten.Ons kantoor staat in Brabant waardoor wij er 20200305 SMA Sales Event Pitches Gijs Derkseerder mee te maken hadden dan de rest van het land. Het speelde al behoorlijk in aanloop naar het Sales Event. Heb het weekend na de verkiezing wel genoten en ook maandag nog op kantoor omdat men een aantal leuke dingen had georganiseerd. Dinsdag was het over, toen moesten we opeens allemaal thuiswerken. Hierdoor werd het wel moeilijker om ervan te genieten en net als mijn voorgangers lezingen te geven. Heb wel meegedaan aan het webinar over tendermanager in crisistijd dat SMA in samenwerking met NEVI heeft georganiseerd. Het is inderdaad anders maar ik heb wel heel veel leuke reacties gehad via LinkedIn en op andere manieren. Moet wel zeggen dat LinkedIn dan ook erg verslavend werkt. Je krijgt dan een overzicht met daarin een piek rondom 5 maart, en die verdwijnt nu langzaam uit beeld”

De verkiezingen worden door veel kandidaten als een reis omschreven. Hoe heb jij dit ervaren en heb je er nog wat van geleerd?

“Heb er zeker van geleerd omdat je in het gehele traject gedwongen wordt om over jezelf te praten terwijl je, zeker als Commercieel Directeur, veel praat over het bedrijf wat je vertegenwoordigt. Moet zeggen dat het best moeilijk was omdat je dit gewend bent. Deze ervaring neem ik echter nu wel mee want mensen zijn in jou geïnteresseerd en dat je daarom meer jouw verhaal moet vertellen. Mensen willen tenslotte iets van jou kopen en niet van het bedrijf.”

Hoe kan een Commercieel Directeur in de huidige tijd het verschil maken. Dit zowel intern als ook naar de klanten. Hoe vul je goed Sales Leadership in?

“Persoonlijk vind ik deze coronatijd de start van iets veel meer dat nog gaat komen. Het lijkt erop dat er een gigantische economische crisis aan gaat komen en daar moet ik mij als Commercieel Directeur op voorbereiden. In de eerste weken waren wij met crisismanagement bezig om te zorgen dat onze mensen thuis konden werken. Hierop heeft iedereen zich snel aangepast, wat mij betreft ook iets zegt over het aanpassingsvermogen van mensen. Op dit moment is het meer mijn rol om te kijken wat er na de crisis gebeurt en daar mijn organisatie op voor te bereiden en te kijken wat de gevolgen zijn. Waarbij ik niet weet of we daar de tijd voor hebben. Maak me zorgen maar ik vind het ook wel heel erg interessant wat er gaat komen.”

Jouw salesmotto luidt : “Duurzaamheid is heden ten dage de enige manier om op lange termijn klantrelaties op te bouwen. Kun je deze iets meer toelichten met corona in het achterhoofd?

“Op het moment dat mij om mijn salesmotto werd gevraagd heb ik het verbeteren van de wereld als  insteek gekozen. Dat zag je ook in mijn pitch terugkomen, namelijk we hebben maar één wereld en daar moeten we zuinig op zijn.Door de crisis heeft mijn motto ook een andere 20200305 SMA Sales Event Pitches Niels van den Hoogen Harry Homs, Marit van Bohemen Gijs Derkslading gekregen, namelijk het opbouwen van een duurzame commerciële relatie. Klanten hebben het op dit moment ook moeilijk en we moeten proberen om samen uit de crisis te komen. Indien je jouw klant nu helpt, gaat dit positief voor je werken in de toekomst. Zo hebben wij veel klanten die hard getroffen worden door de crisis, namelijk de horeca. Hierbij hebben we abonnementen waar men voor moet betalen zodat elke week de afvalbak wordt gelegd. Door de directe lockdown hoefde dat natuurlijk niet meer. Wij hebben toen de deur naar hen opgezet door te kijken waar we zaken in de samenwerking konden aanpassen. Op zo’n manier werk je dus ook aan een duurzame relatie met jouw klant en zeker ook met de persoon achter de klant. Dit geeft mij wel een stuk vertrouwen naar de toekomst omdat dit waarschijnlijk dan ook klanten blijven. De menselijke maat is dus wat mij betreft ook onderdeel geworden van de term duurzaamheid in mijn salesmotto”

Om nog wel even terug te komen op jouw eerste insteek van de term duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven op dit gebied met elkaar samenwerken?

“Door de coronacrisis zie ik op dit moment veel creativiteit en ook de wil om te veranderen. Zie dat ook bij ons. Bij Renewi zijn we met een aantal partners aan de slag te gaan om te kijken hoe je mondkapjes kunt recyclen. Dat is ons ook gelukt, het is zelfs tot 5x toe mogelijk gebleken. Mijn insteek op dit gebied is, ga altijd uit van een partnership en ga kijken welke oplossingen er zijn en ga het vervolgens gewoon regelen. In mijn pitch op het podium bij het Sales Event heb ik er ook iets over gezegd, namelijk dat klanten worden dan opeens leverancier en leveranciers opeens klanten. Je komt hiermee in hele andere gesprekken en relaties waarbij het gaat om het verdiepen en wat je voor elkaar kunt betekenen.”