Reacties winnaars Sales Event 2016

Young Sales Professional van het Jaar: Anne van Naerssen

 

‘Ik wil winnen’: Anne van Naerssen (Vodafone) had maar één gedachte tijdens de bekendmaking van de Young Sales Professional van het Jaar 20160310 SMA Sales Event Winnaar Anne van Naerssen Young Sales Professionalin Huis ter Duin. “Dat helpt echt in zo’n spannende situatie als deze. Bij het horen van mijn naam, sprong ik letterlijk een gat in de lucht. Ik heb vervolgens tot laat in de avond in een luchtbel geleefd.” Volgens de SMA vakjury is Anne hét toonvoorbeeld voor vele andere jonge salestalenten.’ Ze beschikt over een echte ondernemersmentaliteit en heeft een originele en creatieve salesaanpak. Anne is in staat om nieuwe business te bouwen. Ze doet dat op basis van een doordachte strategie. En bovendien op een warme en slimme manier.’

“Ik ben de SMA en mijn collega’s bij Vodafone heel dankbaar voor deze kans. En ik ben enorm onder de indruk van de vereniging, Hét Sales Event en het selectietraject waar ik aan deel mocht nemen. Bij de SMA voel ik me als een vis in het water. Mijn liefde voor sales is ontstaan tijdens mijn eindstage voor de Hogere Hotelschool. Sales brengt met zich mee dat je veel contact hebt met mensen en dat past in alle opzichten bij mij. Ik besloot na mijn studie om mijzelf in de praktijk verder te ontwikkelen in dit mooie vakgebied. Ik kon vrij snel als accountmanager bij Vodafone aan de slag. Mijn grootste kracht is dat ik ‘ben wie ik ben’. Ik doe mijzelf niet anders voor en het blijkt dat klanten dat zeer waarderen. Sales begint voor mij bij het leren kennen van mensen.  Ik woon bijvoorbeeld in Haarlem, maar ben als accountmanager verantwoordelijk voor de buitendienst voor Noord-Oost Nederland. Dat was voor mij onbekend gebied. Zowel om in te wonen als qua netwerk en dialect. Ik heb me erop gefocust om in korte tijd veel mensen te gaan leren kennen. Daartoe ben ik onder meer gaan samenwerken met collega’s van Vodafone uit Friesland en Groningen heb ik nadrukkelijk hun inzet gevraagd bij meetings. Het is mij gelukkig op het lijf geschreven om samenwerking aan te gaan en kennis te bundelen. Ik ben bijvoorbeeld ook netwerkbijeenkomsten gaan organiseren, onder meer in het Stadion van FC Twente. Op die manier breng je interessante groepen mensen bij elkaar, waar ieder zijn of haar voordeel mee kan doen. Zo ontstaan er weer waardevolle klantrelaties die op hun beurt kunnen leiden tot nieuwe inzichten. Ik ga in mijn salesactiviteiten overigens niet alleen uit van wat nieuwe klanten willen, maar kijk ook goed naar wat bestaande klanten vinden van onze dienstverlening. Die informatie is zeer bruikbaar.” 

 

Senior Sales Professional van het Jaar: Jonathan Kruisselbrink

 

Bij de verkiezing van Senior Sales Professional van het Jaar streden Sita Koopmans (Athlon), Diederik Kok (Merck Sharp & Dohme) én Jonathan 20160310 SMA Sales Event Winnaar Jonathan Kruisselbrink Senior Sales ProfessionalKruisselbrink (Vanderlande) om de overwinning. Na drie overtuigende pitches was het Jonathan Kruisselbrink die er uiteindelijk met de winst vandoor ging. ‘De beslissing viel pas op het laatste moment,’ liet de vakjury weten. ‘We zijn zeer blij met Jonathan als winnaar. Hij voelt zich als een vis in het water te midden van mensen én technologie en kan zich goed inleven in verschillende culturen. Hij is door de wol geverfd, heeft handelsgeest en is in control tijdens het hele salesproces.’

“Ik heb enorm naar 10 maart toegeleefd en het was echt een fantastische dag. In sales moet je altijd de wil hebben om te winnen en dat was bij deze verkiezing niet anders. Deze award voelt voor mij echt als de erkenning waar ik de afgelopen jaren hard voor heb gewerkt. Het feit dat mijn vakgenoten en de jury mij hebben verkozen uit al die salesprofessionals geeft mij enorm veel positieve energie. Net als mijn dagelijks werk bij Vanderlande. Als internationaal key account manager binnen onze business unit Parcel and postal ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van geautomatiseerde sorteeroplossingen in Scandinavië, Rusland en Oost-Europa. Wij komen in beeld als je bijvoorbeeld op reis gaat en je koffer incheckt op de luchthaven. Hier leveren wij namelijk de geautomatiseerde systemen voor de afhandeling van de koffers. Daarnaast is Vanderlande actief in diverse segmenten van magazijn automatisering. Met veel klanten hebben wij langlopende relaties. Ik zoek altijd naar het persoonlijke in mijn klantrelatie en zie het als een uitdaging om elkaar te leren begrijpen. In mijn werk reis ik veel en kom ik in aanraking met verschillende culturen. Wat voor ons ogenschijnlijk normaal is, kan voor een Rus anders zijn. Deze dimensie in mijn werk spreekt me erg aan.”

