Remko Stolk gaat verder in op het succesverhaal achter Asito en hoe dit aansluit bij ons huidig jaarthema “Live your Potential”.
Asito heeft zich de afgelopen jaren onderscheiden door te laten zien dat het nastreven van maatschappelijke impact niet alleen mogelijk is naast commercieel succes, maar hier zelfs aan bijdraagt. Dit begon zo’n tien jaar geleden toen Asito de handschoen oppakte na de mislukte klimaattop van Kopenhagen. De organisatie werd klimaatneutraal als eerste grote schoonmaakbedrijf en zette zich ook in om mensen buiten de eigen organisatie te verduurzamen. Dit leverde Asito een plek op in de top 25 duurzame bedrijven van Nederland in
De Telegraaf en een plekje in vele relevante netwerken. De laatste vijf jaren verschoof het accent zich bij Asito naar inclusief ondernemen, het opnemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de Asito-organisatie en bij klanten. Door ook hier niet alleen actief te zijn in de eigen organisatie maar ook daarbuiten, werd Asito opinieleider op dit thema. Dit zorgde ervoor dat ze direct invloed hebben kunnen uitoefenen op wet- en regelgeving. Asito staat in de politiek bekend als oprechte organisatie die in het belang van haar mensen wil bijdragen aan goed beleid op dit vlak.
Al deze inspanningen zorgen ervoor dat Asito met een compleet andere DMU in de organisaties van klanten en potentiële klanten acteert. Ze zijn niet meer alleen de facilitaire partner, maar praten mee over board room issues als duurzaamheid en inclusiviteit. Klanten kiezen bewust voor Asito als partner in de schoonmaak, omdat ze op de andere terreinen kunnen bijdragen aan de uitdagingen waar onze klanten mee te maken krijgen. Op deze manier krijgt duurzaamheid een dubbele lading. De organisatie die goed bezig is op de 3 P’s van Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen, maar ook de betekenis van langdurig succes. Alleen zo kun je in de ogen van Remko impact maken en blijven maken. In zijn presentatie gaat hij hier verder op in.