Reacties winnaars Sales Event 2015

René de Backker, Commercieel Directeur van het Jaar

 

“Je bent een echte innovator en inspirator,” sprak juryvoorzitter Luc van Bussel. Om daarna te vervolgen: “René boeit vanaf de eerste seconde en zijn grootste meerwaarde is dat hij rust biedt in roerige tijden. De jury hing aan zijn lippen en zag een echte doorzetter. Authentiek en ‘crystal clear’. Samen met zijn passie voor resultaat en duidelijke visie op zijn vak maakt van hem de terechte winnaar.” René bleef uiterlijk redelijk kalm onder deze lovende woorden, maar dat hij enorm blij was met de winst, was overduidelijk. “Ik had mijzelf vooraf voorgenomen om van iedere minuut van de dag te genieten en dat heb ik ook gedaan. Een week voor de finale voelde ik de spanning toenemen. Ik kon er best goed mee omgaan, maar merkte wel dat de competitiedrang steeds sterker werd. Dat was een extra reden om mij tot in de puntjes voor te bereiden. Ik weet wie ik ben, waar ik voor sta én wat mijn sterke en zwakkere punten zijn. Het is me gelukt om in het hele proces 100 procent mijzelf te blijven en daar ben ik trots op.

“Je bent een echte innovator en inspirator.”

Alliance Healthcare is onderdeel van een internationaal bedrijf WBA dat opereert in een complexe zorgmarkt met stakeholders uit 20150305 SMA Sales Event winnaar Commercieel Directeur René de Backkerzeer uiteenlopende bedrijfsculturen. Bovendien staat de zorgsector dagelijks in de schijnwerpers. Grote veranderingen doorvoeren is dan best een uitdaging. Wij investeren heel duidelijk in het ontwikkelen van nieuwe diensten, waarbij de beste oplossing voor onze klanten centraal staat. In de afgelopen jaren hebben we een transitie doorgemaakt van een traditionele handelsorganisatie naar een professionele serviceprovider. En dat is gelukt! Onder andere door de vergrijzing stijgen de kosten in de zorgsector zeer sterk. Maatschappelijk gezien is het een enorme uitdaging om deze kosten te beheersen. We willen tenslotte niet dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Die mag niet afnemen. Wij spelen hier een belangrijke rol, omdat wij als serviceprovider industrieën, ziekenhuizen, instellingen en apotheken helpen om de zorgprocessen te versimpelen. En door met slimme oplossingen de effectiviteit van de therapie te ondersteunen.” 

“In de afgelopen jaren hebben we een transitie doorgemaakt van een traditionele handelsorganisatie naar een professionele serviceprovider. De SMA is een geweldig platform om je netwerk te verbreden. Je komt een enorme verscheidenheid aan mensen en branches tegen. Dat biedt enorme kansen en boeiende gesprekken. Goed voor onze branche en goed voor ons bedrijf. Ik heb genoten van de afgelopen periode. Dat ik na twintig jaar in de farmacie nu deze prijs win, voelt fantastisch.” Het gehele optreden is vastgelegd op film.

 

Maurice Janssen Duijghuijsen, Senior Sales Professional van het Jaar

 

Op het podium kwam voor Maurice alles samen. “Ik had mijn pitch super voorbereid, had vertrouwen in mijn verhaal en voelde echt een verbinding met het publiek. Normaal verkoop je een product, maar nu pitch je jezelf. Dat is één van de moeilijkste dingen om te doen. Als je dan wordt verkozen tot publieksfavoriet voelt dat als een bijzondere waardering. Het is belangrijk dat je in dit vak écht ergens voor staat. En dat je anderen inspireert met je verhaal. De wil om te winnen staat bij mij altijd centraal. Je kunt niet altijd het sterkste team zijn, maar met volharding en doorzetting kom je een heel eind. Het is ontzettend moeilijk om iemand te verslaan die niet van opgeven weet. De juryronde heb ik ervaren als één van de meest bijzondere momenten in het traject. Op een pitch kun je je goed voorbereiden, maar vijf onbekende, sterke mensen die pittige vragen stellen is een ander verhaal. Ik werd volkomen uit mijn comfortzone gehaald omdat zij oprecht op zoek waren naar de man achter het verhaal. Prachtig om mee te maken. Ik wil overigens graag vanaf deze plek mijn coach Rob Heemskerk en mijn collega Wendy Freriks bedanken. En Luke Recruitment voor de goede begeleiding. Ik vind het geweldig om komend jaar als ambassadeur van de SMA een actieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van andere salesprofessionals. Weinig is mooier dan anderen inspireren en helpen.” 

