Ik heb twee weken thuis gewerkt, waar ik op mijn eigen laptop met een externe muis en toetsenbord aan het werk was aan mijn keukentafeltje. Dit was zeker even wennen aangezien ik op kantoor een verstelbaar bureau heb en een dubbele monitor. Wel heb ik na 1 dag al mijn bureaustoel naar huis toe gehaald, dat hielp enorm! Ik had sinds mijn studententijd nooit meer thuis gewerkt en moest hier dus zeker wel aan wennen.Na die twee weken thuis werken kon ik in verband met afspraken in onze showroom met klanten deels weer naar kantoor. In de showroom hebben we heel veel ruimte dus met aangepaste regelingen en alleen op afspraak konden we gelukkig weer klanten ontvangen. Op die dagen zat ik dan ook in de showroom te werken met mijn laptop. Sinds deze week hebben we weer wat meer bezetting en zitten we op gepaste afstand weer op onze normale kantoorplekken.
Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?
Toen ik thuis werkte had ik een vaste structuur. Ik vond het lastig om geen collega’s om me heen te hebben om even mee te sparren of even koffie mee te drinken. Ik ben enorm op ze gesteld dus ik miste ze heel snel! Ik gunde mezelf regelmatig even een moment om iets anders te doen, probeerde er ook gebruik van te maken dat ik op andere tijden bijvoorbeeld boodschappen kon doen. Ik probeerde zoveel mogelijk flexibel om te gaan met de tijd. Het was over het algemeen prachtig weer dus ik ging elke dag na de lunch 30-45 minuten wandelen buiten. Daarbij lette ik extra op gezond en lekker eten maken. Deze gezonde manier van in het leven staan probeer ik uiteraard vast te houden, ook nu ik weer meer op kantoor werk.
Op welke manier volg jij jouw vakgebied?
De horeca is het segment waar wij het meest actief in zijn, daarom zijn we als organisatie heel hard aan de slag gegaan om creatief mee te denken met de aangepaste regels voor de horeca. We hebben onder andere schermen ontwikkeld om een extra gevoel van geborgenheid en veiligheid te kunnen bieden aan de gasten, genaamd InBetween. Op deze manier blijf je ook in gesprek met je klanten op een positieve manier!
Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s en klanten?
Toen ik thuis werkte had ik elke ochtend en elke middag een video gesprek met mijn twee directe collega’s. Even de dag starten en afsluiten, op die manier bleven we in contact met elkaar.Ik heb altijd al veel telefonisch contact met mijn klanten. Het fysieke contact met afspraken is uiteraard minder geworden. Ik heb, zeker met mijn horeca klanten, geprobeerd proactief contact te zoeken om gewoon te vragen hoe het gaat. Ik leef oprecht met ze mee en dat vinden zij heel prettig om te ervaren.
Welke tip heb jij voor de SMA-leden?
Het is heel normaal om niet 100% productief te zijn tijdens een werkdag. Dit ben je op kantoor ook niet, alleen heb je dat niet altijd zo door omdat je bijvoorbeeld even een praatje maakt met iemand. Probeer verder je eigen routine te ontwikkelen en op verschillende manieren er positieve punten uit te halen. Uit deze gekke tijden komen ook hele goede inzichten die je vast kan houden wanneer alles weer wat meer ‘normaal’ wordt.