“Samenwerking tussen sales en marketing loont.”
Sales en marketing, het lijkt wel of ze niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar kunnen. Bij een teleurstellende omzet, geeft marketing dikwijls de schuld aan sales voor de slechte uitvoering van het overigens briljante uitrolplan. Sales beweert daarentegen dat marketing te hoge prijzen vaststelt en een te groot deel van het budget opsoupeert, wat volgens sales zou moeten worden aangewend om bijvoorbeeld meer verkopers aan te trekken. Zonde, want uit onderzoek is gebleken dat een effectieve samenwerking tussen sales en marketing leidt tot een grotere omzetgroei en meer tevreden klanten.
Zodoende is het zaak om een effectieve samenwerking tussen sales en marketing te realiseren. Maar wat zijn nou de eigenschappen van een effectieve relatie tussen sales en marketing? Wij van het Instituut voor Sales en Account Management (ISAM) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam willen met het huidige wetenschappelijk onderzoek nagaan wat de overeenkomsten en verschillen zijn qua eigenschappen tussen de afdelingen sales en marketing. Van hieruit kan er gekeken worden naar waar de problemen tussen de samenwerking feitelijk door ontstaan. Via deze weg willen wij jouw medewerking vragen voor dit onderzoek om de antecedenten en consequenties betreffende een effectieve samenwerking tussen sales en marketing nader in kaart te brengen. De uiteindelijke resultaten zullen beschikbaar gesteld worden zodat ook jij inzicht hebt in hoeverre jouw organisatie een effectieve samenwerking tussen sales en marketing geniet. Tevens zal er samen met de SMA een lezing worden aangeboden met een uiteenzetting van de resultaten van huidig onderzoek.
Het voltooien van de vragenlijst duurt circa 10 minuten en de vragenlijst kun je invullen via de volgende link: http://studies.ninbes.nl/invite/isam
Bedankt voor je deelname.
Loek Worm en Rick Rijkhoff