Juryvoorzitter 20150305 SMA Sales Event winnaar Senior Sales Professional Maurice Janssen DuijghuijsenConnie Maathuis roemde de kwaliteiten van alle kandidaten van dit jaar voor de titel van SSP, maar wist ook feilloos te vertellen waarom de jury uiteindelijk voor Maurice koos. “Het is een charmante vechter en hoewel we soms veel moeite hebben om tot een keuze te komen, waren we dit jaar unaniem. Maurice heeft de absolute wil om te winnen en wil dit ook altijd integer en op een eerlijke manier doen. Hij zet Ricoh en zichzelf neer als de beste partner en als de absolute expert binnen hun vakgebied. Maurice bewijst dit door ‘meer te weten van de klant, dan de klant van zichzelf weet’. Maurice is een meester in value selling. Bovendien daagt hij klanten en collega’s uit om de randen van hun comfortzones op te zoeken. Hij is in staat om zowel zakelijk als privé kracht te halen uit moeilijke situaties. Die kracht vormt naar de mening van de jury dé basis voor zijn successen.” Het gehele optreden van Maurice is vastgelegd op film

 

 

 

Young Sales Professional van het Jaar: Merel Lameijer

 

20150305 SMA Sales Event winnaar Young Sales Merel LameijerBij de verkiezing van de Young Sales Professional van het Jaar streden Joffry Musch (BeFrank), Mike Offermans (WACOM) en Merel Lameijer (TNT) om de overwinning. En het was Merel Lameijer die er uiteindelijk met de winst vandoor ging. Haar verhaal over ‘de drive om te willen winnen’ gaf zowel het publiek als de jury de doorslag.

“Vanaf het moment dat ik over de drempel van het Grand Hotel Huis ter Duin stapte, wist ik dat de competitie was begonnen,” liet Merel later weten. “Dat was overigens geen probleem, want dat maakt me sterk. Succes is mij nooit vanzelf komen aanwaaien, maar daar heb ik altijd hard voor gewerkt. Na de intensieve voorbereidingsperiode was ik er ook echt helemaal klaar voor. Zowel mijn werkgever TNT als procesbegeleider NEXOR hebben mij enorm geholpen om mijn vaardigheden die nodig zijn voor dit proces naar een hoger niveau te tillen. Ik was als derde kandidaat aan de beurt om te pitchen en dat was best spannend, maar ik heb alles gegeven wat ik in me had. Mijn kracht als salesprofessional zit in het ‘persoonlijke’ van mijn optreden. Ik heb vier broers en in mijn rol als zusje altijd moeten knokken voor mijn plek. Dat heeft me een echte ‘hands on’ mentaliteit gegeven. In sales moet je echt helemaal voor je klant durven gaan. Het belangrijkste daarin is vertrouwen, want als dat er niet is, kun je het wel vergeten.

 

Mijn motto is ‘going the extra mile’. Ik vind het belangrijk om betrokken te zijn bij mijn klanten én bij het bedrijf waar ik voor werk. Ik ga tot het uiterste om te begrijpen waar de marktbehoeftes liggen en help mijn klanten zo om succesvol te zijn.” Juryvoorzitter Judith Schoenmaeckers gaf in haar speech aan dat de jury unaniem was in haar keuze voor Merel. “Merel is verfrissend, gedreven en gepassioneerd. Wat ons betreft zijn dat de juiste ingrediënten voor sales. Doorzettingsvermogen typeert haar aard en Merel beweegt hemel en aarde om beloften naar haar klanten waar te maken. Met veel lef en vasthoudendheid zoekt ze steeds weer de ingang bij de klant. Op een manier waarvan wij allemaal nog iets kunnen leren. Merel doesn’t take no for an answer.”