Op 23 maart waren we vanuit SMA Zuid te gast bij de winnaar van de Piet Heijn Award 2016, te weten Bavaria. Gezien de zeer hoge opkomst was er veel interesse om eens een kijkje in hun commerciële keuken te nemen. De ontvangst van de bijeenkomst was in het Brouwerij Café van Bavaria in Lieshout. Tijdens het onderling netwerken, werd er uiteraard al volop genoten van de producten van dit Brabantse bedrijf. Nadat iedereen binnen was, nam de voorzitter van SMA Zuid, Michael Bandel het woord en heette iedereen van harte welkom.
Na deze opening ging de gehele groep naar buiten, het eerste deel van het programma bestond namelijk uit een bezoek aan de brouwerij. Doordat deze iets verderop in het dorp was, werden we vervoerd in een speciaal treintje, geheel in stijl van de kleuren van Bavaria. Na een korte tour waren we op de plaats van bestemming, waarna er een terugblik volgde in de historie en de wijze waarop men groot was geworden. Echter toch steeds met behoud van de familiewaarden. Vervolgens deden we een stap in het heden en werden we meegenomen langs het gehele productieproces wat doorlopen moet worden om tot het eindproduct te komen. Tijdens deze tocht waren er meerdere momenten om te proeven van het bier en andere halffabricaten. Gezien de positieve reacties van de aanwezigen viel dit in goede aarde.
Na deze interessante rondleiding gingen we, lopend, weer terug naar het Café. Daar stond de volgende verassing op ons te wachten, namelijk een bierproeverij. Alle aanwezige SMA-leden krijgen een 5-tal verschillende bieren uit het portfolio van Bavaria aangeboden. Op deze manier werd een goed beeld gegeven van de verschillende smaken die momenteel worden gevoerd, daar de meeste Bavaria eigenlijk alleen maar kennen van het traditionele biertje.
In het volgende gedeelte van de bijeenkomst volgde het serieuze gedeelte, namelijk een toelichting op de commercie van Bavaria. Dit werd verzorgd door, Sales Director Nederland, Gert-Jan Becks. Hij ging hierbij, allereerst, in op de wijze waarop de commercie qua organisatievorm ingericht is. Bavaria opereert wereldwijd vanuit een 5-tal regio’s en heeft zes brouwerijen. Hiervan staan er drie in Zuid-Nederland, één in België en eveneens één in Ethiopië. Vervolgens werd er aangegeven dat men in 2015 een belangrijke verandering had doorgevoerd door zich niet verder meer te richten op de brands, maar zich op regio’s te gaan richten. Hierbij is de groeidoelstelling verdeeld over de drietal assen, namelijk het uitbouwen van de bestaande business, new business development en mergers & acquisitions.
In het vervolg werd er verder ingezoomd op het model, zoals dat in Nederland is ingericht. Hierbij zie je dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen Horeca en Retail. Wat echter in beide kanalen van groot belang is, is dat de klant altijd centraal wordt gezet door Bavaria. Marketing en Sales zijn hierbij zeer nauw met elkaar verweven. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is wel dat de beslissing op een zo laag mogelijk niveau in de organisatie genomen moeten kunnen worden. Samenwerking en kennis delen is hierbij van groot belang. Vervolgens was er nog wat ruimte om vragen te stellen.
Na het enthousiaste verhaal van Gert-Jan, beëindigde de voorzitter van SMA Zuid het officiële gedeelte van de bijeenkomst. Er stond echter niet een netwerkborrel op het programma, maar Bavaria bood ons, vanwege het winnen van de Piet Heyn Award, een heerlijke driegangen menu aan in hun Café. Hier werd volop gebruik van gemaakt, waardoor het onderling netwerken, goed uit de verf kwam.