Tijdens deze online Masterclass, met bijna 40 aanwezigen stond het onderwerp Sales & NLP op de agenda met René van Stein als enthousiaste en bevlogen spreker die als levensmotto heeft dat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden. In deze sessie stond hij stil bij de wijze waarop je NLP beter kunt inzetten binnen het vakgebied sales. Nadat de aanwezigen in een Break Out Room met elkaar kennis hadden gemaakt en over NLP van gedachten hadden gewisseld, begon René zijn presentatie. In dit verslag wordt op hoofdlijnen een aantal punten/tips uit zijn verhaal weergegeven.
Wat is NLP ?
NLP staat voor Neurolinguïstisch Programmeren en hierbij leer je technieken om je bewust te worden van je gedrag om dit aan te passen als je niet de resultaten krijgt die je hoopt te krijgen. NLP is hiermee primair? om toe te passen bij persoonlijke ontwikkeling.
René gaf hierbij als tip dat je moet beseffen dat +/- 90 % van ons gedrag onbewust is en dat als je iets wilt veranderen dat jij hier zelf bij stil moet staan of dat je luistert naar feedback van anderen en dat je eruit moeten halen wat voor jezelf werkt.
Hoe leren mensen ?
René gaf aan dat er vier belangrijke stadia te onderscheiden zijn in een leerproces, te weten:
- Onbewust Onbekwaam (Heerlijk dat ik niet weet wat ik niet kan)
- Bewust Onbekwaam (Ik weet nu wat ik nog niet kan)
- Bewust Bekwaam (Ik ga oefenen)
- Onbewust Bekwaam (Ik hoef er niet meer over na te denken)
Hij noemde als voorbeeld het leren rijden in een auto, waarbij je in het begin op alles moet letten en dat het nu vanzelf gaat.
Rene gaf als tip dat het goed is om bij jezelf stilstaan te staan en dan te kijken wat je zou willen ontwikkelen. In zijn ogen is het hierbij belangrijk om het veel te doen.
Hoe communiceren wij ?
Mensen hebben een aantal manieren om iets waar te nemen waarbij zien, horen, voelen, ruiken en proeven de meest gebruikte zijn. Hierdoor ontvangen we prikkels die we binnen ons eigen referentiekader verwerken. Hierop baseren wij ons gedrag, dat hiermee altijd dus gekleurd is.
Verkoop reageert vaak op gedrag van een ander zonder de achtergrond hiervan te weten; vandaar dat René als tip gaf om oordelen, meningen en aannames als sales professional achterwege te laten. Als voorbeeld gaf hij aan dat veel verkopers denken dat het inkopers alleen om korting te doen is, en dat hier veel van ons gedrag op gebaseerd is.
Wat zijn representatiesystemen ?
Zonder zintuigen kunnen we de wereld om ons heen niet waarnemen. Het weergeven van de informatie via onze zintuigen is onze interne representatie, die we op drie manieren naar buiten te brengen, te weten:
- Fysiologie (lichaamstaal);
- Tonaliteit (toon van wat je zegt);
- Woorden (inhoud van wat je zegt).
Vervolgens gaf hij een aantal voorbeelden hoe jij je representatiesystemen kunt inzetten om de ander te beïnvloeden met daarbij altijd een win-win situatie voor ogen houdend. Hij stond hierbij iets langer stil bij taalgebruik/intonatie en hoe sales professionals deze op een andere manier zouden kunnen inzetten richting hun klanten.
René gaf hierbij als tip dat het belangrijker is om hoe je iets vertelt dan de woorden die je daarbij gebruikt. En je dit dus te beseffen als je in gesprek bent met een klant.
Hoe bouw ik rapport op ?
René gaf aan dat rapport de klik of chemie is die je met iemand ervaart die je leuk vindt en respecteert. Als je met iemand rapport hebt, dan kun je bijna alles zeggen en doen met elkaar omdat er veel vertrouwen is.
Rapport wordt gekenmerkt door :
- Aandacht hebben voor de ander zoals die is;
- Respect hebben voor het wereldmodel van de ander (belangrijk om te beseffen is dat je het er niet mee eens hoeft te zijn);
- Afstemmen op de ander voordat je gaat leiden.
Zijn tip was om als sales professional om zaken van vele verschillende kanten te gaan bekijken waardoor het eenvoudiger is om je gesprekspartner vanuit zijn wereld in jouw gedachtegang mee te nemen.
René heeft zijn presentatie beschikbaar gesteld.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat zijn geweest om de de sessie aan te sluiten. Dit betreft zowel de landelijke als regionale bijeenkomsten.
Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.