Nomineren Chief Commercial Officer van het jaar

We zien dat de commerciële wereld in rap tempo verandert en dat de rol van commercie bij veel bedrijven daardoor steeds belangrijker is geworden. Marketing en Sales schuiven steeds meer in elkaar waarbij online in de wereld van B2B steeds meer aan kracht wint. Dit heeft tot gevolg dat commercie steeds complexer is geworden. Dit heeft ons doen besluiten om de verkiezing rondom de Commercieel Directeur naar een nieuw niveau te tillen en op zoek te gaan naar de Chief Commercial Officer van het Jaar.

De verkiezing van Gijs Derks vorig jaar tot Commercieel Directeur van het Jaar is hierbij een voorbeeld van deze veranderingen. Hij was bij Renewi als commercieel eindverantwoordelijk reeds bezig met complexe materie.  Na een spannende strijd won hij uiteindelijk van Harry Homs van Intersnack en Niels van den Hoogen van Athlon Car Lease. Om een goed beeld te krijgen van de prestaties van Gijs is zijn pitch tijdens het Sales Event in Huis ter Duin terug te zien. Als gevolg van zijn overwinning werd Gijs uitgenodigd bij BNR. Hij was te gast in één van hun podcasts bij BNR. In dit interview geeft hij eveneens aan wat de reis en zijn overwinning hem hebben opgeleverd.

 

20200305 SMA Sales Event Commercieel Directeur Gijs DerksGijs is de 48e winnaar. In onze Wall of Fame is, vanaf 2005 een overzicht terug te vinden van de winnaars en de overige podiumkandidaten. Het is dus mogelijk om voor deze verkiezing een kandidaat te nomineren. Om te worden uitgenodigd voor de eerste ronde moet deze kandidaat aan de volgende criteria voldoen :

  • Commercieel eindverantwoordelijke voor meerdere teams uit verschillende disciplines;
  • Eindverantwoordelijk in de organisatie voor zowel sales als marketing;
  • Een bewezen track record in het managen, optimaliseren en digitaliseren van de verkoopinfrastructuur en – processen ter ondersteuning van de groei van de organisatie;
  • Een bewezen staat van dienst op het gebied van de ontwikkeling van doeltreffende go-to-market strategieën en veranderde business modellen;
  • Bewezen succes in resultaat ten aanzien van groei in omzet over minimaal de afgelopen twee jaar;
  • Ervaring met een multi-channel aanpak;
  • Minimaal 2 jaar werkzaam in deze functie en ouder dan 30 jaar.

 

SMA logo QuestusDe SMA wordt in dit proces begeleid door professionals van Quaestus Executive Leadership. Zij zorgen er voor dat er uiteindelijk drie goed gescreende kandidaten op het podium staan.

 

Foto Job de Visser Quaestus Chief Commercial OfficerJob de Visser, Managing Partner Quaestus : Wij zijn al ruim vijftien jaar toonaangevend in Executive Search en Leiderschap Consultancy. Wij bieden organisaties en talent een “secure base” waarbinnen we juist die leiders weten te plaatsen en begeleiden die met nieuwe innovatieve, commerciële ideeën komen en vernieuwing weten te realiseren. Wij voelen ons al jaren op een natuurlijke manier verbonden met de SMA en begeleiden, met bijzonder veel genoegen, de verkiezing van de “Chief Commercial Officer van het Jaar”. Commercie is een van onze speerpunten, deze prijs sluit dan ook naadloos aan op onze deskundigheid en zorgvuldig opgebouwde netwerk van talentvolle commerciële leiders.

Gedurende het traject worden de kandidaten beoordeeld op een aantal criteria. Dit zijn :

    • Authenticiteit van de persoon;
    • Huidige functie, die bekleed wordt en de rol daarbinnen van commercie;
    • Verantwoordelijkheden binnen in de eigen organisatie en de wijze waarop dit wordt ingevuld;
    • Klantgerichtheid;
    • Complexiteit van de business;
    • Behaalde resultaten in de afgelopen drie jaar, en het eigen aandeel daarin.

Mocht je een geschikte kandidaat weten en daarmee wellicht de 49e winnaar kennen dan is het mogelijk om deze nu te nomineren. Vul hiervoor het volgende formulier in. De deadline hiervoor loopt tot 21 augustus 2021.