Stefan Buikema, Commercieel Directeur Calago, staat deze week centraal in de rubriek “De werkplek van ….” Hij zal hierbij ingaan op de manier waarop zijn (thuis) werkplek is ingericht, hoe hij zijn dagelijkse routine aan de coronacrisis heeft aangepast en op welke manier hij met collega’s en klanten omgaat.
Hoe ziet jouw werkplek eruit?
Wij zijn actief in de markt van Product Informatie Management. Vanuit Calago implementeren we PIM systemen en bij Mydatafactory hebben we een slimme oplossing gebouwd waarmee bedrijven veel sneller product informatie kunnen verwerken en bewerken. Je kunt dat zien als een soort wasmachine voor productinformatie. Je stopt het erin en het komt er schoon uit. Dit doen we onder andere door het toepassen van de nieuwste technologieën waaronder machine learning en AI.
Voorheen had ik altijd de intentie thuis te werken maar dit kwam er nooit van. Er was in mijn ogen altijd wel iets dat belangrijk genoeg was om voor naar kantoor te komen. Ik werkte sporadisch thuis en dit thuis werken beviel me altijd al wel goed. De inrichting was er dus al – op een zit/sta bureau dat we wel op kantoor hebben na misschien. Inmiddels werken de meesten van ons alweer 1 of 2 dagen op kantoor. Ik verwacht dat dit ook zo zal blijven. We hebben de nodige aanpassingen gedaan in het kantoor om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van het RIVM.
Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?
Mijn structuur overdag is eigenlijk altijd hetzelfde. Als ik de kinderen naar de opvang en school breng begint mijn dag om half 9. Zo niet dan begin ik vaak rond half 8 of 8 uur met werken. Rond 10 uur drinken we koffie en om half 1 gaan we lunchen. Afhankelijk van de meetings die er staan kunnen uiteraard dagelijks verschillen ontstaan maar mijn ritme is behoorlijk stabiel.
Ten tijde van corona heb ik vrij veel buiten gesport. Ik doe aan boksen waarbij trainingen vrij intensief zijn. Die intensiteit van die training is in je eentje moeilijk te evenaren. Het is soms toch wel lekker om gecoacht te worden om het uiterste uit jezelf te halen. Inmiddels trainen we alweer op 1,5 meter en vorige week hoorde ik dat ook de contactsporten weer mogen. Hoewel ik geen wedstrijden doe en die ambitie ook niet heb is een rondje sparren op zijn tijd wel lekker.
Op welke manier volg jij het vakgebied Sales?
Ik heb gemerkt dat ik meer tijd heb gehad om mijn saleskennis bij te spijkeren. Doordat je minder reist en minder op kantoor bent heb je minder afleiding. Hierdoor is er meer tijd over voor het bijspijkeren van bijvoorbeeld kennis. Ik heb inmiddels al een aantal interessante Webinars gevolgd waardoor mijn kijk op sales op afstand ook behoorlijk is veranderd. Dit is mede gekomen door het volgen van de interessante webinar “How to do remote selling to close more deals” Klik hier om deze op You Tube te zien. Ook de SMA Online Talks met enkele commercieel directeuren van grote bedrijven spraken mij erg aan.
Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s en klanten?
Als sales team zijn we langzaam aan het switchen naar agile sales. We hebben dagelijks een stand up waarin we voortgang bespreken en tweewekelijks hebben we een langere sessie waarbij we terugblikken op de afgelopen twee weken en vooruitkijken naar de komende twee weken. Persoonlijk contact waarin er ook aandacht is voor de persoon en zijn of haar privéleven vindt in ieder geval eens per week plaats tijdens de coaching gesprekken.Halverwege de coronacrisis hebben we een survey gehouden onder onze medewerkers. Meer dan 70% van de mensen geeft aan dat thuiswerken ze gelukkig maakt. Ze beoordelen dit met een 7 of hoger. Ons doel is dus om straks 70%-80% van onze tijd thuis te werken. De eerste stappen in die richting hebben we al gezet.
Om deze tijd door te komen sturen we met enige regelmaat iets leuks of lekkers aan onze klanten. Daarnaast hebben we de eerste digitale pub quiz met onze klanten onlangs georganiseerd. Ook onze medewerkers konden elke week rekenen op een leuke gift met begeleidend schrijven per post.
Welke tip heb jij voorde SMA-leden?
Churchill zei ooit: Never waste a good crisis. Denk dus na hoe je deze crisis kunt omzetten naar iets positiefs. Dankzij deze crisis realiseren wij ons dat meer thuiswerken een wereld aan voordelen met zich meebrengt. Waar ook een milieuaspect bij hoort. Wij werken op deze manier hard aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. En het levert ons ook nog eens een behoorlijke kostenbesparing en gemotiveerd personeel op!