Vijf jaar geleden startte Marc van Hemert bij GoodLife Foods, één van de grootste leveranciers op het gebied van vriesverse snacks. De Senior Sales Professional van het jaar 2011 is daar als Commercieel Directeur sinds 2015 verantwoordelijk voor de sales en marketing. Met een nieuwe bedrijfskoers ontstond ook zijn salesmotto ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’.
“In 2015 heette het bedrijf nog Izico. De organisatie had een roerige tijd achter de rug met meerdere fabriekssluitingen en directiewisselingen. Plus nog eens veel andere personeelswisselingen. Izico stond niet zo goed bekend en had zelfs de bijnaam ‘Risico’. Dat kwam vooral omdat we besluiten namen die op korte termijn voor ons goed waren, maar niet voor de klant. Het eerste half jaar stond voor mij in het teken van kennismaken met alle partijen en achterhalen waar het aan schortte. Na een aantal maanden ontdekte ik de rode draad: onze werkwijze was te solistisch, terwijl de klant juist zocht naar een gelijkwaardige samenwerking. Sindsdien gaan we de dialoog aan met de klant, achterhalen met doorvragen wat hij nodig heeft en hoe wij hem daarbij kunnen helpen. Zo ontstond het salesmotto ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Voor business heb je elkaar tenslotte nodig; niet alleen intern maar ook met je klanten.”
Duurzaam voordeel
Vijf jaar later staan Marc’s motto én het bedrijf nog als een huis. “Vorig jaar zijn we na diverse overnames verder gegaan als GoodLife Foods. We zijn sterk gegroeid en ons productaanbod is flink uitgebreid. We realiseren ons dat je, om succes te hebben, altijd de samenwerking moet aangaan. Daarom kijken we samen met onze klanten hoe we de keten van a tot z kunnen optimaliseren. Van fabrikant tot supermarkt of horeca zaak, we hebben allemaal hetzelfde doel: zorgen voor een blije consument. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met een grote supermarktketen. Tegenwoordig verwerken wij hun vlees in onze eigen fabriek, zodat we zo min mogelijk grondstoffen verspillen. Daar halen we allebei voordeel uit. Omdat de vleesconsumptie wereldwijd verandert werken we aan vegetarische alternatieven. Hiervoor zijn we de samenwerking aangegaan met een op dat gebied gespecialiseerd bedrijf. Als we de kennis niet in huis hebben, dan halen we die van buiten. Dat is een groot verschil met een aantal jaren geleden, toen we ons vooral richtten op ons eigen merk en kracht. Een wederzijds voordeel is een duurzaam voordeel. Ook binnen zijn eigen team staat het salesmotto van Marc centraal. “Ik heb niet alle wijsheid in pacht. Dagelijks vraag ik mijn collega’s mee te denken over vraagstukken en motiveer ik hen om hun ideeën met de directie te delen. Durf je kwetsbaar op te stellen, haal mensen aan boord en gun elkaar wat. Samen bereik je veel meer!”