Salesmotto Vincent Nibbering

Business Development Manager

Elis Nederland

“Als je goed doet, ontmoet je goed”

“Mijn titel bij Elis is Business Development Manager. Dat dekt eigenlijk niet helemaal de lading van mijn werkzaamheden. Ik hou me voornamelijk bezig met het werven van nieuwe klanten vanaf 200 fte in de industrie in de 6 noordelijke provincies. Beheer valt niet onder mijn takenpakket. Als ik een opdracht gegund heb gekregen en de implementatie bijna is afgerond met de nieuwe klant, dan zal een collega bij Elis (de key accountmanager beheer, bestaande klanten) de taken overnemen en de volle aandacht blijven schenken aan de klant gedurende de contractperiode (volgens de overeengekomen KPI) en zal ik zelf een paar stappen achteruit doen. We schenken veel aandacht aan onze klanten en Elis heeft dan ook een hoge mate van klanttrouwheid. Onze bedrijfskleding klanten blijven gemiddeld 18 jaar klant bij ons en de hygiëne klanten gemiddeld 9 jaar.

“Het commerciële succes en het business model van Elis ligt al jaren in sustainability en duurzaamheid. Zo hebben we in Nederland al een aantal vrachtwagens op CNG gas en HVO diesel rijden (t.o.v. de voormalige vervuilende diesel vrachtwagens) en sinds kort hebben wij ook twee elektrische vrachtwagens rijden in de Gemeente Amsterdam. Daarnaast is 30% van ons personenwagenpark al 100% elektrisch. Ik heb zelf een intrinsieke motivatie om moeder natuur voor mijn kinderen en de generaties daarna een beetje leefbaar achter te laten. Commercieel kun je ook serieus het verschil maken, en het gaat steeds meer een nadrukkelijke rol spelen in de gunning van opdrachten en we winnen serieus grote klanten op ons duurzaamheidsbeleid. Als je goed doet, ontmoet je goed.”

Vincent’s salesmotto is een voorbeeld van een holistische kijk op sales. “Het heeft altijd in mijn karakter gezeten dat het mij een goed gevoel geeft als ik mensen verder kan helpen zonder dat ik daar iets voor terug moet hebben. Ik ben al jaren ambassadeur voor Stichting Hartekind, maar ook op zakelijk niveau zet ik me graag in voor een ander. Als je zo in het leven staat, komt het uiteindelijk vaak toch wel terug. Je moet eerst zakelijk delen om zakelijk te kunnen vermenigvuldigen. Niet iedereen doet dat. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je eerst gaat brengen, dat het altijd bij je terugkomt. Ik heb een eigen M.O.O.I. (Maintenance, Offshore, Onshore, Industry) business netwerk club opgezet, waar inmiddels 150 bedrijven bij zijn aangesloten. Een lid daarvan heeft ondertussen al 15 opdrachten kunnen binnenhalen door tips van mij. Hij belde mij op en zei, ‘ik moet nu echt iets voor jou gaan regelen.’ De lijn viel even stil aan mijn kant. Ik heb een hele andere denkwijze. Soms spar ik met gesprekspartners en delen we hoe we tot successen zijn gekomen. Van een ander lid kreeg ik hele leuke feedback hoe zij tot een opdracht komt. Daar pikte ik dan weer kennis uit wat ik kan toepassen. Toen ik dat vertelde, viel de lijn aan haar kant weer stil. Je hoeft het niet in cijfers uit te drukken, kennis delen kan ook al heel waardevol zijn.”

Sinds kort is Elis actief in sportsponsoring. “Naamsbekendheid is voor Elis een dingetje. In 2017 heeft Elis het Scandinavisch bedrijf Berendsen overgenomen. In Nederland hebben ze die naam er af gehaald en alles Elis genoemd, ervanuit gaande dat Elis wel bekend was in Nederland. Dat was helaas niet zo. Nu ben ik zelf actief qua relatiemanagement in de sport en de voetballerij. Ik heb goeie contacten opgebouwd in mijn tijd bij FC Utrecht. Ik heb toen een groot sport marketingbureau, Sportfive, gevraagd om mee te kijken naar onze naamsbekendheid. Zij hebben toen een pitch gegeven bij BVO uit de Keuken Kampioen Divisie VVV Venlo.. Het was midden in de pandemie, de enige betaalde voetbalorganisatie die ons wilde ontvangen, met 6 mensen in een zaal waar normaal 2000 mensen in konden. Ik ben samen met onze New Business Director gegaan en we werden hartelijk ontvangen door Stan Valckx, vroeger centrale verdediger bij PSV Eindhoven en Marco Bogers (Algemeen Directeur BVO VVV Venlo). De bijeenkomst duurde ongeveer 3 uur. Mijn manager, de New Business Director belde me achteraf op en was positief verrast over de bijeenkomst en de presentatie van Sportfive.  Elis deed niet zo veel aan sportsponsoring, maar door deze eerste zet werd ik in mei vorig jaar ineens uit het niets gebeld door de directie van Elis Nederland, of ik een sponsorcontract wilde regelen bij BVO Feyenoord Rotterdam – natuurlijk een enorme eer! We zijn nu een jaar verder met Feyenoord en het gaat hartstikke goed. Onze Key accountmanagers nodigen hun klanten uit om een leuke middag te geven en zelf nodig ik ook wel eens potentiële klanten uit. Zo werken we op een leuke manier aan binding van onze klanten met ons bedrijf en aan onze naamsbekendheid.”

Dit is het salesmotto van Vincent Nibbering, Business Development Manager bij Elis Nederland. Elis is een multinational en inmiddels actief in 29 landen in Europa, Latijns-Amerika en Mexico, gespecialiseerd in producten en diensten voor een veilige en hygiënische werkomgeving. Van allerhande reinigingsdiensten tot bedrijfskleding voor verschillende segmenten in de industrie en clean rooms. Elis onderscheidt zich door een veelzijdige en duurzame Multiservice dienstverlening op het gebied van Bedrijfskledingservice (inclusief UHF chip technologie en professionele reiniging en Power BI Management Rapportages), Poetsdoekenservice, Olie Absorptiemattenservice, Schoonloopmattenservice, Toilet Hygiëne service, Linnengoedservice, Veiligheidsschoenenservice, Veiligheidshandschoenenservice en Pest Control services (ongedierte preventie en bestrijding). Deze veelzijdige diensten worden door Elis wekelijks geleverd naar de klanten zowel internationaal, nationaal en regionaalHierbij de link naar de facts en figures.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen