“No matter what happens on the battlefield of business, if you’re honest and authentic, you can never lose”
Dit is het Sales Motto van Robin de Jong van Saleshelden hetgeen een Account Based Sales Bureau is, en waar hij Commercieel Manager is. Tevens is hij lid van het Management Team. Robin heeft dit motto eigenlijk al sinds hij bijna drie jaar geleden bij zijn huidige werkgever begon in de rol van accountmanager: “Ik zag dit motto eens voorbij komen op LinkedIn, ik weet niet eens meer van wie het was, maar ik vond dit wel iets dat mij echt op het lijf geschreven is. Dit is ook de manier waarop ik graag door mijn netwerk, collega’s en klanten gezien wil worden. In commercie heb je altijd te maken met een stuk gezonde concurrentie waarbij ik in mijn ogen het onderscheid maak door eerlijk en authentiek te zijn door altijd duidelijk te zijn in wat wel en wat niet mogelijk is.
Robin vervolgt : “Ik zorg er altijd voor dat ik zo’n volledig mogelijk beeld van de klant heb door overzicht voor mijzelf te creëren. Ik doe dat door op verschillende niveaus de doelstellingen te achterhalen. Op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau. Mijn ervaring leert dat een vraagstuk vaak dieper ligt dan de oorspronkelijk daadwerkelijke vraag van de klant. Door gericht door te vragen merk ik vanzelf of ons portfolio aansluit bij deze vraag. Hierdoor zorg ik ervoor dat ik onze organisatie met de bijbehorende mogelijkheden zo laat mogelijk in het traject ga pitchen. Met als gevolg dat het dan meestal wel raak is of dat ik vroegtijdig merk dat wij niets voor deze klant kunnen betekenen. Indien dat laatste dan zeg ik dat ook altijd eerlijk en verwijs dan soms ook wel naar één van onze concurrenten. Ondanks dat ik heel commercieel en enorm eager ben is dat veel beter, het levert aan beide kanten anders alleen maar frustratie op. Het komt regelmatig voor dat klanten mij dan bedanken voor deze eerlijkheid en dat ze naar verloop van tijd toch wel bij ons terugkomen omdat hun organisatie ondertussen voldoende focus op sales heeft zodat we elkaar wel verder kunnen helpen. Zo levert dit dus op de langere termijn zeker ook wel business op.”
Robin geeft eveneens aan dat hij het belangrijk vind dat ze samen met hun klanten succesvol moeten zijn : “Op basis van een Account Based Sales Methodiek zorgen wij ervoor dat klanten in contact gaan komen met hun potentiële doelgroep om zo new business te generen. Indien deze leads worden geconverteerd van prospect naar klant zijn wij natuurlijk hun investering dubbel en dwars waard waardoor ik merk dat we vaak op langere termijn blijven samenwerken. Door het succes hebben we extra commitment dat natuurlijk voor ons ook goed is. Dit versterkt de relatie onderling. We ambiëren een partnership voor de lange termijn, waarin beide partijen succes boeken. Gezamenlijk vieren we dan ook successen.
In het vervolg van het gesprek gaat Robin wat dieper in op de term authentiek in zijn motto : “Het leuke van dit motto is dat dit woord op twee manieren valt uit te leggen en dat maakt het voor mij ook zo interessant. Uiteraard kiezen bedrijven in hun samenwerking voor andere bedrijven. Dit bedrijf moet zich dan wel onderscheiden ten opzichte van zijn concurrenten door innovatief te zijn en daarmee altijd een stap voor te zijn op de rest. Gelukkig doen wij dat bij Saleshelden. Echter, ik denk dat men zeker ook kiest voor de persoon die aan tafel zit en dat diegene in staat moet zijn om een goede relatie op te bouwen door de manier waarop hij/zij zich opstelt en de wijze waarop de gesprekken met de klant worden gevoerd. Wat mij betreft moet zowel het bedrijf als de persoon dus authentiek zijn, dan is de kans op succes het grootst. Bij mijn huidige werkgever komen deze twee dingen mooi bij elkaar waardoor ik hier momenteel goed op mijn plaats ben. Ik moet zeggen dat het soms best lastig om jezelf te zijn. Door mijn jonge leeftijd testen nieuwe klanten mij soms wel uit omdat ze niet verwachten dat zo’n snotneus van 24 het wel even komt vertellen hoe het allemaal moet. Ze doen het tenslotte al 20 jaar op deze manier. Daar waar ik normaal een vrolijke en amicale jongen heb ik natuurlijk ook een zakelijk karakter. Hetgeen uiteraard wel nodig is om mijn gesprekspartner met feiten en nuttige tips en trucks te overtuigen. “
Een belangrijke eigenschap om zijn sales motto te kunnen toepassen is ook wel zijn doorzettingsvermogen volgens Robin : “Deze is ontstaan in mijn tijd in de jeugdopleiding van o.a. FC Twente en FC Utrecht. Mijn passie is voetbal, het is altijd mijn droom geweest om profvoetballer te worden. Door een blessure aan mijn enkel heb ik deze droom helaas moeten opgeven. Ik heb vervolgens gekeken naar de kansen die er wel zijn en ben niet in zak en as gaan zitten. Hierbij kijk ik dan niet te ver vooruit maar zorg ervoor om het moment van het probleem zo kort mogelijk te laten duren en juist te kijken wat ik wel tot een succes kan maken. Het is momenteel een lastige periode maar dit zijn zaken waar je geen invloed op hebt. Het is onoverkomelijk en het voegt mijn inziens echt waarde toe richting jouw klanten door er op een positieve en eerlijke manier mee om te gaan. Je merkt in deze tijd wel het verschil tussen loyale klanten en organisaties die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Deze laatste groep kijkt echt naar de korte termijn, wat in sommige gevallen ook begrijpelijk is. Terwijl je volgens mij in deze tijd juist contact moet blijven houden met jouw doelgroep om zichtbaar te blijven.”