Commercieel Directeur, Rob Idink
Het hoogtepunt van het Sales Event was de verkiezing voor Commercieel Directeur van het jaar. In totaal hadden 68 commercieel directeuren aan de voorselectie deelgenomen en waren er uiteindelijk drie toppers geselecteerd: Robert van Straaten (Directeur Marketing & Sales bij DPD Pakketservice), Dirk de Leijer (VP sales B2B bij UPC) en Rob Idink (Country Director bij HP). Deze laatste kreeg de prijs na een spannende presentatie- en verkiezingsronde uitgereikt. Volgens de jury en de meestemmende vakgenoten in de zaal scoorde Rob Idink het beste op punten als behaalde commerciële prestaties, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.
Aan het eind van 2012 blikt Rob Idink terug: “Ik heb een zeer boeiend en veelzijdig jaar achter de rug als Commercieel Directeur van het jaar. Het zal geen verrassing zijn dat ik iedereen van harte kan aanraden om het nominatietraject in te gaan. Dat lijkt makkelijk gezegd als winnaar, maar ook de andere genomineerden voor de titel hebben dit traject als zeer uniek ervaren. Het is zeer waardevol om te leren over jezelf: hoe je écht goed kunt presteren, door klantgerichtheid, creativiteit en eigenheid. Het gaat om het waar kunnen maken van je ambities in je leven. Het Sales Café in Noord, was tien maanden na dato, een goede gelegenheid om nog eens stil te staan bij die meerwaarde. Kennis en ervaringen uitwisselen stonden hier voorop en dat doe ik bijzonder graag.”
Senior Sales Professional, Marc van Hemert
Voor de verkiezing van de Key Account Manager van het Jaar waren er drie kandidaten geselecteerd: Pauline Dekkers (Cendris), Rob Heemskerk (KPN Corporate Market) en Marc van Hemert (Koninklijke Peijnenburg BV). Net als bij de commercieel directeuren werden van hen korte filmpjes getoond, waarna zij in een 5-minuten pitch zichzelf op het podium konden presenteren. De uiteindelijke uitverkiezing werd voor 2/3 door de vakjury bepaald en voor 1/3 door het publiek. De vakjury hanteerde een aantal selectiecriteria, waaronder authenticiteit, communicatievaardigheden, initiatieven, passie voor het vak en de geloofwaardigheid.
Door zowel de vakjury als het publiek werd Marc van Hemert unaniem gekozen tot Key Account Manager van het Jaar. Volgens de jury had hij het meest indrukwekkende carrièreverloop van alle kandidaten en blonk hij uit in zijn enthousiasme en passie voor het salesvak. Zijn organisatietalent viel vooral op omdat hij na een jarenlang slepend conflict tussen Koninklijke Peijnenburg BV en Albert Heijn, de puur Nederlandse ontbijtkoek van Peijnenburg weer in de schappen van de AH supermarkt wist te krijgen. De uitverkiezing was voor Marc een grote eer, maar hij betrok alle ‘koekenbakkers’ van Peijnenburg bij zijn succes.
Ook Marc van Hemert kijkt eind 2012 terug op een jaar als Key Account Manager: “Het Sales Event is een dankbare ervaring. Niet alleen voor mij persoonlijk, maar ook voor dit puur Hollandse bedrijf, waar ik alweer jaren met veel plezier voor werk. Ik heb het hele nominatieproces, inclusief alle voorbereidende sessies als zeer waardevol ervaren. Het gaf aanleiding om diep na te denken over ambities en visie en zorgde voor de nodige feedback, waar ik veel van heb geleerd. Met het behalen van deze titel zijn er best veel deuren open gegaan, die anders gesloten waren gebleven. Mijn netwerk is flink uitgebreid en het heeft Koninklijke Peijnenburg ook veel exposure gegeven. Bij het Sales Café heb ik vooral mensen enthousiast willen maken om deel te nemen. Ik hoop dat veel bedrijven hun beste mensen naar voren schuiven.”