Highlights Salesmanager in de Keuken bij Lucas Bols (12 oktober 2016)

SMA logo Lucas BolsOp 12 oktober waren we met SMA Midden te gast bij Lucas Bols. Blijkbaar was dit een schot in de roos, want er waren meer inschrijvingen dan mogelijk was. Helaas moesten we een aantal SMA-leden teleurstellen. We waren met bijna 40 personen aanwezig tijdens deze bijeenkomst in het hartje van Amsterdam. Na een goed verzorgde lunch, opende voorzitter SMA Midden, Manon Onrust de bijeenkomst. Vervolgens gaf zij het woord aan Sandie van Doorne. Zij is de Creative en Communications Director van Lucas Bol. Zij gaf aan dat het merk reeds sinds 1575 bestaat, en daarmee het oudste jenever merk in de wereld is. Binnen het merk zijn tegenwoordig global brands als regionale brands te onderscheiden zijn. Vervolgens ging zij in op de historie van het merk.

 

Salesmanager in de keuken SMA Midden Lucas Bols 12 oktoberHans de Groot, Sales Director Retail bij Maxium nam vervolgens het woord over. Hij stond vervolgens stil bij de organisatie van Maxxium. Hij gaf aan dat deze organisatie sinds 1999 is opgericht en dat het een Marketing, Sales en Distributie organisatie is, die gericht is op de Nederlandse markt. Met ongeveer 70 FTE’s vertegenwoordigen ze 60 merken. Tevens zijn er twee eigenaren te onderscheiden, te weten Lucas Bols en Edrington. In Nederland kent Maxxium een zestal brandpartners. Dit zijn Diego Amora, Jägermeister, William Grant & Sons, Remy Cointreau, Beam Suntory, Pieper Heidsieck en Thomas Henry.

 

In het tweede gedeelte van zijn presentatie ging Hans verder in op de cijfers die spelen in de markt.  Hierbij zag je dat de totale markt daalt, maar dat met name de markt van gedestilleerd en bier groeien. Bij het verder inzoomen op de markt van Lucas Bols, kwam naar voren dat  binnenlands gedestilleerd een negatieve groei lieten zijn. Dit in tegenstelling tot buitenlands gedestilleerd, hier was namelijk een groei te zien. Dit gold met name voor gin. Vervolgens ging Hans in op de marktaandelen van de verschillende markten. Hierbij werd duidelijk dat Maxxium in de meeste markten waarin het acteert, de grootste speler is. 

 

Om een beter inzicht te krijgen in de commerciële strategie van Maxxium, stond Hans vervolgens stil bij de verschillende trends waar men mee te maken heeft. Dit zijn:

 

  • Het thuisverbruik neemt toe;
  • De opkomst van festivals;
  • Shot consumptie populair onder millenial doelgroep;
  • Bewuster en meer premium alcoholgebruik;
  • Combinatie van eten en drinken wordt steeds belangrijker
  • BBQ stijgt in populariteit

Salesmanager in de keuken SMA Midden Lucas Bols 12 oktoberDaarna ging Hans in op de verschillende afzetkanalen van Maxxium. Hierin zijn Retail, Cash & Carry en Horeca te onderscheiden. Dit zag je vervolgens terug in de commerciële organisatie, waarbij er een groep verantwoordelijk is voor de sales richting retail en ook richting horeca.  Vervolgens stond Hans stil bij de inrichting van zijn eigen team, waarbij de vijf national accountmanagers verantwoordelijk zijn voor de hoofdkantoren van de retailers en de cash & carry. Daarnaast zijn de vier rayonmanagers verantwoordelijk voor de outlets en de zelfstandige slijterijen. Na deze schets gaf hij een inzicht in het interessante spel tussen de verschillende stakeholders binnen Maxxium. Met aan de externe kant de klant, brandpartners en consument en aan de interne kant sales, marketing en business development. Het volgende gedeelte bestond uit het commerciële proces wat men binnen Maxxium hanteert. Hierbij werd er stil gestaan bij de budgetten, marktingplannen, accountplannen en de jaargesprekken die altijd in oktober/november plaatsvinden.

 

In het laatste gedeelte van zijn verhaal stond Hans stil bij de manier waarop men binnen Maxxium van strategie naar executie gaat. In dit verhaal was het vertrekpunt, de huidige markt met de huidige cijfers.  Vervolgens werd stil gestaan bij drie peilers

 

Win met de winnaars: 

 

De klanten van Maxxium hebben hulp nodig op het gebied van kennis en het maken van onderscheid. Investeren in data waar de klant mee aan de slag kan. Tevens de retailers helpen om onderscheidend vermogen te laten ontstaan.

 

Waardecreatie :

 

Meten van de ROI van de klant, focus op groeicategorien en productmix (shopper verleiden meer premium te kopen)

 

Innovatie :

 

Samenwerking met brandpartners : onderscheid bieden op gebied van marktkennis en commerciële effectiviteit

 

Na de woorden van Hans, waren er nog een paar vragen, waarna we een rondleiding kregen door het museum van Lucas Bols,  wat werd afgesloten met een mini cursus bartender.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen