In the middel of every difficulty lies opportunity
Is het Sales Motto van Kevin Blokland. Kevin is accountmanager Professional bij Kärcher Nederland en één van de podiumkandidaten op het Sales Event 2020. Hij haalde hier uiteindelijk de derde plaats bij de verkiezing van de Senior Sales Professional. Na 8 jaar binnen de consumentendivisie van Kärcher te hebben gewerkt maakte hij begin 2019 de overstap naar de professionele tak. Hij is hiermee verantwoordelijk voor de verkoop van reinigingsoplossing aan eindgebruikers, zoals grote distributiecentra, retailers, schoonmaakbedrijven en evenementenlocaties in de zuidelijke helft van Nederland. In aanloop naar het Sales Event kreeg Kevin de vraag wat zijn sales motto was. Hij gaf aan dat hij hier eerst eens goed over na moest denken omdat hij normaal gesproken niet iemand van de oneliners is. Hij is dus eerst gaan nadenken wat hij belangrijk vond en wat zijn kwaliteiten zijn om vervolgens inspiratie op te doen op internet. Na een zoektocht vond hij deze spreuk waarvan hij vond dat dit momenteel in deze fase van zijn carrière het beste bij hem past.
Binnen de professionele tak komen vanuit klanten vaak complexe vragen op hem af. Kevin geeft hierbij aan: “Hoe moeilijk de situatie ook is, er is altijd wel een juiste oplossing mogelijk. Ik vind het heel belangrijk om het juiste totaalpakket te adviseren en niet alleen een oplossing voor het probleem waar de klant oog voor heeft. Hebben wij het zelf niet in ons pakket, dan zijn er altijd mensen in jouw netwerk die je er bij kunnen betrekken. Ik zie juist hierin de kansen en de mogelijkheden”.
Kevin vervolgt: ”In mijn werk hebben mijn klanten hun uitdagingen op het gebied van reiniging, het is tenslotte niet hun core business. Zo kwam er vanuit een distributiecentrum de vraag/opmerking dat ze hun vloer niet meer schoon kunnen krijgen waarbij ik direct het gevoel had dat ik er wel iets mee zou kunnen. Dan is het wat mij betreft een sport om tijdens een demonstratie te laten zien wat de mogelijkheden van één onze machines is en er zo voor te zorgen dat de klant er anders over gaat denken. Wat dus voor de klant een onmogelijkheid is, is voor mij een verkoopkans. En als je het goed aanpakt, is dat eenvoudig in te koppen.”
Kevin kijkt hierin verder dan alleen hun eigen mogelijkheden en zoekt dan naar oplossingen bij anderen. Op dit moment zijn de desinfectiemiddelen natuurlijk heel schaars. Klanten vragen erom omdat veel partijen dit momenteel niet kunnen leveren. Vanwege de goede en juiste contacten vanuit Kärcher kopen zij het dan in om het vervolgens naar de betreffende klant te leveren. Hij gebruikte hier een ander voorbeeld voor in zijn pitch in Noordwijk waarbij het ging om schoonloopmatten.Hij merkt dat een dergelijke manier van werken altijd erg door de klanten wordt gewaardeerd omdat je op dat moment meedenkt. Daarnaast versterkt het ook jouw eigen netwerk omdat je business genereert voor iemand anders. Dit gaat, volgens Kevin, altijd op een positieve manier weer bij je terugkomen: “Vanuit Kärcher deden wij nooit zaken met een bepaalde groep basisscholen, maar door het leveren van andere zaken zijn zij nu klant van ons geworden. Op het moment dat het in de toekomst over groot onderhoud gaat en ze machines nodig hebben, zijn we opeens een gesprekspartner voor hen geworden. Ik denk dat door de coronacrisis mijn salesmotto nog meer van toepassing gaat zijn en we elkaar hier doorheen moeten helpen.”