Weg standaard en hallo eigenheid: dat waren de troeven in de masterclass van Marco Pesch over pitchen en presenteren. Hij is comfortzonevergroter bij Happy Good Talk en liet zien welke essentiële sales- en marketingvaardigheden rondom storytelling er zijn. “Er is meer dan genoeg aan ‘standaard’ in de wereld: standaard sprekers, standaard verhalen en standaard grapjes. Waar de markt nu om vraagt is een pakkend verhaal, verteld op een eigen manier.” Hoe hij dat aanpakt legde hij graag uit tijdens het SMA Sales Event tijdens zijn masterclass genaamd : Wat kan jij leren van Finding Nemo.
Drie basis ingrediënten storytelling
“Onze vriend Aristoteles zei ooit iets pakkends over storytelling, met drie basis ingrediënten. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Bijvoorbeeld door Pixar met de Finding Nemo films. Om een verhaal over visjes pakkend te maken, hebben ze drie basisvaardigheden van Aristoteles ingezet: medelijden, angst en catharsis (‘opluchting na lijden’). Medelijden zorgt voor herkenning, waardoor je publiek aanhaakt. Angst zorgt voor spanning. Catharsis zorgt ervoor dat je aan het einde een positieve emotie hebt. En daar houden we natuurlijk van, van spannende films met een happy ending.Deel je jouw kennis op zo’n manier dat je publiek aanhaakt, aangehaakt blijft en ook nog eens in actie komt? 75% van de sprekers houdt daar geen of onvoldoende rekening mee en dat leidt tot saaie presentaties. Voeg daarom de drie basis verhaal ingrediënten toe. Mijn tips voor iedereen die herkenning wil van zijn publiek? Stem je verhaal af op wat jouw publiek wil horen. Voeg er altijd een probleem aan toe. Dat hebben we nodig. En keep it simple.”
Reactie Masterclass Storytelling
Joost Gordijn, Directeur van de Le Blanc Advies Group, die bij de Masterclass Storytelling aanwezig was : “Marco wist op een leuke, bondige en praktische manier het geheim van een pakkende Walt Disney story te vertalen naar een ‘eigen story’.Door te zorgen voor herkenning. Het toevoegen van een probleem en het melden jouw oplossing. Een leuke en nuttige masterclass.”
Roel Meusen, Senior Business Development Manager bij Manpower : “Marco nam ons aan de hand van de Disney klassieker Finding Nemo mee wat de belangrijkste ingrediënten voor een goede pitch of presentatie zijn. Maar het meest leerzame voor mij was hoe kun je kort en bondig goed aan iemand voorstellen”
Wie is Marco Pesch
Marco Pesch is oprichter van HAPPY GOOD TALK. Een fris, creatief en speels trainingsbureau waar professionals worden getraind op het gebied van spreken in het openbaar. Hij en zijn team zijn comfortzonevergroters. Marco: “Ik ben mijn carrière begonnen bij Eureko/Achmea als corporate consultant, waar ik ondernemers adviseerde op hoe vastberaden te ondernemen. Vanwege het grote succes van dit project werd ik tijdens de roadshow het podium op gestuurd. Dit wakkerde een ware inferno in mij aan, dat ik mijn baan opzei en in het podiumavontuur stapte. Ik heb in meerdere, internationale theaterproducties gespeeld, mijn eigen film gemaakt, en als keynotespreker mijn verhaal gedeeld. Zo ontstond HAPPY GOOD TALK.” HAPPY GOOD TALK vergroot comfortzones bij o.a. KPN, Achmea, Bol.com en Too Good To Go.