Key Notes Sales Event 2020

Keynote Hans Janssen : Het echte verhaal
 

Het succes van een keynote op het SMA Sales Event staat of valt met de inhoud van het verhaal. Het moet bijzonder en motiverend zijn. En op een leuke manier verteld worden natuurlijk. Die mogelijkheid kreeg Hans Janssen op 5 maart. En dat zijn verhaal bijzonder was is een understatement. Hans was namelijk de man die Barack Obama naar Nederland haalde in september 2018 en over dit proces is een boek te schrijven. Of, in dit geval, een goed verhaal te vertellen. Omdat Hans een flinke dosis humor in zijn 20200305 SMA Sales Event Keynote Hans Janssenverhaal legde, wist hij iedereen in de zaal aan zich te binden. De weg die hij bewandelde was namelijk vol met hobbels, maar het is het resultaat dat telt én uiteindelijk is het hem gelukt. “Dit was de derde keer dat ik aanwezig was bij het SMA Sales Event. Ik ben lid van de SMA en vind de sfeer op de bijeenkomsten altijd heel prettig en positief. Daarom wilde ik graag mijn verhaal delen met deze groep enthousiaste mensen. Obama naar Nederland halen is een heel traject geweest. Ik wilde geen Kuifje verhaal ophangen, maar vooral de brug slaan naar het commerciële proces om de verbinding met de aanwezigen te leggen. Ik begon ergens aan waarvan ik niet wist of het ging lukken. Soms waren we er bijna en kregen we toch weer een tegenslag. Achteraf hoorde het er allemaal gewoon bij en kijk ik er positief op terug. Binnen mijn bedrijf (DenkProducties) stond Obama al lange tijd op de verlanglijst. Met Obama als spreker tijdens een evenement, ben je verzekerd van succes. Je kunt veel van hem leren op het gebied van leiderschap. Daar waar elke ondernemer of leidinggevende mee te maken krijgt, maakt hij de XXXL variant mee. Met Obama haal je inspiratie en inhoud in huis. Zo las hij in zijn tijd in het Witte Huis elke dag na het eten tien brieven van inwoners. Zo hield hij feeling met de mensen. Ook nam hij zijn schoonmoeder in huis. Zij wees hem op praktische zaken, om hem en zijn gezin met beide benen op de grond te houden. Nu zeg ik niet dat iedereen zijn schoonmoeder in huis moet nemen, maar dit is de manier hoe Obama bij zichzelf bleef. Dit zet je aan het denken wat jij als leider op dit gebied kunt doen. Hoe blijf jij betrokken bij je mensen en zie je wat er écht speelt?”

Geef niet op

 

“Op de weg naar het Obama event was Tom Poes ons grote voorbeeld; ‘als iets niet direct kan, verzin dan een list’. Omdat het lang duurde voor we groen licht kregen, waren alle zalen in het AFAS theater bezet, toen we eenmaal de datum kende. Na wat aandringen kon er geschoven worden, al zat Obama wel in het decor van K3. Twee weken voor het event was er een meeting met de secret service. Die mensen zien er echt uit zoals in Netflix-series. Gelukkig verliep dat allemaal goed ondanks dat de veiligheidsmaatregelen heel ver gingen. We moesten bijvoorbeeld een foto toesturen van de stoel waar Obama op kwam te zitten. En vlak voor zijn komst werd heel AFAS uitgekamd. Dat lijkt overdreven, maar ze checken liever te veel dan één keer te weinig. Ik hoop dat mijn verhaal mensen heeft geïnspireerd om door te zetten en te denken in mogelijkheden!”

Klik hier voor het optreden van Hans Janssen.

Keynote Marco Hoogerland : Een team van goud

 

Het bedrijf van Marco Hoogerland heeft verschillende onderdelen, maar ze hebben allemaal één doel: mensen helpen topprestaties te leveren! Tijdens het SMA Sales Event vertelde Marco met veel plezier zijn verhaal over zijn Talent Academy Group (TAG). 20200305 SMA Sales Event Keynote Marco HoogerlandEen verhaal dat draait om mindset en doorzettingsvermogen. Voor onderscheidend leiderschap en verbazingwekkende teamontwikkeling is een bepaalde attitude en gedrag nodig. TAG optimaliseert dit en schept zo voorwaarden voor succes. Volgens Marco heeft iedereen het recht om zijn unieke talent te ontwikkelen. Het op de juiste manier inzetten van ‘jouw afwijking’ helpt hierbij. “Ik gebruik graag het voorbeeld van de handbalvrouwen. Ze waren goed, maar werden net geen kampioen. Tot ze zich dit als doel hadden gesteld en er 100% voor gingen met een team van goud. Ik heb geen verstand van sales, maar ik kijk naar gedrag. Daarin zie ik tussen sales en sport heel veel overeenkomsten. Het gaat om winnen, positief blijven na een tegenslag en doorgaan tot het hoogste resultaat is behaald. Tijdens het Sales Event wilde ik de leden aan het denken zetten en hen aansporen om naar hun vak en team te kijken. Een team van goud maakt elkaar beter. Dit klinkt simpel maar het is heel moeilijk. Je kunt namelijk alleen zo’n team zijn als je feedback durft te geven en ontvangen en mensen uit hun comfortzone kunt trekken. In het belang van het team moet ieder individu zich optimaal kunnen ontwikkelen.”

Je afwijking is je talent
 

“Talentenontwikkeling kun je niet als geheel aanpakken, niemand is gemiddeld en je moet ieder individu apart bekijken. Wat hopelijk is blijven hangen bij mijn toehoorders, is dat talenten afwijkingen hebben. Daar moet je niet van balen, die moet je juist optimaal benutten. Mensen in de sales zijn vaak de mensen die vroeger niet stil konden zitten op school. Ze zijn assertief en hebben in sommige gevallen ADHD. Ze passen niet in elk plaatje maar ze zijn heel goed in hun vak. Marketing mensen zijn de creatievelingen en zijn moeilijk te sturen. Als je dit niet ziet als een probleem maar als een kracht en je weet dit op een positieve manier in te zetten, dan kom je heel ver. Ik geloof niet in nemen, alleen in geven. Als iedereen komt geven, valt er veel te halen. Topsport is heel hard werken. Je moet er veel tijd in stoppen, en er staat vaak een kleine financiële vergoeding tegenover. Maar het is wel gaaf, sexy en leerzaam. Het delen van kennis is noodzakelijk. Ik geloof erg in de Goldmine theorie: als je de beste mensen bij elkaar zet, dan worden ze beter. Kijk naar de twee Nederlandse surfers waarvan er maar één naar de Olympische Spelen mag. Ze weten dat ze met elkaar concurreren, maar trainen samen om de beste verKlik hier voor het optreden van Marco Hoogerland.sie van zichzelf te worden.”

Klik hier voor het optreden van Marco Hoogerland.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen