Salesmotto Sophie Baars

“Alleen ben je sneller, samen kom je verder”

20201104 SMA Sales Event Zuid Kandidaat Sophie BaarsDit is het salesmotto van Sophie Baars, de Young Sales Professional van Zuid Nederland. In het dagelijks leven werkt zij als Mobiliteitsadviseur Fleetsales & Leasing bij Content Autogroep. Op de vraag hoe ze tot dit salesmotto is gekomen geeft Sophie aan: “Ik heb deze spreuk in het verleden ooit ergens gelezen. Het trok direct mijn aandacht en tot de dag van vandaag draag ik het bij me. Dit is echt mijn manier van werken. Sterker nog, ik durf te zeggen dat dit de manier is waarop ik in het leven sta. Het gaat dus verder dan mijn werk.

Je kunt veel alleen, maar door goed samen te werken kun je in mijn ogen veel meer bereiken. Dit kan op verschillende gebieden zijn, zoals het verbreden van elkaars kennis of het aanvullen van elkaars producten of diensten. Ik zit bij BNI Apollo; een organisatie waarbij deelnemers hun netwerk voor elkaar openstellen om meer business te ontwikkelen. Ik ben tijdens een bijeenkomst in contact gekomen met administratiekantoor Marck. Na een leuke kennismaking met Marc Verhoeven zijn we een samenwerking gestart. Zodra iemand zakelijk een elektrische auto bij mij wil aanschaffen verwijs ik ze direct door naar Marc, zodat ze uitleg kunnen krijgen over allerlei mogelijkheden op het gebied van subsidies en andere fiscale voordelen. Hierdoor lever ik Marc een potentiële lead aan maar tegelijkertijd verhoogt het ook mijn eigen kansen om de opdracht van deze klant te scoren. Het werkt ook andersom; als er mensen bij Marc aankloppen voor advies op het gebied van hun wagenpark, verwijst hij zijn klanten weer door naar mij. Ik vind dit soort wisselwerkingen super, je hebt direct een warme ingang en op deze manier heb je iets aan elkaars kennis en netwerk. Ik ben dus altijd op zoek naar samenwerkingen om niet alleen mijn eigen positie te versterken maar ook die van de mensen waar ik een relatie mee aanga.”

Sophie geeft aan dat creativiteit een handige vaardigheid is bij haar salesmotto : “Ik ben altijd op zoek naar haakjes waarmee ik een samenwerking meer diepgang geef. Hier komen vaak leuke dingen uit. Het is bijvoorbeeld gebruikelijk in onze branche dat je een bos bloemen of fles wijn krijgt bij de aflevering van een nieuwe auto. Ik heb bedacht om mensen een jas te geven waarop hun logo en/of naam is geborduurd, waardoor ik een persoonlijk geschenk kan overhandigen. Tegelijkertijd help ik er ook weer het bedrijf mee dat de jassen levert. Ik verwacht dat dit altijd wel een keer bij mij terug komt. Dit werkt andersom ook zo. Laatst wilde ik mijn voortuin bij laten werken, dan bel ik een hovenier die bij mij een bedrijfswagen heeft gekocht. Ik gun hem de business omdat hij het mij ook heeft gegund. Ik ben er dus altijd mee bezig.”

Op de vraag of haar salesmotto lastig is toe te passen in de huidige tijd, reageert ze: “Ik heb de overtuiging dat het niet uitmaakt of je mensen nu online of face-to-face ontmoet. In beide werelden is net zoveel mogelijk. Het winnen van de SMA Young Sales Professional verkiezing van Zuid Nederland gebeurde voor mij ook online. Ik kreeg daarna op LinkedIn veel reacties waar een aantal leuke dingen uit voort is gekomen, zoals mijn huidige baan. Ik heb in mijn vorige functie erg fijn samengewerkt met mijn manager Huib van Leeuwen, wat ertoe heeft geleid dat ik in mijn keuze voor een nieuwe werkgever mijn weg weer naar hem heb teruggevonden. Een mooie win-win situatie; ik werk weer voor mijn vertrouwde manager, en hij heeft zijn vertrouwde accountmanager weer in zijn team. Dit is de bevestiging dat mijn salesmotto werkt. In mijn vorige functie was ik nieuw in de branche en mijn manager maakte daarom extra tijd voor mij vrij om me te begeleiden, met als gevolg dat ik harder voor hem ben gaan lopen. Daarom ging ik de samenwerking graag opnieuw met hem aan.

Klik hier voor alle salesmotto’s van dit jaar,  en hier voor  artikelen van het afgelopen jaar.

Indien je nog geen lid bent van onze vereniging en je wilt onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin elke keer een salesmotto ontvangen, laat dan jouw informatie hieronder achter. Wij zullen dan zorgen dat je op de verzendlijst komt te staan.

Aanmeldformulier maandelijkse blog

Sales motto's

Anita van Dorst - Reijne

Verkoopmanager Rundvee Agrifirm

“Begin with the end in mind”

Meer lezen

Laura van Reekum

Business Unit Business Solutions Bureau Zuidema

Er is altijd ruimte

Meer lezen

Ricardo Huizing

Manager Sales Sales Corporate & Public Ayven

“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”

Meer lezen

Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen