Gevarieerde masterclasses: al van oudsher één van de paradepaardjes van het Sales Event. Bastiaan van Hooft (LinkedIn) droeg daar dit jaar zijn steentje aan bij: naast verhalen over data, leiderschap en storytelling belichtte hij juist weer een heel andere hoek, die van het online netwerken. Met meer dan 676 miljoen leden op LinkedIn (in meer dan 200 landen) is LinkedIn een gigantisch platform vol contacten. Hoe houd je die van jou warm? De wereld van de koper is aan het digitaliseren en veranderen. Als je LinkedIn op de juiste manier inzet, dan kan het je helpen en kun je er je voordeel uit halen. Niet voor niets is LinkedIn het grootste zakelijke digitale platform ter wereld. Je kunt hier ontzettend veel kennis en inzichten opdoen over je huidige en toekomstige klanten. LinkedIn kan dienen als researchpartner: alle informatie over een klant en wat hem beweegt en interesseert ligt hier voor het oprapen. Mijn belangrijkste tip of advies aan iedereen die LinkedIn gebruikt: wees authentiek en origineel als je digitale connecties maakt met mensen. ‘It’s no longer just about what you sell, but rather how you sell’ stond er op één van mijn sheets. Een onderzoek van Gartner laat zien dat 53% van de klant loyaliteit beïnvloed wordt door sales. Zoals eerder gezegd zijn er ontzettend veel mensen actief op LinkedIn. Hoe val je op en spring je daar tussenuit?”
Tips en tricks online netwerken
“Ik geef graag een aantal praktische tips over het online netwerken: verander je achtergrondfoto, upload een professionele foto, maak optimaal gebruik van je headline (wees hierin creatief!), vertel je verhaal in je samenvatting en voeg media toe. Daarna geldt: content is king. We worden dagelijks aan 2000 tot 4000 merkimpressies blootgesteld. Ons brein wordt met 11 miljoen data-punten per seconde gebombardeerd. Hiervan verwerkt de gemiddelde persoon er ongeveer 40 tot 50 per seconde. Dit betekent dat we 99,99% van de data negeren. Kopers bekijken gemiddeld 11.2 stukken content voordat ze een koopbeslissing maken. En nu gaat het er om: bij hoeveel van die touchpoints ben jij zichtbaar? Daarnaast denken mensen vaak te klein als het gaat om hun netwerk. Het gaat niet alleen om jouw connecties, maar ook de connecties van jouw connecties en hun netwerk. Ik hoop dat mensen hierdoor wat breder gaan kijken.”
Reactie op Masterclass Online Netwerken
Edwin Rubens van de Channel Concept Company gaf aan : “De masterclass online netwerken van Bastiaan was zeer energiek en gaf mij erg veel nieuwe inzichten in de data achter LinkedIn. Maar ook middels het krijgen van slimme tips om te zorgen dat je posts op LinkedIn zichtbaarder worden. Een zeer nuttige en amusante masterclass met veel toegevoegde waarde. Echt een voorbeeld van het delen van informatie, zodat een ander er beter van wordt”
Klik hier voor zijn presentatie
Wie is Bastiaan van Hooft
Mijn passie ligt bij de digitalisering van onze netwerken en de impact van “Modern Selling” en hoe iedere sales professional dit zou kunnen inzetten bij het online netwerken. Op dit moment ben ik werkzaam als Relatiemanager Europe binnen LinkedIn, waar ik meedenk met sales en marketingafdelingen die Modern Selling willen inzetten om hun doeleinden te behalen, hierbij staat personalisatie en digitale benadering van de koper centraal. ”