In 2012 zei Geoffrey Moore, auteur van het boek Crossing the Chasm: “Zonder een big data analyse zijn bedrijven blind en doof en dwalen ze het web op als herten op een snelweg”. Een uitspraak die in de huidige tijd nog meer van toepassing lijkt te zijn. Steeds meer organisaties vertrouwen op gegevens en analyse daarvan, en dat aantal neemt alleen maar toe. In een onderzoek kwam naar voren dat bij 95 % van de leidinggevende data een integraal onderdeel vormt bij de bepaling van hun bedrijfsstrategie. Uiteraard ontkomt Sales ook niet aan deze ontwikkelingen.
Met de snelle groei van digitale oplossingen, versneld door de COVID-19-pandemie, is ook het verkoopproces veranderd. Een McKinsey-rapport stelt dat ongeveer 80% van de B2B-besluitvormers de voorkeur geeft aan digitale en externe interactie met de verkoper in plaats van persoonlijke interacties. Dit betekent maar één ding: om winstgevend en compatibel te blijven, moeten bedrijven een nieuwe formule vinden om online klanten te winnen door datagestuurde verkoopstrategieën te implementeren.Â
Een datagestuurde verkoopstrategie is een methode voor het verzamelen van gegevens over alle verkoopinteracties met potentiële en bestaande klanten om de prestaties van de salesorganisatie te verbeteren. Met andere woorden, de datagestuurde verkoopaanpak houdt in dat alle opgeslagen informatie over product/dienst en verkoopactiviteiten worden verzameld en omgezet in onverwachte inzichten om het verkoopproces van het bedrijf in het algemeen te verbeteren.Â
Tijdens deze online kennis sessie staan we stil bij een specifiek onderdeel van Data Driven Sales, namelijk waarde creatie met openbare beschikbare data. Hierbij worden bronnen bedoeld als o.a. Kamer van Koophandel, CBS en andere overheden zoals gemeentes en provincies. Bart Geurts van JoinSeven zal zijn visie hierop geven en op welke manier men algoritmes gebruikt om deze data te verrijken. Hierdoor kan deze data gebruikt worden in commerciële organisatie.
Reserveringen
Dit evenement is volgeboekt.