“Er is altijd ruimte”
Ze is begonnen op straat. De harde wereld van de straatverkoop van lidmaatschappen voor goede doelen. Je kent ze wel de jonge meiden en jongens met een logojasje voor de supermark of in een winkelcentrum, die je met verschillende strategieën probeert te ontwijken. De gehaaste loper, de wegkijker, de ‘ik doe alsof ik bel’ beller en de ‘nee’ chagrijn. Maar als je contact maakt, een opmerking maakt over iets positiefs wat je opvalt over de persoon ontstaat verrassend vaak een leuk gesprek. Een gesprek waarin je het geleerde script loslaat en gaat staan voor het goede doel waarvoor je daar staat. Een gesprek met ruimte. De inschrijving volgde daarna vaak vanzelf.
Nu leidt ze de Business Unit Business Solutions. Bij Bureau Zuidema, het trainingsinstituut voor hoog opgeleid en werkend Nederland. Een bedrijf met unieke expertise over invloed, gedrag en communicatie. Hoogwaardige zakelijke dienstverlening. Voor een ambitieuze, leergierige maar ook veeleisende doelgroep. Met kritische grote klanten, grote organisaties in binnen en buitenland. Met haar team account- en salesmanagers bouwt ze aan lange termijn relaties, het duurzaam uitbreiden van het klantenportfolio van Bureau Zuidema. En het leveren van continue topkwaliteit.
Laura bekijkt haar motto op een aantal verschillende invalshoeken. Ten eerste is zij van mening dat er altijd ruimte is voor een goed gesprek: “In mijn optiek kun je altijd in gesprek gaan, zelfs als je denkt dat er geen mogelijkheden zijn. Dit geleerd van mijn salesbaantje op staart waar mensen je haastig proberen te ontwijken.
Gewoon nieuwsgierig zijn, en durf te vragen. De rest komt daarna wel.
Uit ervaring heb ik geleerd dat je kwetsbaar opstellen kan werken om ruimte te creëren. Benoem wat het getoonde gedrag voor invloed op je heeft. Wat het met je doet vanuit het perspectief van mens tot mens. Dit kan weleens een verrassende wending geven.
Zeker als je met inkopers te doen hebt, die weleens wat ongenuanceerd kunnen zijn, helpt het ruimte te creeren en elkaar wat meer als mens te zien.
“Mijn motto sluit natuurlijk dicht aan bij hetgeen wij vanuit Bureau Zuidema aanbieden. In de dagelijkse praktijk betekent dat wel dat ik het goede voorbeeld moet geven. Ik probeer me dus ook naar mijn eigen team kwetsbaar op te stellen. Dat wil helaas nog wel eens mis gaan. Waar de resultaatgerichtheid het van me over kan nemen. Kun je dan toegeven dat je fout zit? Hierop Ja zeggen is makkelijker dan het echt doen. Maar toch…doe je het dan creer je ruimte in je team. Als het minder gaat EN juist ook als het goed gaat en er iets te vieren is. Dat doen we graag en vaak!
Dit is het salesmotto van Laura van Reekum.