Sales Motto Patrick Albers

“Not knowing is an opportunity. Not acting is stupidity”

 

 

Dit is het Sales Motto van Patrick Albers, winnaar van de verkiezing van de Senior Sales Professional 2018. Patrick is momenteel, als Consultant, werkzaam voor een internationaal Nederlands bedrijf, welke ook o.a apps ontwikkeld voor RTL, Red Bull, NBC, Amazone Prime Day, EA Sports, zij hebben in de wereld ongeveer 1 Miljoen gebruikers van de verschillende apps. Hij zal twee gloednieuwe en unieke interactieve apps in de markt, hierbij staan Fun, Learning en E-commerce centraal, door middel van tasting boxen kan iedereen meedoen, veilig vanuit huis en dus volledig Corona proof ! Ideaal om in te zetten als vrijdagmiddag borrel voor bedrijven of online netwerk event.

 

Tijdens één van de masterclasses Senior Accountmanagement van de Post-HBO opleiding aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen hoorde hij dit motto waarbij de, wat morbide, vergelijking werd gemaakt dat iets wat niet groeit in de natuur, dood is.  Patrick vond dat dit motto exact de kern van het vakgebied sales weergeeft en ook de manier waarop hij op dagelijkse basis zijn werk uitoefent. Hij is namelijk continu bezig om zichzelf te ontwikkelen op verschillende gebieden: “Ik ben elke dag bezig om mezelf te ontwikkelen, dit gaat verder dan het volgen van een opleiding alleen, want het kan ook zijn dat je bezig bent met het uitbreiden van jouw netwerk, verdieping van het product/dienst die je levert of kijkt naar de trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied. Ik ben er van overtuigd dat ik daardoor een voorsprong creëer ten opzichte van mijn concullega’s. Door jezelf te ontwikkelen word je een betere gesprekspartner en zal je ongetwijfeld met nieuwe ideeën en/of creatieve oplossingen gaan komen. Hiermee laat je jouw toegevoegde waarde zien, zorg je voor een hoge klantretentie en dus behaal je makkelijker je doelstellingen

Patrick vervolgt: “Als je dus iets niet weet kun je aan de slag om te zorgen dat je de juiste kennis of middelen wel vergaart, maar als je het dan niet in de praktijk brengt is het zonde van de geïnvesteerde tijd, energie en geld die je hieraan besteed hebt. Je moet er echt iets mee gaan doen! Je moet hierbij dan niet altijd direct naar de korte termijn kijken. Ik vind mijn deelname aan de verkiezing hier wel een mooi voorbeeld van. Uiteraard wilde ik deze winnen, anders moet je niet meedoen, maar ik zag ook het grote netwerk met schitterende bedrijven waar de SMA voor staat. Dat levert mij in eerste instantie eigenlijk niets op, ik zat tenslotte in de wijn branche, en dan zijn de meeste leden van de SMA niet mijn doelgroep. Ik bedacht me dat deze uitbreiding van mijn netwerk echter wel iets is waar ik dus later profijt zou kunnen hebben. En zie hier, in mijn nieuwe rol kan ik er opeens iets mee.”

Patrick geeft aan dat in de huidige coronatijd wat hem betreft zijn sales motto nog meer opgaat dan normaal gesproken: “De situatie is er nu eenmaal en ik ga juist nadenken wat je nu kunt doen om jezelf te verbeteren en de situatie voor de klanten te verbeteren; er zijn altijd mogelijkheden.  Als je blijft hangen in een negatieve spiraal, dan ga je er zeker niet uitkomen. Door mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging sprak ik veel mensen die werkzaam zijn in verschillende branches, die het erg moeilijk hadden om kansen te zien. Ik heb ze hopelijk een aantal handvatten kunnen geven waardoor ze weer in kansen zijn gaan denken en niet in problemen. Uiteraard worstel ik zelf ook wel eens met bepaalde vraagstukken, maar ik denk dan wel altijd in mogelijkheden, dat geeft mij tenminste een positieve vibe en dan komen de kansen er ook altijd wel weer. Dit motto heeft er bij Patrick ook voor  gezorgd dat hij de weg is ingeslagen die hij nu volgt. Hij merkt dat zijn eigenzinnige manier van denken vaak lastig was als hij in dienst was bij een bepaalde organisatie. En ik heb de afgelopen periode veel gesprekken gevoerd bij grote organisaties en je merkt dat bij veel organisatis toch vaak veel meer belangen spelen.  Je bent daar bijvoorbeeld één van de tien accountmanagers, de Salesprocessen zijn al gecreerd en uitgerold en veel mensen zijn, helaas, nog te veel bezig met haar eigen belangen in plaats van bedrijfs- of gezamelijke belangen.

