Op 26 september waren we vanuit SMA Oost/Achterhoek te gast bij Mainfreight. Voorheen beter bekend als Wim Bosman. Gezien de grote opkomst was er bij de leden veel interesse over de wijze waarop ze bij deze logistieke dienstverlener invulling geven aan hun commerciële aanpak. Voordat Country Manager Sales, Ivo du Plessis, het woord nam was er nog volop ruimte om met elkaar te netwerken tijdens het goed verzorgde buffet. Ton Donderwinkel, voorzitter van SMA Oost, opende uiteindelijk de bijeenkomst door iedereen van harte welkom te heten bij deze Salesmanager in de Keuken.
Na deze opening, nam Ivo vervolgens het woord om ons mee te nemen in zijn manier van werken. Om dit in het juiste perspectief te plaatsen schetste hij eerst een goed beeld van de organisatie van Mainfreigth. Een bedrijf, uit Nieuw Zeeland, dat gevestigd is in 21 landen, met 240 kantoren en 7.000 medewerkers. Belangrijk punt daarna was wel de manier van werken van dit wereldwijd bedrijf. Ivo deed dit aan de hand van drie pijlers, die onder de manier van werken van Mainfreight zitten. Dit waren achtereenvolgens cultuur, familie en filosofie. Basis onder deze drie pijlers, waren twee belangrijker uitgangspunten, te weten de medewerkers en klanten. Twee onmisbare schakels in de gedachten goed van dit 100-jarig oude bedrijf.
In het volgende gedeelte van zijn verhaal ging Ivo verder in op de Europese tak van Mainfreight. Hierbij werd er stil gestaan bij o.a. Air & Ocean, Logistic Services en Val & Co-packing. Tevens was er aandacht voor het online track & Tracing-systeem wat ze gebruiken. Om de sales beter te duiden ging Ivo vervolgens in op twee business cases, hetgeen hun manier van werken goed weer gaf. Dat was een case van Beiersdorff en Rituals.
Vervolgens was het tijd om stil te staan bij de commerciële organisatie in Nederland, waarbij men verdeeld is over 7 regiokantoren. In de commercie bij Mainfreight werken een kleine 40 personen. Naast Ivo zijn dat o.a. 10 (Key) Accountmanagers en 12 Operationeel Accountmanagers. De rest van de organisatie betreft ondersteunende functies zoals tenderdesk en sales support. Op basis van omzet zijn de klanten toegewezen aan de verschillende accountmanagers. Hierbij doen de grootste klanten meer dan € 250.000,– met Mainfreight. Binnen Mainfreigth word door alle commerciële mensen gewerkt volgens een afgesproken salesmethodiek, waarbij de wensen van de klanten centraal staan.
Als afsluiting van zijn presentatie had Ivo nog een interessante stelling op het gebied van Social Selling. Hierop ontstond een levendige discussie bij de aanwezigen over de manier waarop Mainfreight zich zou kunnen onderscheiden. Op dit moment werd er namelijk weinig tot geen stappen gezet op dit gebied. Na de bevlogen presentatie van Ivo was het tijd voor een rondleiding in het logistieke hart van Mainfreight. Toen we vervolgens weer terug waren, bedankte Ton Ivo voor zijn verhaal en kon er nogmaals onderling worden genetwerkt.