 

Jonathan heeft in de afgelopen periode voor Vanderlande belangrijke opdrachten gewonnen, waaronder diverse projecten in Scandinavië, Rusland en voor TNT wereldwijd. Met name in Rusland vervulde hij in de onderhandelingen een cruciale rol. “Het was een complexe situatie met een politieke lading. Het belangrijkste was om erachter te komen wie de stakeholders waren én wie de beslissingen namen. Door een samenwerking aan te gaan met Toshiba werden wij niet gezien als Europese leverancier. Dit bleek de juiste strategie. Voorop staat bij mij dat ik de business van onze klanten wil begrijpen, verbeteren en hun productiviteit wil verhogen. Ik weet wat voor impact onze systemen hebben op hun business en ben daar nog steeds erg enthousiast over. Ik hoop in de toekomst verder door te groeien bij Vanderlande en ook van de operationele kant bij klanten alle ins en outs te leren kennen. Als je zo’n einddoel voor ogen houdt, helpt dit om de juiste focus te behouden.”

 

Commercieel Directeur van het Jaar Kristien Janssen

 

De nieuwe Commercieel Directeur van het Jaar is Kristien Janssen (Selecta). In een spannend verkiezingsproces liet zij Pien Oosterman (Sogeti 20160310 SMA Sales Event Winnaar Kristien Janssen Commercieel DirecteurNederland) en Arlette Gilbert (Bilderberg) achter zich en neemt komend jaar het ambassadeurschap over van René de Backker (Alliance Healthcare). De vakjury die de drie kandidaten beoordeelde was unaniem: “Kristien is inspiratie. Ze neemt ons mee naar de zonnige kant van sales, is een echte strateeg en werkt bovenal graag samen. Ook ons heeft ze uitgedaagd om na te denken over onze dromen en ze heeft haar bedrijf met veel lef en enthousiasme meegenomen op weg naar groei. Ze is als een echte ‘Anouk’; een closer pur sang.” Vorig jaar werd Kristien ook al genomineerd voor de verkiezing, maar pas dit jaar ging ze de strijd aan om de titel. “Selecta is een prachtig bedrijf met grote ambities. Bij mijn komst merkte ik dat direct, maar op mijn vraag waar we precies voor stonden, kreeg ik geen eenduidig antwoord. Samen zijn we de uitdaging aangegaan om onze doelen en dromen concreet te maken. Daar ligt ook meteen mijn voorliefde: mensen inspireren en triggeren, zodat ze nadenken over hun ambities. En daar vervolgens daadwerkelijke stappen in zetten. Selecta heeft de ambitie nummer één in koffiebeleving te zijn, op kantoor én onderweg. Die positie behaal je niet zomaar. Daar is duidelijke positionering én gezamenlijke passie voor nodig: iedereen moet in hetzelfde geloven en alle neuzen moeten dezelfde kant op staan. Alleen zo kun je ook je klanten en partners meenemen op jouw weg naar succes. Van het gesprek met de jury en het selectieproces heb ik veel geleerd en nieuwe inzichten verkregen. Wat prachtig en waardevol om mee te maken!”

Kristien genoot zichtbaar van haar optreden op het podium. Ze vertelde een prachtig verhaal, waarin haar toehoorders ook de ‘mens Kristien’ te zien kregen. “Ik ben echt trots op wat ik samen met mijn team voor Selecta heb kunnen bereiken. Uiteindelijk behaal je een titel als deze op een combi van je persoonlijkheid en behaalde resultaten. De afgelopen jaren stonden volledig in het teken van herpositionering. We verloren in 2012 een groot marktaandeel, maar wisten binnen drie jaar, zowel onze score op klanttevredenheid (NPS) als onze omzet flink te laten stijgen. We durfden het aan om te vernieuwen en bestaande concepten los te laten. We zijn letterlijk naast de koffieautomaten van opdrachtgevers gaan staan en hebben medewerkers om verbeterpunten gevraagd. Op die manier wisten we een belangrijk contract met de Rabobank te verlengen. Daarnaast hebben we nieuwe concepten ingevoerd, onder meer voor het UMC Radboud door samen met onze partner Peeze een onderscheidend duurzaam concept neer te zetten. Ook onze samenwerking met Starbucks biedt ons enorme mogelijkheden voor groei. Op persoonlijk vlak zal ik me vol inzetten voor de SMA. Ik ben zeer enthousiast over wat er nog staat te gebeuren en kijk daar echt naar uit. Ik ken de SMA al een tijdje en ben onder de indruk van de ontwikkeling van de lokale bijeenkomsten. Ik vind het leuk om de komende tijd kennis met u te maken.”

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen