Salesmotto Evelien van Zon

20200515-10-vragen-aan-Evelien-van-Zon
“Alles komt goed: is het nog niet goed, dan ben je nog niet klaar”

Sales Manager

Hago Zorg

Als Sales Manager verzorgt Evelien bij Hago Zorg de new business. “De zorgmarkt is veelal aanbestedingsgedreven en ik ben hierdoor continu bezig om mezelf hierop voor te bereiden. Wanneer komt die aanbesteding, waar gaan ze op beslissen, wat is de DMU? Ik voer voorbereidende gesprekken en bezoek nieuwe klanten.

“Het deel aanbesteding ging de laatste jaren een steeds grotere rol spelen binnen onze branche en zijn hierdoor gaan professionaliseren op de tenderdesk. We hebben de afdeling echt naar een hoger niveau gebracht en ik heb hierdoor naast mijn rol als salesmanager, ook de rol van tendermanager opgepakt. Inmiddels hebben we de functie van tendermanager ingericht als losstaande functie, zodat ik me echt volledig kan richten op de sales. Want tender management en sales management zijn echt twee aparte specialismen.”

“Ik heb zelf de keuze gemaakt om met sales verder te gaan. Daar ligt echt mijn hart. Ik doe sales voor het ontdekken van nieuwe dingen, het naar buiten gaan, om de gesprekken te kunnen voeren, informatie op te halen en vooral om oplossingen te bedenken voor problemen. Deze markt heeft echt unieke problemen waarvan op dit moment in ieder geval twee cruciale: krapte op de arbeidsmarkt en infectiepreventie. Dat ik daar oplossingen voor kan bedenken, daar word ik echt blij van.”

Evelien vertelt over haar salesmotto: ‘alles komt goed en als het nog niet goed is, dan ben je nog niet klaar’. “Ik ben echt een glas halfvol type. Alles komt gewoon goed, of we het nou linksom of rechtsom doen. Mijn collega’s beamen dat, die zeggen: als Evelien zegt dat het goedkomt, dan komt het ook gewoon goed. We gaan het gewoon regelen. Als het resultaat nog niet is wat het moet zijn, dan betekent dat simpelweg dat we nog iets moeten gaan doen, want dan zijn we er gewoon nog niet.

“Zo zit ik er in op het werk, maar ook in het leven. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor je eigen succes. Het is een continu leerproces. Als ik bepaalde doelstellingen niet behaal of er is iets niet goed gegaan, dan moet er dus nog wat gebeuren. Wat is dat dan, en waardoor komt dat? Met de antwoorden kan ik vervolgens aan de slag en een volgende keer haal ik het dan wel. Het is steeds bijschaven, continu ontwikkelen. Perfectie bestaat eigenlijk niet, en dat is iets positiefs. Je bent nooit klaar, en dat is ook het mooie er van, dat er altijd een mogelijkheid tot groei is.

“Ik ben echt geen ‘ja maar’-denker, ik ben een ‘ja en’-denker. Soms zijn er klanten met een bepaalde uitdaging. Als je meedenkt vanuit wat er nog wel kan, dan zijn de oplossingen soms onverwacht simpel, waardoor je toch vaak een mooi resultaat kan behalen. Ik betrek het ook vaak op mezelf en laat mijn gesprekken en onderhandelingen inspireren door wat ik zelf zou doen of willen als ik in zo’n situatie zou zitten.”

De zorg komt niet zonder zijn uitdagingen. “We hebben twee grote uitdagingen. Aan de ene kant heeft dat te maken met het werkgebied. We bieden facilitaire diensten die ondersteunend zijn aan het zorgproces. In de meeste medische instellingen wordt het budget geregeld door de facilitaire afdeling inkoop, maar uiteindelijk doen we het voor de zorg. Vaak zijn dit echt twee aparte eilandjes, maar als je echt verandering in gang wil zetten dan heb je zowel de zorg als facilitair nodig. Om de brug te slaan tussen die twee is echt één van de grootste uitdagingen. Ik weet hoe de zorg werkt, maar om de zorg te laten bewegen is een tweede.

“Onze andere grote uitdaging is de aard van de markt. We hebben te maken met verschillende facetten waar je geen invloed hebt, maar waar je wel mee te dealen hebt. Een steeds veranderend wettelijk landschap, arbeidskrapte, lonen die onder druk staan, subsidieregelingen, het heeft allemaal effect op een aanbesteding. Dat kan soms wel eens de negatieve kant op gaan. Dan wil je heel graag en lukt het met alle goede bedoelingen van de wereld toch niet door zaken waar je geen invloed op hebt. Dat is jammer.  Dan is het de uitdaging om uit te zoeken wat wel kan en oplossingen te vinden nog groter.”

Dit is het salesmotto van Evelien van Zon, Sales Manager bij Hago Zorg. Een facilitair dienstverlener voor medische instellingen in Nederland die ondersteunende taken verricht rondom het primaire proces in de zorg.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen