SMA Piet Heyn Award : Winnaar
Egon Diekstra, CEO en medeoprichter van Hamilton Bright is ontzettend blij met de prijs: “We zien dit als een prachtig resultaat van ons werk van de afgelopen jaren. Het traject voorafgaand aan de verkiezing was heel leerzaam en dat zien we als een mooi bijkomend cadeau. Hamilton Bright neemt voor veel A-merken werk uit handen op het gebied van aankoopbeslissingen en de invloed hierop. Voor deze opdrachten moet je als bedrijf iedere twee à drie jaar meedoen aan een tender, waar ook concurrentie wordt uitgenodigd. Al meer dan vijftien jaar weten we grote opdrachtgevers aan ons te binden. Dit lukt door onze grote klant- en medewerker betrokkenheid. We zorgen dat we alles weten van de klant. Andersom weet de klant ook alles van ons: we laten de zaken zien zoals ze zijn en zijn transparant. We maken het ook niet mooier dan het is: ook als het minder goed gaat, is de klant hiervan op de hoogte. Op deze manier creëer je het meeste vertrouwen. De afgelopen vijftien jaar is er veel veranderd, met name door de digitalisering. Onze salesteams bezoeken veel verkooppunten van opdrachtgevers. Waar vroeger het bezoek werd vastgelegd op papier, werken we nu met volwaardige software waarin je direct alle ontwikkelingen kan bijhouden. Een mooi voorbeeld van een innovatie is de SmartSpotter applicatie, een vorm van ‘mystery shopping’. Via deze app ontvangen we mobile crowdsourcing resultaten van duizenden gebruikers in Nederland en België. Met deze resultaten kunnen we monitoren hoe de supermarkt schappen erbij staan en of dit volgens de afspraak van onze opdrachtgever is.”
Binden van klant én medewerker
De jury was onder de indruk van de wijze waarop Hamilton Bright klanten en medewerkers aan zich weet te binden. “Bij ons staat persoonlijke ontwikkeling, kennis, ondernemerschap en werkplezier voorop. Wij hebben veel ambitieuze starters in dienst. Zij willen impact maken, geprikkeld worden en zich ontwikkelen. Iedere medewerker krijgt daarom een passend ontwikkelingsprogramma met een persoonlijke benadering. De meeste van onze Managing Directors kwamen als young professional binnen en hebben zich volledig binnen het bedrijf tot deze functie ontwikkeld. En precies daar zit onze kracht.”
SMA Piet Heyn Award, nummer 2
Ben Admiraal, directeur van Yalp, kijkt terug op een inspirerend en leerzaam traject. “Jammer genoeg grepen we net naast de winst. Afgezien daarvan kregen we mooie complimenten van zowel de jury als het publiek. Dat motiveert en geeft energie! Volgens de jury was het een nek-aan-nekstrijd: we hadden een consequent verhaal met een mooi en sociaal doel. Waar wij net achterbleven op de winnaar was het laten zien van ons commercieel succes. We groeien hard, maar kunnen nog geen grote percentages laten zien. Wat ons betreft is dat een kwestie van tijd.”
De Piet Heyn SMA Award staat voor visie, lef en innovatie. Punten waarop Yalp volgens Ben goed scoort. “Tegenwoordig bewegen mensen veel te weinig. Tieners zitten vast aan hun smartphone en volwassenen zitten te lang op hun stoel. Met onze sport- en speeltoestellen brengen we gaming naar buiten. Dat doen we met de nieuwste technologie en voor alle leeftijden. Bijvoorbeeld met onze outdoor DJ-tafel. Iedereen kan zijn telefoon hierop leggen en vervolgens echt aan de slag als DJ. In plaats van dat hangjongeren overlast veroorzaken, daag je hen uit om sociale contacten op te doen en hun muzikale creativiteit met elkaar te delen. Inmiddels zijn onze toestellen in 25 landen te vinden, waaronder in Adidas winkels. Voor ons bedrijf een prachtige prestatie waar we trots op zijn. In Nederland leveren we vooral aan publieke instellingen zoals scholen en gemeenten. Waar nog winst en commercieel succes te behalen valt, is in de B2B wereld. Daar richten we de komende tijd onze pijlen op.”
SMA Piet Heyn Award, Nummer 3
Bart Kemps, CCO van i3D.net, kijkt met trots naar de nominatie en plaats in de top drie van zijn bedrijf. “Dit zien wij als een mooie aanmoedigingsprijs. In tegenstelling tot de winnaar is onze organisatie nog een stuk jonger én kleiner. Maar we staan aan de vooravond van grote ontwikkelingen. Mijn doel was vooral om te mogen pitchen op deze prachtige locatie in onze thuisstad. En dan ook nog aan zo’n mooi publiek. Door het verkiezingstraject ben ik echt anders naar onze organisatie gaan kijken en heb nu als doel om over twee jaar in het midden te staan. Voor ons is het heel normaal wat we dagelijks doen. Maar dat blijkt voor de buitenwereld lang niet altijd zo ‘normaal’ te zijn. Dat was een mooie eyeopener en dat geeft hernieuwde energie.”
Het afgelopen jaar groeide i3D.net in hoog tempo. “Eind 2018 zijn we overgenomen door Ubisoft. Afgezien daarvan is onze grootste concurrent EA nog steeds onze klant. Dat is een groot compliment voor wat wij doen. We bouwen aan een online-infrastructuur en bieden hostingdiensten voor met name de game-industrie. We zijn vooral op de internationale markt actief en onze salesmedewerkers in Nederland en in de VS vliegen de hele wereld over. We maakten dit jaar niet alleen in omzet een grote groei door, maar ook in omvang. Vooral op het gebied van VoIP hebben we grote opdrachtgevers kunnen vinden. Daarbij hebben we goed controle kunnen houden op de kosten. We zijn genomineerd omdat we grensoverschrijdend zijn en ondernemersdrift hebben en daar zijn we echt trots op!”