Daarnaast pas ik juist goed in een omgeving waar veel ruimte is voor creativiteit en eigen ondernemerschap! Dus bijvoorbeeld een familiebedrijf of Scale UP, dit is ook de reden dat ik mijn eigen Consultancy bureau ( PJS Consultancy) ben gestart, juist om zo veel mogelijk bedrijven te helpen de salesprocessen te structureren, nieuwe markten te ontdekken of nieuwe producten/ diensten te ontwikkelen of gewoon om de accountmanagers te coachen/ trainen.Waarbij ik mijn Sales bagage en netwerk optimaal in kan zetten. In mijn ogen moet je sales doen bij een bedrijf dat bij je past. Zonder passie voor je werk of product/ dienst wordt dit een stuk lastiger. Je straalt passie dan ook uit richting je collega’s, maar zeker ook je klanten, waardoor je in jezelf wilt blijven investeren en je dus ook weer beter wordt.  Ik heb geen enkel waarde oordeel over mensen die 30 jaar op dezelfde manier het “ spelletje”  doen, als ze er maar wel gelukkig van blijven! Ik zit zelf weliswaar niet zo in elkaar, vandaar dat ik voor een andere weg heb gekozen.

Patrick geeft vervolgens een voorbeeld waarbij hij hetgeen hij heeft geleerd goed in de praktijk heeft kunnen brengen en ook de basis heeft gelegd voor zijn overwinning tijdens het Sales Event in Noordwijk: “Stefan Renkema, Hoofd Docent van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen heeft mij geleerd om in pitches en presentaties metaforen te verwerken die bij mensen tot de verbeelding spreken. In mijn verhaal op het podium had ik dat uiteraard ook verwerkt. Zo vertelde ik over de worsteling van een aantal café-eigenaren om wijn te verkopen aan haar gasten, omdat bij veel mensen het idee heerst dat er slechte wijn geschonken wordt.

 Ik ben toen gaan nadenken hoe ik ervoor kon zorgen dat de consument wel weer naar binnen zou komen en wijn gaat bestellen in plaats van een andere alcoholische versnappering. In deze gesprekken maar ook in mijn pitch heb ik sprekende metaforen gebruikt. Zelfs zo sterk dat er mensen na afloop van het Sales Event naar mij toe kwamen en aangaven dat ze ook een café kenden waar de wijn echt niet te drinken was en of ik niet een keertje met ze kon gaan bellen. In mijn optiek maakt het dus niet uit wat je verkoopt, als je het maar kunt vertalen naar een metafoor die je kunt gebruiken, waardoor je product of dienst ook direct tastbaar wordt voor je klant. Hierbij heb je direct een opening om business te gaan doen. Hetzij direct of anders wel in de toekomst.

Ter afsluiting van het interview geeft Patrick nog een tip die hem enorm heeft geholpen na de overwinning op het Sales Event: “Ik had gewonnen, een drukke baan en was net vader geworden. Je kunt je voorstellen dat er een enorme druk op mijn beschikbare tijd begon te komen. Zo heb ik het boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey gelezen waardoor ik op een betere manier de juiste prioriteiten kon kiezen en waardoor de weegschaal werk en privé weer in balans kwam. Daarnaast kwam deze kennis eveneens van pas toen de coronamaatregelen  werden afgekondigd en je met kinderen thuis opeens moest gaan werken. Ik heb deze tijd sowieso op een positieve manier aangegrepen. Dit is toch een tijd geweest waarin we allemaal veel thuis hebben moeten zitten. In mijn optiek een periode waarin je goed hebt kunnen nadenken over jezelf en hoe je in de wedstrijd zit. Waar zitten mijn ontwikkelpunten en wat doe ik elke dag om zelf beter te worden? Hoe kan ik mijn dienstverlening richting klanten verbeteren nu veel online gaat? Het was een schitterende tijd voor reflectie. En daarmee heb ik weer op een goede manier invulling gegeven aan mijn sales motto.

Als er leden zijn welke ook worstelen met bepaalde Sales vraagstukken, ik kom graag een (virtuele) kop koffie drinken en ben bereikbaar via; info@pjsconsultancy.nl