Masterclass Sales Event 2020 : Free Capacity

Prioriteiten stellen, daar weet Frans van Loef alles van! In zijn masterclass ‘Free Capacity’ nam hij zijn toehoorders mee in zijn kijk op het managen van schaarse organisatiecapaciteit (collectieve tijd & talent). Dat zit vaak in basale dingen: als je bijvoorbeeld 20200305 Frans van Loef Free Capacityeen nieuw project of initiatief wilt starten, welk bestaande project ga je dan schrappen? Dat klinkt heel logisch en overzichtelijk, maar is in werkelijkheid best een uitdaging.“In deze tijd, waarin iedereen de hele dag druk is en snel switcht (en moet switchen) tussen verschillende taken, is het belangrijk om prioriteiten te stellen en focus te houden. Alleen met échte aandacht kun je het beste werk leveren. De nummer-1 bottleneck bij strategie executie is dat er onvoldoende organisatiecapaciteit wordt vrijgemaakt. En die capaciteit is er doorgaans wel, want in het algemeen is 20% direct vrij te spelen. Ik hanteer drie spelregels: stop met stapelen, heb ‘super focus’ door scherp te kiezen (het kan niet allemaal tegelijk) en simplificeer. Hierdoor kan je onnodige complexiteit razendsnel oplossen.”

 

Prioriteiten for Free Capacity

 

“Juist op zo’n dag als het SMA Sales Event ligt verleiding op de loer om nieuwe doelen te stellen. Je bent geïnspireerd en hebt de neiging om direct aan de gang te gaan met wat je gehoord en geleerd hebt. Maar iedereen heeft al zo’n volle agenda, dus ga je het er 20200305 Frans van Loef Free Capacity zaalnog bij doen? Dit zorgt er waarschijnlijk voor dat je je aandacht nóg meer verspreid over verschillende zaken die allemaal belangrijk lijken. Of maak je er eerst ruimte voor, wat de kans op een succesvolle aanpak enorm vergroot? Daar gaat het allemaal om bij Free Capacity! Waar leg je je focus en hoe doe je dit? Ik werk volgens het ‘schrapprincipe’, wat ikzelf in het leven heb geroepen. Neem als voorbeeld een schap in de super: ieder product heeft daar zijn eigen ruimte. Als je een nieuw product wilt toevoegen, moet je eerst iets weghalen. Wanneer je deze denkwijze goed onder de knie krijgt, volgen de resultaten vanzelf. Je hebt meer overzicht en inzicht in lopende initiatieven. Prikkels nemen af waardoor je betere focus houdt én meer ruimte hebt in je hoofd voor creatieve ideeën. Daarnaast zijn er enkele eye-openers die goed blijven werken als je ze scherp hebt. Eén ervan is deze: de eerste twee/drie uur van de werkdag ben je het meest effectief, wat doe jij in die tijd?” Klik hier voor de presentatie.

 

Wie is Frans van Loef

 

Frans is voormalig CEO en expert op het ‘managen van schaarse resources’. Op pragmatische en bevlogen wijze gaat Frans van Loef afwisselend met teams en managers aan de slag om versneld capaciteit te ontsluiten. Hierbij maakt hij naast zijn jarenlange praktijkervaring in strategische executie bij uiteenlopende sectoren gebruik van diverse direct overdraagbare tools. De vrijgespeelde capaciteit wordt direct ingezet op topdoelstellingen, om zo transformaties realistisch te boosten en werkdruk binnen de organisatie te verlagen .Op dit moment ondersteunt hij, ambitieuze organisaties op strategie executie versnelling in o.a. de Healthcare, Farmacie, Biotech, Logistiek, Industrie, Energie en Zakelijke dienstverlening in Europa. Daarnaast is hij auteur van managementboeken en doceert hij in het succesvolle ‘Competitive Strategy in a Digitizing World’ executiveprogramma van Karel Cool (INSEAD).

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen