Op donderdag 2 februari was de SMA te gast bij DAS in Amsterdam. Bij ontvangst was er eerst ruimte om te netwerken tijdens een uitgebreid en goed verzorgd buffet. Na de ontvangst opende Mirte Beugel, als bestuurslid van SMA Midden de bijeenkomst en heette iedereen van harte welkom.
Daarna gaf zij het woord aan Ina Magré, Commercieel Manager Corporate Accounts. Zij verwelkomde nogmaals de aanwezigen, nu vanuit DAS en introduceerde de organisatie met behulp van een korte en interessante bedrijfsfilm.
Vervolgens nam Ian van Veen, Directeur Business Development & Innovatie, het woord over en nam iedereen mee terug in de tijd naar hoe het allemaal begon. In 1917, in Le Mans te Frankrijk, richt het bestuur van Automobile Club l’Ouest de vereniging van rechtsbijstand op, genaamd La Défense Automobile et Sportive (DAS). In 1963 wordt DAS Nederlandse Rechtsbijstand Verzekeringsmaatschappij opgericht door zeven Nederlandse verzekeringsmaatschappijen en DAS Duitsland. Oorspronkelijk bestond de dienstverlening uit rechtsbijstand, echter vanaf 2004 is het portfolio verder uitgebreid met juridische dienstverlening (onder andere letselschade) en uiteindelijk ook met incasso.
Tijdens de presentatie van Ian is er aandacht voor het distributiemodel van DAS. Zij werken vooral via de kanalen en middelen van: internet, telefonische en persoonlijke verkoop, service providers en branchevreemde partijen, zoals bijvoorbeeld de HEMA.
In 2007 bestond DAS uit 800 medewerkers en is in 2016 al gegroeid naar 2400 medewerkers. Tevens was DAS in dat jaar marktleider op het gebied van rechtsbijstand. Per jaar komt dit neer op 150.000 aanvragen voor rechtsbijstand. Naast dit grote aantal aanvragen per jaar heeft DAS veel aandacht voor het (actief) ontwikkelen van nieuwe diensten en producten. Hieraan ten grondslag ligt hun visie dat verzekeringen ooit zullen ophouden te bestaan. Daarom hebben zij een start-up opgezet naast de bestaande organisatie. Deze wordt in staat gesteld om nieuwe diensten en producten te ontwikkelen, welke later dan weer geïntegreerd kunnen worden binnen de huidige organisatie (DAS).
Na afronding van zijn presentatie nam Ina het over en stond zij stil bij het organogram van de organisatie van DAS en de plek die ‘commercie’ inneemt binnen het geheel. Ina gaf een korte toelichting op de verschillende functies binnen commercie die DAS kent: Accountmanager (binnen- en buiten), Teamleider, Salesmanager, Commercieel Manager Corporate Accounts en Commercieel Directeur. Aanvullend gaf zij een overzicht van de verschillende diensten die DAS haar klanten en relaties biedt: rechtsbijstandverzekeringen, letselschade, juridisch advies, incasso(diensten), creditinformatie en factoring.
Ina geeft aan dat juist de verdeeldheid van de verschillende functies, diensten en producten over meerdere labels enorme uitdagingen met zich mee brengen. Wat ziet DAS voor organisatieontwikkelingen/-uitdagingen voor de komende jaren? Er wordt hard gewerkt aan het terugbrengen van de verschillende labels, meer onderlinge samenwerking en informatie delen. Tevens wil DAS de segmentatie doorvoeren en meer focus aanbrengen.
En deze focus bestaat uit: get them in, move them up, keep them in!
Na de afsluiting werd er tijdens de borrel nog flink nagepraat over hoe de ontwikkelingen en innovaties van DAS op de eigen organisaties toegepast kunnen worden.