Nomineren Chief Commercial Officer van het jaar

Vanuit onze vereniging organiseren wij al vele jaren verkiezingen. Hierbij hebben we ons telkens aangepast aan de veranderende wereld. Daar waar we eerst de verkiezing van de Commercieel Directeur hadden, hebben we besloten deze in 2021 om te bouwen naar die van Chief Commercial Officer.  Dit besluit is mede gebaseerd op de veranderde rol van commercie binnen bedrijven. Deze wordt steeds belangrijker Marketing en Sales schuiven steeds meer in elkaar waarbij online in de wereld van B2B steeds meer aan kracht wint. Dit heeft tot gevolg dat commercie steeds complexer is geworden. Op 18 november 2021 vond de eerste verkiezing Chief Commercial Officer van het Jaar plaats in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Met interessante gasten, inspirerende verhalen van de kandidaten en meer dan 500 kijkers, was dit een zeer succesvol debuut van de verkiezing CCO van het Jaar!

Tisha van Lammeren Chief Commercial Officer van T-Mobile won vorig jaar als eerste deze titel. Ze won hierbij van medekandidaten Oscar Hundman van Bol.com en Ilco Kwast van Cargill. Tisha is hiermee de 49e winnaar sinds de start van onze verkiezingen in 1972. In onze Wall of Fame is, vanaf 2005 een overzicht terug te vinden van de winnaars en de overige podiumkandidaten. Het is dus mogelijk om voor deze verkiezing een kandidaat te nomineren. Om te worden uitgenodigd voor de eerste ronde moet deze kandidaat aan de volgende criteria voldoen :

  • Commercieel eindverantwoordelijke voor meerdere teams uit verschillende disciplines;
  • Eindverantwoordelijk in de organisatie voor zowel sales als marketing;
  • Verantwoordelijk voor minimaal  7,5 miljoen Euro;
  • Een bewezen track record in het managen, optimaliseren en digitaliseren van de verkoopinfrastructuur en – processen ter ondersteuning van de groei van de organisatie;
  • Een bewezen staat van dienst op het gebied van de ontwikkeling van doeltreffende go-to-market strategieën en veranderde business modellen;
  • Bewezen succes in resultaat ten aanzien van groei in omzet over minimaal de afgelopen twee jaar;
  • Ervaring met een multi-channel aanpak;
  • Minimaal 2 jaar werkzaam in deze functie en ouder dan 30 jaar.

 

SMA logo QuestusDe SMA wordt in dit proces begeleid door professionals van Quaestus Executive Leadership. Zij zorgen er voor dat er uiteindelijk drie goed gescreende kandidaten op het podium staan.

 

Foto Job de Visser Quaestus Chief Commercial OfficerJob de Visser, Managing Partner Quaestus : Wij zijn al ruim vijftien jaar toonaangevend in Executive Search en Leiderschap Consultancy. Wij bieden organisaties en talent een “secure base” waarbinnen we juist die leiders weten te plaatsen en begeleiden die met nieuwe innovatieve, commerciële ideeën komen en vernieuwing weten te realiseren. Wij voelen ons al jaren op een natuurlijke manier verbonden met de SMA en begeleiden, met bijzonder veel genoegen, de verkiezing van de “Chief Commercial Officer van het Jaar”. Commercie is een van onze speerpunten, deze prijs sluit dan ook naadloos aan op onze deskundigheid en zorgvuldig opgebouwde netwerk van talentvolle commerciële leiders.

Gedurende het traject worden de kandidaten beoordeeld op een aantal criteria. Dit zijn :

    • Authenticiteit van de persoon;
    • Huidige functie, die bekleed wordt en de rol daarbinnen van commercie;
    • Verantwoordelijkheden binnen in de eigen organisatie en de wijze waarop dit wordt ingevuld;
    • Klantgerichtheid;
    • Complexiteit van de business;
    • Behaalde resultaten in de afgelopen drie jaar, en het eigen aandeel daarin.

Mocht je een geschikte kandidaat weten en daarmee wellicht de 50e winnaar kennen dan is het mogelijk om deze nu te nomineren. Vul hiervoor het volgende formulier in. De deadline hiervoor loopt tot 21 augustus 2022.