Sander’s salesmotto, ‘zeggen wat je doet en doen wat je zegt’, is eigenlijk een verlengde van zijn persoonlijkheid. “Voor een accountmanager werk ik bijzonder gestructureerd,” zegt hij met een lach. “Mijn salesmotto komt eigenlijk neer op ‘afspraak is afspraak’, daar ben ik mee opgevoed. Tijdens een salestraining zo’n 15 jaar geleden is het concept naar voren gekomen en het kost mij ook echt totaal geen moeite om te doen. Als ik afspreek om iets te doen en ik zet dat in de agenda, dan moet er wel iets heel geks gebeuren, wil ik dat niet nakomen. Ik ben gestructureerd, consciëntieus en ik heb een goed geheugen, dat zit in mijn natuur. Ik vind het ook belangrijk om mijn collega’s daarin mee te nemen. Ik doe dat heel graag en steek tijd in de relatie met mijn collega’s. Dan weet je ook wat je aan elkaar hebt en wat je in huis hebt om je klanten te kunnen helpen. Intern loop ik daarom weinig tegen problemen aan.”
Sander ziet ook de keerzijde van zijn kerneigenschappen: “Ik ben misschien gereserveerder met toezeggingen doen, maar dat komt ook omdat ik wel zeker wil weten dat iets haalbaar is. Mensen zien je als het visitekaartje van het bedrijf. Dan moet je wel aan je beloftes kunnen voldoen en ik probeer alleen dingen te zeggen die ik ook echt waar kan maken. “100% bezig zijn met harde sales is niet helemaal mijn ding. Op de lange termijn kom ik juist wat meer boven drijven. Je kunt het een beetje vergelijken met de Tour de France: ik ben geen sprinter in de eerste week, maar je zou kunnen zeggen dat als het langer duurt met een grotere weerstand en vermoeidheid in de benen, in die zware bergritten ik wel vooraan zit”.
Als Accountmanager bij Optimo houdt Sander zich hoofdzakelijk bezig met het beheren en uitbouwen van de diensten aan bestaande klanten. “Momenteel beslaat dat ongeveer 95 procent van mijn functie. We proberen de bestaande diensten uit te breiden met andere soorten dienstverleningen. Binnen één bedrijf kunnen we veel betekenen op het gebied van procesverbetering en procesondersteuning, denk bijvoorbeeld aan consultancy, detachering, uitbesteding van salarisadministratie. Idealiter willen we een soort one stop shop zijn voor onze klanten. Met de uitbreiding van het team zal de tijd die ik aan nieuwe klanten kan besteden omhoog gaan naar ongeveer tien tot vijftien procent.”
Over zijn ervaringen in het verkiezingstraject vertelt Sander: “Ik vond het een hele leuke ervaring. In de halve finale heb ik gepitcht over de dienstverlening bij Optimo en verteld dat we een verandering doormaken van gestuurd worden door de behoeftes van de klant naar zelf meer gaan aansturen wat voor dienstverlening we bieden. Ik kreeg best wel kritische vragen van de jury die mij deden realiseren dat we in dat proces nog maar in de kinderschoenen staan en dat heeft me getriggerd om daar bewuster mee bezig te zijn. Om me voor te bereiden op de finale pitch heb ik hulp gehad van een extern bureau dat verstand heeft van spreken en presenteren – dat was enorm leerzaam. Van de vakjury heb ik daarnaast teruggekregen dat ik wat meer van mijzelf persoonlijk mag laten zien in salesgesprekken. Nu vind ik wel dat ik dat al heel veel meer doe vergeleken met 10 jaar geleden – ik probeer tegenwoordig toch wel wat humor mee te brengen!”
Dit is het salesmotto van Sander Rooken, Accountmanager bij Optimo. Optimo optimaliseert backoffice bedrijfsprocessen als partner van AFAS. Daarbij verzorgen ze de implementatie van AFAS software, verbeteren processen én bieden ondersteuning waar nodig.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.