“Ik ben bij Verstegen Spices & Sauces te Rotterdam actief in de functie van key accountmanager business-to-business (Nederland) met enkele export activiteiten in o.a. Zweden en Italië. Deze export activiteiten zijn nog steeds onderdeel van mijn werkzaamheden omdat ik voorheen volledig gericht was op de export. Maar na het vertrek van een collega met overlap in activiteiten en klanten uit zijn rayon heb ik zijn rayon erbij genomen en wat export activiteiten en landen afgestaan. Zodoende ben ik nu actief in de sales gericht op de groot industriële producenten voor retailers in binnen en buitenland waaraan ik klantspecifieke producten verkoop. Dit zijn producenten in o.a. de segmenten: vlees, kip, vis, vega, agf en maaltijden welke veelal omzetten draaien van enkele honderden miljoenen euro’s (en meer) en waar de kruiden en specerijen, marinades, sauzen of andere ingrediënten worden gebruikt voor de verwerking in eindproducten gericht op verkoop aan Retail, foodservice, fastservice en groothandels (Trade).
In die hoedanigheid sta ik dan ook in contact met diverse lagen uit de keten van inkopers, product ontwikkelaars, sales, marketeers, directie, kwaliteitsmedewerkers tot category developers van mijn klant als ook de klant van de klant (de eindklant). En betreft mijn commerciële verantwoordelijkheid een omzet van circa €8 miljoen en werk ik samen met levensmiddelen producenten. Het totaal realiseer ik binnen een groep van collega’s met het grootste omzet portfolio als eigen verantwoordelijkheid en dat als jongste van de groep (de collega’s zitten op 50+ jaar). Tevens heb ik hierdoor de afgelopen jaren mogen werken aan diverse mooie projecten waarvan de eindproducten vast en zeker wel door u gekocht en genuttigd zijn.”
Wie is Nicky Privé?
“
“Privé ben ik niet heel anders dan hoe men mij op het werk ervaart. Ik ben vooral praktisch ingesteld, no-nonsense, direct en ondernemend. Alhoewel ik in mijn privé omgeving niet de grootste ‘social butterfly’ ben kan ik het met veel mensen goed vinden maar geniet ik eveneens van de mogelijkheid om zelf te bepalen waar en wanneer ik mensen om mij heen heb. Dat komt wellicht ook omdat ik vader ben van 2 jonge kinderen. Door de drukte van het werk en ons gezin (twee jongens: één van 2 jaar en één van 6 maanden oud) wil ik graag wanneer mogelijk mijn weekenden doorbrengen met hen en familie. Het tot rust komen door met ze te spelen en te zien en ze allerlei dingen te leren over bijvoorbeeld dieren of een ander onderwerp is voor mij in hun jonge jaren erg belangrijk. Ik heb het geluk veel ervaring te mogen opdoen via “oudere” sales professionals en zij hebben mij de wijze raad meegegeven om niet zoals zij altijd alleen maar te werken maar de juist balans proberen te vinden. Het is dan ook een uitdaging om persoonlijke hobby’s er op na te houden of mij in te zetten voor andere ‘goede’ doelen. Dat is iets wat ik graag zou willen maar waarvan ik heb besloten deze even te moet uitstellen en andere ‘prioriteiten’ voorrang te geven. Zo af en toe kun je mij wel vinden op een golfbaan waar ik probeer te werken aan mijn handicap, alleen wil dat niet vlotten zonder frequente oefening en blijft het daarmee een work-in-progress.”.
Salesmotto van Nicky
“Don’t bother telling the world you are ready. Show it. Do it.”
“Mijn sales motto is een afgeleide of vertaling zijn wat Peter Dinklage ooit eens heeft uitgesproken tijdens een speech. Peter Dinklage is een Amerikaanse acteur en bekend van onder meer zijn vertolking van het personage Tyrion Lannister uit de televisieserie Game of Thrones. Een man met dwerggroei welke in de Amerikaanse film en televisie industrie hard heeft moeten werken om zijn doel van succesvol acteur te kunnen bereiken. Peter gaf in 2012 op het Bennington College in Vermont, Amerika een speech aan de afstuderende studenten en sprak hierin de inmiddels beroemde woorden uit: “Don’t bother telling the world you are ready. Show it. Do it.” Deze woorden spreken tot verbeelding en vatten samen hoe ik als sales professional erin sta. Je moet het immers vooral gewoon doen, uitvoeren, risico nemen en vooral ondernemend zijn met alle positieve en negatieve ervaringen welke daarbij horen. Je leert van zowel het goede als slechte maar dat kan alleen maar door het in de praktijk te brengen en daarmee je sales ervaringen te verrijken. Een belangrijk onderdeel van sales is dan wel praten maar laat het daar vooral niet bij blijven, stroop de mouwen op en voer het uit en doe het!”