Sales Event 2014

Een dag om niet snel te vergeten . . . Een dag ook die ieder jaar enorm veel voorbereidingstijd  kent. Eiso Bleeker, bestuurslid bijeenkomsten: “Natuurlijk is er een draaiboek dat we volgen, maar we nemen ieder jaar ook de ervaringen en verbeterpunten van de voorgaande edities mee om het Sales Event nóg beter te maken. De weg die we enkele jaren geleden ingeslagen hebben om de onderwerpen en activiteiten strakker rondom het centrale thema te houden, bevalt goed. Customer Intimacy is in dit opzicht goed ontvangen. Het viel overigens op dat niet alleen de trainers in de workshops, maar ook de deelnemers aan de informatiemarkt en de keynotesprekers zich goed in het onderwerp hadden verdiept en er ook op inspeelden. Wat te denken van de ‘free hugs’, die veel mensen aanspoorden om spontaan tot ontmoeting over te gaan. Dagvoorzitter Gerard van Vliet nam dit onderwerp naadloos over in zijn korte presentaties en gaf het ludieke idee zo een nog groter podium.

 

De workshops in de ochtenduren, die bol stonden van de inhoud en interactie,
werden goed ontvangen evenals de klantcases die het middagprogramma vulden. Gebeurtenissen uit de praktijk spreken makkelijk tot ieders verbeelding, zeker als ze op een interactieve manier met goede voorbeelden worden gebracht. De opzet om de verschillende verkiezingselementen verspreid over de dag plaats te laten vinden, bleek ook een goede zet. De SMA neemt haar leden en bezoekers in de aanloop naar het Sales Event volop mee in het proces rondom de verkiezing en in het verhaal van de kandidaten. Ook op de dag zelf is daar natuurlijk alle aandacht voor. Dit verhoogt de betrokkenheid van de bezoekers bij de verkiezing en maakt dat het aan het eind van de dag ook een échte apotheose is. Een belangrijke rol in de verkiezingsstrijd is weggelegd voor de juryleden, die uit het eigen partnernetwerk wordt samengesteld. Ook de mensen die als coach optreden voor onze kandidaten verrichten fantastisch werk. Dit zijn veelal salesprofessionals die zelf ook aan de verkiezingen hebben
meegedaan of op een andere manier voor de SMA actief zijn. Het resultaat van
alle inspanningen is dat we drie fantastische winnaars hebben, die zich een
jaar lang als SMA-ambassadeur bij alle regio’s zullen presenteren en hun
ervaringen zullen delen.

 

Commercieel Directeur van het Jaar

 

De verkiezing van de Commercieel Directeur van het Jaar is één van de hoogtepunten van het Sales Event. De kandidaten lagen ook dicht jaar in prestatie dicht bij elkaar en het verschil werd uiteindelijk gemaakt ‘door het behaalde commerciële succes en de drive naar succes van de winnaar’, aldus de jury. In een zinderende ambiance werd Wim de Bundel ten overstaan van zo’n 700 mensen gekozen tot Commercieel Directeur van het Jaar. Hij was zichtbaar aangedaan en legt graag uit waarom. “In 2009 zag ik Rob Holtslag deze verkiezing winnen en ik vond dat prachtig. Hoe mooi zou het zijn om op dat podium te staan en te winnen . . . zodat je weet dat wat je voor ogen had ook is uitgekomen! Een jaar later werd ik genomineerd, maar kwam ik niet door de eerste ronde heen. Het was een periode, waarin Delta Lloyd zich weliswaar midden in een transformatie bevond, maar het grote gewenste succes nog niet was bereikt. Dat was twee jaar later gelukkig wel het geval. In vier jaar tijd (tussen 2008 en 2012) wisten we in een onderzoek onder pensioenadviseurs naar de ‘beste pensioenverzekeraar van Nederland’ van de 8ste (en laatste) plaats naar de eerste plaats op te klimmen. De nominatie dít jaar paste dus beter.”

 

Eigenlijk was Wim veel te druk met Delta Lloyd om de SMA-nominatie de aandacht te geven die het verdiende. “Daarnaast waren er omstandigheden in mijn privéleven, die een focus op de verkiezing in de weg stonden. Gelukkig wisten met name Petra Claessen en mijn team bij Delta Lloyd mij ervan te overtuigen dat ik door moest gaan, omdat het succesverhaal zo sterk was! Vanaf het moment dat ik bij de Top-3 behoorde ben ik helemaal vol voor de winst gegaan. En met het behalen ervan, kan ik een turbulent jaar positief afsluiten en dat voelt geweldig. Het oogcontact met mijn vrouw nadat ik had gewonnen, maakte me echt emotioneel. De overwinning voelt als een beloning voor het keiharde werken van het hele Delta Lloyd team en ik ben erg trots op de prestatie. Het verkiezingsmoment en de uren daarna, heb ik in een roes beleefd. Ik ben door zeker 300 mensen gefeliciteerd! In het komende jaar wil ik de SMA-ambassadeursrol serieus gestalte geven. Ik kijk er naar uit vele nieuwe mensen te ontmoeten en kennis te delen.”

