Loopbaan Yvette Naaijkens

Door het volgen van de studie Facility Management is volgens haar de basis gelegd voor haar succesvolle carrière in de bouwwereld doordat ze daar heeft geleerd om altijd vanuit een dienstverlenend perspectief te kijken.Na haar studie in Engeland is zij als management trainee 20190730 SMA Blog Juli Yvette Naaijkensbegonnen bij Bouwbedrijf Heijmans. Dit was een bewuste keuze omdat het in deze technische wereld niet gebruikelijk is om de vertaalslag te maken op welke wijze men dienstverlenend kan zijn. Ze besefte dat zij hierdoor als persoon onderscheidend kon zijn.In de eerste drie jaar heeft ze de tijd genomen om te kijken binnen alle bedrijfsstromen van het bedrijf zodat ze een juiste inschatting kon maken wat haar interesse had. Ze merkte in deze periode dat ze enorm geboeid was door vernieuwende contractsvormen op het gebied van onderhoud, zoals prestatiecontracten. Ze is toen begonnen bij Infra omdat deze contracten daar het meeste voorkwamen.

Vervolgens heeft ze de overstap gemaakt naar de utilitaire kant maar heeft ook nog gewerkt aan een aantal grootschalige PPS-contracten. Hier heeft ze haar eerste ervaring opgedaan met tenders en leerde daar dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat de beste aanbieding ook altijd wint. Daardoor is ze zich er verder in gaan verdiepen om te kijken hoe je dat dan wel voor elkaar krijgt en hoe je dat spel op een goede manier kunt spelen. Een commerciële rol was de volgende stap in haar carrière waarbij ze het ervaarde dat ze het niet voor elkaar kreeg om een vraag van een klant letterlijk vertaald te krijgen binnen de eigen organisatie. Het werd altijd een iets ander voorstel dan de bedoeling was. Haar ergernis stak ze niet onder stoelen en banken waarop het management zei dat het misschien goed was dat ze zelf dan maar een proposal moest gaan maken. Dat was niet tegen dovemansoren gericht en op deze manier is Yvette het tendermanagementvak ingerold. In deze rol heeft ze ook altijd met één voet in commercie gestaan en met de andere voet intern in de organisatie zodat ze ervoor kon zorgen dat hetgeen beloofd werd ook daadwerkelijk waar wordt gemaakt. Uiteraard begon ze op de kleinere trajecten en groeide door naar de grotere; altijd met deze vertaalslag in haar achterhoofd.

Vanuit haar ambitie is ze vervolgens een eigen “toko” gaan leiden namelijk die van Beheer en Exploitatie waarbij natuurlijk haar hart lag gezien haar facilitaire achtergrond. In deze rol heeft zij zich voornamelijk verdiept in vernieuwende contracten bij met name de Rijksoverheid. Dit deed ze dermate succesvol dat Heijmans besloot om te differentiëren om niet te afhankelijk van deze sector te worden. Vanuit deze beweging kwam ook het traject Schiphol op haar pad waarmee ze uiteindelijk de verkiezing Tendermanager van het Jaar heeft gewonnen.Momenteel is Yvette net in een nieuwe rol als regiomanager gestart en begint in Utrecht een nieuw kantoor. Ze geeft aan hier veel profijt te hebben van de opgedane kennis want ook hier begint het met commercie en tenders. Omdat het toch begint met het binnenhalen van opdrachten om zo het bestaansrecht van de regio te waarborgen.

Als tendermanager heeft ze in totaal 10 tenders gewonnen, die gezamenlijk een waarde van € 540 miljoen vertegenwoordigen. Dit is alleen maar mogelijk geweest omdat ze als persoon iemand is die alleen maar gaat voor het beste resultaat en zeer volhardend is. Dit laatste is zeker noodzakelijk in de grote trajecten. Je moet geloof in jezelf en de gekozen aanpak houden. Naast deze eigenschappen is in haar ogen  een goede tendermanager doortastend en altijd vol energie. Dit laatste heeft ze o.a. door veel te sporten.

Daarnaast gelooft ze erin dat wie je bent bepaald hoe je met je tenders omgaat en daardoor of vraagstukken wel of niet bij je passen. Yvette geeft aan dat ze een kwalitatief dier is en dat daardoor prijsvraagstukken niet bij haar passen.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen