Ondanks het mooi technische weer, waren er dit keer weer een groot aantal SMA leden naar het Sales Café van SMA Oost in de kring Achterhoek getogen. We waren deze bijeenkomst te gast op de Vijverberg, het stadium van de plaatselijke betaald voetbalclub. Na het nuttigen van een goed verzorgde buffet gingen de aanwezigen naar de zaal, waar de presentatie werd gegeven. De bijeenkomst werd verzorgd door social media marketeer, Tom Klinker. SMA Oost, voorzitter Ton Donderwinkel opende de bijeenkomst, waarbij hij een aantal nieuwe leden welkom heette, en stil stond bij het Sales Event Oost, wat gepland staat op 9 november. Tijdens dit event zijn de verkiezingen van de Young Sales Professional van Oost Nederland een belangrijk item. Ton, vroeg de aanwezigen dan ook, om hiervoor kandidaten aan te dragen.
In het begin van de presentatie werd er door Tom aangegeven wat hij exact onder Personal Branding verstond. In zijn optiek is dat een methodiek waarbij je je eigen vindbaarheid op het web/social media beïnvloed. Of te wel je bepaald zelf jouw eigen waarheid. Hiermee zorg je dus voor een transparant professioneel netwerk. Een tweede belangrijk punt, is dat je goed bepaald wat je er mee wilt bereiken. Dit bepaalt namelijk grotendeels de manier en wijze waarop je aan personal branding kunt gaan doen. Het maakt namelijk een essentieel verschil of je het wilt inzetten voor het delen van content of dat het echt dient als middel voor de acquisitie. Hiermee maak je dus een juiste inschatting wat je er mee kunt en waardoor je de juiste boodschap gaat kiezen met de daarbij geschikte kanalen.
In de ogen van Tom is personal branding alleen maar succesvol op het moment dat er goed wordt nagedacht welke focus er aangebracht gaat worden. Hierbij moet er duidelijk onderscheid worden gemaakt, met wat iemand zakelijk en privé wil uitstralen. Maar ook wat wil je zichtbaar maken, en welke informatie wil je afschermen en beschermen voor de buitenwereld. Waarbij het één natuurlijk niet los gezien kan worden van het ander. De mensen die gaan zoeken, maken namelijk dit onderscheid niet. Hier moet wederom goed over nagedacht worden. Tijdens het vervolg van de interactieve lezing gaf Tom vervolgens een aantal do’s en dont’s met betrekking tot het doen van uitlatingen zowel op zakelijk als privé gebied.
Vervolgens werd er stil gestaan bij de waarde van Facebook en LinkedIn. Maar ook Twitter werd behandeld, met daarbij de logica waarom je van dit medium gebruik zou kunnen maken. De talrijke vragen die gedurende de presentatie ontstonden heeft Tom op een prettige manier grotendeels weten te beantwoorden, waardoor de aanwezigen met meer kennis naar huis gingen dan men bij de bijeenkomst was aangekomen. Praktijk en theorie werden op een prettige manier aan elkaar gekoppeld, dit door het geven van een aantal praktische en nuttige tips.