Martijn Oechies, in 2005 door de SMA benoemd tot Key Account Manager of the Year, werkt sinds 2013 bij Schindler in Berlijn. Daar is hij als Director Field Operations verantwoordelijk voor de motivatie van 2500 medewerkers en de focus op groei bij klanten en in de markt. “Tijdens de SMA verkiezing in 2004 werkte ik bij JohnsonDiversey. In 2008 ben ik aan de slag gegaan bij Tennant Company. Na vijf jaar werd ik door een headhunter gevraagd voor een functie bij Schindler in Berlijn. Ik wilde graag buitenland ervaring opdoen in een industrie met potentie. En als ik dan toch een switch maakte vóór mijn veertigste, dan moest dat in een branche zijn waar ik langer kon blijven. Aan al die eisen voldeed de baan. Ik ben bij Schindler op gesprek gegaan en kreeg de job. Vervolgens ben ik met mijn vrouw en drie kinderen vanuit Oegstgeest naar Berlijn vertrokken. Voor de kinderen was dat een grote verandering, maar ze hebben zich ontzettend goed aangepast. En nu maken we ons op voor een volgend avontuur: we vertrekken naar de USA. Daar start ik op het hoofdkantoor van Schindler in New Jersey in de functie van VP marketing, Customer Excellence & Strategy. Ik ga nieuwe ideeën en strategieën omzetten in concrete acties. Hetzelfde bedrijf, maar in een nieuw land en een nieuwe functie.”
Power pricing
Martijn is trots op zijn tijd in Duitsland. “Ik had niet verwacht dat ik zo lang in Duitsland zou blijven. In zeven jaar hebben we een grote groei doorgemaakt (9% per jaar). Inmiddels zijn we marktleider in Duitsland en staat Schindler ook wereldwijd bekend als een prachtig bedrijf. Hier ging wel een aantal strategische wijzigingen aan vooraf. Mijn grootste uitdaging was om het bedrijf (en alle medewerkers) meer vanuit de markt en de klant te laten denken. Van het bestaande businessmodel zijn we overgestapt op een Value-Added Selling methode, die we ‘power pricing’ hebben genoemd. Aanvankelijk was er weerstand: wat medewerkers al jaren als leidraad gebruikten in hun werk moest nu anders. We vroegen ze om te denken vanuit de klant: wat wil hij of zij betalen voor onze producten en diensten? De commotie liep zelfs zo hoog op dat één van de hoogste bazen van Schindler worldwide (de CFO) zich ermee ging bemoeien. Hij wilde zeker weten dat de nieuwe methode het bedrijf niet in financiële problemen zou brengen. Uiteindelijk is de strategie toch doorgezet en is power pricing de standaard geworden voor heel Schindler. Dat ik zo’n fundamentele verandering voor het bedrijf heb kunnen doorvoeren was een enorme opsteker!”
Een nieuw avontuur…
Begin 2020 staat voor Martijn en zijn gezin in het teken van alweer een verhuizing … dit keer naar de United States. “Ik heb veel zin in een nieuwe uitdaging, maar het is ook spannend. We moeten weer opnieuw onze draai vinden in een compleet andere cultuur. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het ons ook dit keer weer zal lukken!”