 

Het verhaal van Delta Lloyd staat kort en bondig als testimonial beschreven in het boek Sales Beter de Baas van Edwin de Haas. Wim: “Op hoofdlijnen is het succes bereikt door drie grote veranderingen in onze commerciële strategie: de organisatiestructuur is aangepast, de propositie verbeterd en we hebben de focus gelegd op het versterken van de band met de professionele pensioenadviseurs. Zij moeten immers overtuigd zijn van de meerwaarde van Delta Lloyd. Naast dit alles staat en valt succes hebben met een goede voorbereiding. Dit bleek eens te meer bij de verkiezingen. Ik had mijn pitch oneindig vaak geoefend en had me vooraf grondig verdiept in alle juryleden. In de laatste ronde had ik voor ieder van hen een exemplaar van het boek van Edwin meegenomen en sloot ik ook af met de verwijzing naar ‘onze pagina’s’. Eigenlijk kun je zeggen dat ik de verkiezing salesmatig heb aangepakt. En met succes.”

 

Senior Sales Professional van het Jaar

 

Bij de verkiezing van de Senior Sales Professional van het Jaar streden Nora van El (KPN), Justin Speelman (Marktplaats) en Sil Thonen (Canon Nederland) om de overwinning. Het was Sil Thonen die als winnaar uit de bus kwam en een jaar lang de titel Senior Sales Professional van het Jaar mag voeren. “Een fantastische ervaring, die me nog veel meer deed dan ik vooraf had gedacht. De andere kandidaten waren ook erg sterk en hoewel ik een sterk geloof heb in mijn eigen kunnen, is het toch afwachten hoe zo’n verkiezingsproces verloopt.

 

In de aanloop naar het Sales Event heb ik veel steun gekregen van mijn coaches Hans Peter Smits (KPN) & Twan Bijsterveld  (Gooi Consult) én van de Sales Academy van Canon Nederland. Zij hadden een grote, constructieve rol bij het opbouwen van mijn pitch. De dag van het Sales Event was heel onwerkelijk. Hij viel midden in een periode waarin het bij Canon erg druk was. We zaten namelijk in een grote belangrijke aanbestedingsronde en werden geleid door de waan van de dag. Bij aankomst in Noordwijk voelde het alsof ik een andere wereld binnenstapte en ik moest echt even omschakelen. Het leek ook of de andere kandidaten er veel fanatieker mee bezig waren dan ikzelf. De korte sessie die we kregen van een theaterdocent hielp mij ongelooflijk veel. Ik kon er mijn verhaal mee visualiseren en kreeg de focus die nodig was. Dat hielp vooral in de laatste sessie met de jury, op de ochtend van het Sales Event. Achteraf gezien vond ik dat indrukwekkender en zwaarder dan mijn pitch op het podium. Je staat voor echte professionals, die ontzettend veel ervaring hebben. Daar leer je veel van en je staat dan voor de opgave om die nieuwe ervaringen te combineren met ‘dichtbij jezelf blijven’. De sales pitch op het podium viel me minder zwaar, doordat ik  als echte verkoopspecialist prima in staat ben om mijn verhaal voor een grote groep te vertellen. Net als in een salesgesprek was ik op het podium in staat om een strategische relatie met het publiek aan te gaan. Dit heeft mij denk ik net dat laatste stukje voordeel gegeven, want het publiek koos mij als hun nummer één. Dat ik ook de overall winst zou pakken, was een droom die uitkwam. Wat er daarna allemaal gebeurde, heb ik me achteraf eigenlijk pas goed beseft. Naast alle felicitaties en cadeaus, waren er ook gelukwensen van klanten. Hoewel ik erg trots ben op de titel, loop ik er zelf niet mee te koop. De exposure, zoals beloofd door de SMA werkte dus meteen.”

 

Young Sales Professional van het Jaar

 

De titel van Young Sales Professional kan grote meerwaarde hebben. Dat besefte Erik Rutten (DPD Pakketservice) niet direct toen hij bij het Sales Event de overwinning pakte
vóór runners-up Ken van der Horst (AFAS Software) en Abigail Linssen (Sterk in Smaak). “Ik heb de verkiezing zelf in een roes beleefd, net als eigenlijk het hele Sales Event. Maar in de voorbereiding was ik juist ongelooflijk scherp. Mijn pitch kan ik nog steeds woordelijk opdreunen en ik heb ontzettend veel geleerd van het hele traject. Onder meer van de begeleiding van Gooiconsult. En in de laatste juryronde was Robbert-Jan Meinardi van Grand Hotel Huis ter Duin mijn coach en ook van hem heb ik veel waardevolle tips gekregen. Het verkiezingstraject heeft me nóg bewuster gemaakt van het belang van het bedenken van creatieve oplossingen voor klanten. Dat lijkt zo makkelijk, maar is een belangrijke vaardigheid die je mij in de sales ver heeft gebracht.
Het maakt een belangrijk onderscheid! Dat een overwinning op het Sales Event zo ver reikt als ik daarna heb ervaren, had ik niet kunnen vermoeden. Ik heb heel veel felicitaties en cadeaus gekregen, waaronder een zeer waardevol 1-op-1 gesprek met één van de juryleden, waaruit ik ook ontwikkelpunten mee heb kunnen nemen. Ik zie deze titel niet als eindbestemming, maar als een koers voor de rest van mijn sales carrière. Ik heb eigenlijk nog steeds een overwinningsgevoel. De maandag na het Sales Event bezocht ik een potentiele klant waar ik al drie jaar verdere afspraken mee probeer te maken. Op basis van mijn overwinning, meldde hij dat we het komend jaar maar eens tot nadere actie moesten overgaan. Wat een succes!”

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen