SMA Midden heeft op 19 september weer een Sales Café georganiseerd. Onderwerp van deze bijeenkomst was non-verbale communicatie, waarbij de insteek was genomen : “Hoe scherp ben jij op de non-verbale communicatie van jouw klant? De bijeenkomst werd gehouden bij SMA-partner Regardz, in het Berghotel in Amersfoort. Na een goed verzorgd buffet en de nodige tijd voor het netwerken, heette SMA Midden voorzitter Manon Onrust, de ruim 25 aanwezigen welkom. Vervolgens was het de beurt aan Michiel Andreae van Body Language Coach om de aanwezigen te prikkelen op dit onderwerp.
In zijn opening liet Michiel een foto van oud-presidentkandidaten Robert Kennedy en Richard Nixon zien. Beide zaten op een stoel, en hij vroeg de aanwezigen, wat voor signalen beide gaven met de houding die ze hadden aangenomen. Vervolgens gaf hij aan dat dit eerste debat op TV medebepalend was geweest voor de overwinning van Kennedy, en dat er vervolgens een behoorlijke tijd geen debat meer was geweest, omdat president-kandidaten bang waren dat ze verkeerde signalen zouden afgeven.
Micro-expressies
Hierna was het de beurt aan de aanwezigen : hoe goed zijn zij zich eigenlijk bewust van de non-verbale signalen, die hun klanten en cliënten laten zien? Dit bleek toch een stuk lastiger, en met name uitputtender dan gedacht. Je voortdurend bewust zijn van alle expressies die je klant laat zien vergt veel concentratie. Wel heeft het als groot voordeel dat je snel aankoopbezwaren of miscommunicaties kunt opmerken en kunt aanpakken.
Om de sales professionals in de zaal te helpen op dit vlak liet Michiel de nodige foto’s en video’s zien waarbij de aanwezige SMA-leden steeds sneller en gemakkelijker konden aanwijzen welke belangrijke emoties er voorbij kwamen en hoe zij hier in een salesgesprek het beste op zouden kunnen reageren.
Praten met je handen
Na dit onderwerp werd een ander thema behandeld, nl. het praten met je handen. Op het moment dat je bij een klant zit kunnen gebaren wonderen doen voor je charsima en het begrip over je product. De aanwezigen gingen ook hiermee aan de slag om aan een gesprekspartner uit te leggen wat hun bedrijf deed en hoe dit klanten hielp, ondersteund met zoveel mogelijk gebaren om het punt duidelijk te maken.
Na deze interactieve onderwerp, deed Michiel nog een samenvatting van hetgeen behandeld was. Manon bedankte vervolgens de spreker, waarna de bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige sessie in de bar waarbij men uitgebreid kon napraten en ervaringen met het onderwerp met elkaar konden delen. Uiteraard werd dit ook gebruikt om verder met elkaar te netwerken.