Highlights, SMA Midden : Sales Café over non-verbale communicatie

SMA Midden heeft op 19 september weer een Sales Café georganiseerd. Onderwerp van deze bijeenkomst was non-verbale communicatie, waarbij de insteek was genomen : “Hoe scherp ben jij op de non-verbale communicatie van jouw klant? De bijeenkomst werd gehouden bij SMA-partner Regardz, in het Berghotel in Amersfoort. Na een goed verzorgd buffet en de nodige tijd voor het netwerken, heette SMA Midden voorzitter Manon Onrust, de ruim 25 aanwezigen welkom. Vervolgens was het de beurt aan Michiel Andreae van Body Language Coach om de aanwezigen te prikkelen op dit onderwerp.
 
SMA Midden Michiel Andreae Non verbale communicatieIn zijn opening liet Michiel een foto van oud-presidentkandidaten Robert Kennedy en Richard Nixon zien. Beide zaten op een stoel, en hij vroeg de aanwezigen, wat voor signalen beide gaven met de houding die ze hadden aangenomen. Vervolgens gaf hij aan dat dit eerste debat op TV medebepalend was geweest voor de overwinning van Kennedy, en dat er vervolgens een behoorlijke tijd geen debat meer was geweest, omdat president-kandidaten bang waren dat ze verkeerde signalen zouden afgeven.
 

Micro-expressies

SMA Midden Non verbale communicatie Michiel AndreaeHierna was het de beurt aan de aanwezigen : hoe goed zijn zij zich eigenlijk bewust van de non-verbale signalen, die hun klanten en cliënten laten zien? Dit bleek toch een stuk lastiger, en met name uitputtender dan gedacht. Je voortdurend bewust zijn van alle expressies die je klant laat zien vergt veel concentratie. Wel heeft het als groot voordeel dat je snel aankoopbezwaren of miscommunicaties kunt opmerken en kunt aanpakken.
 
Om de sales professionals in de zaal te helpen op dit vlak liet Michiel de nodige foto’s en video’s zien waarbij de aanwezige SMA-leden steeds sneller en gemakkelijker konden aanwijzen welke belangrijke emoties er voorbij kwamen en hoe zij hier in een salesgesprek het beste op zouden kunnen reageren.
 

Praten met je handen

Na dit onderwerp werd een ander thema behandeld, nl. het praten met je handen. Op het moment dat je bij een klant zit kunnen gebaren wonderen doen voor je charsima en het begrip over je product. De aanwezigen gingen ook hiermee aan de slag om aan een gesprekspartner uit te leggen wat hun bedrijf deed en hoe dit klanten hielp, ondersteund met zoveel mogelijk gebaren om het punt duidelijk te maken.

 

Na deze interactieve onderwerp, deed Michiel nog een samenvatting van hetgeen behandeld was. Manon bedankte vervolgens de spreker, waarna de bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige sessie in de bar waarbij men uitgebreid kon napraten en ervaringen met het onderwerp met elkaar konden delen. Uiteraard werd dit ook gebruikt om verder met elkaar te netwerken.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen