Sales Motto van Kirsten van der Vaart

“Samen creëer je MeerWaarde”

 

Dit is het salesmotto van Kirsten van de Vaart, Sales Consultant Zakelijke dienstverlening bij schoonmaakbedrijf Asito uit het Oosten van het land. Tevens heeft zij tijdens het laatste sales event op het podium gestaan bij de verkiezing Young Sales Professional van het jaar. Ze werd 20200305 SMA Sales Event Pitches Kirsten van der Vaartdaar derde, nadat ze in de voorrondes werd gekozen tot winnaar van de regio Oost. Kirsten geeft aan dat het idee van samen bereik je veel meer de basis is van haar motto. In de vraag om het nader toe te lichten geeft ze over een drietal assen haar antwoord, namelijk over de as van de klant, van intern aspect en van de markt.  Voordat ze dat doet licht ze nog wel toe wat zij onder MeerWaarde verstaat, namelijk dat je de verwachtingen van de klant overtreft met een positieve bijdrage. Jij als persoon creëert deze MeerWaarde.  Vervolgens gaat ze verder in op de drie assen.

Ze geeft aan dat klanten het van groot belang vinden om meer waarde te creëren omdat je anders niet van nut bent. En dat de klant niets aan je heeft en je zo kan inwisselen voor een ander.  De waarde hoeft in haar ogen niet direct op jouw eigen business te liggen : “We zijn op dit moment bezig om één van onze klanten te koppelen aan onze HR-afdeling. Hierbij kan de klant dan leren op welke wijze wij zaken op dit gebied organiseren. En vanuit mijn rol leer ik weer enorm veel over de klant en op welke wijze zij zaken organiseren.“Binnen haar team is Kirsten bezig om mensen in hun kracht te zetten zodat er voor de klanten meer waarde wordt gecreëerd. Ze geeft hierbij aan: “In mijn eigen team kijk ik altijd goed naar de anderen om te bepalen waar ben ik goed in en waar de andere teamleden in hun kracht staan. Mijn grootste kracht is mijn creativiteit en niet het bedenken van een strategie. Daar is een collega sterk in, en ik zorg ervoor dat deze persoon op het juiste moment wordt aangehaakt om zo tot het beste idee en/of product/offerte te komen. Daarnaast vindt ze het belangrijk dat er energie zit in het team waar ze mee samenwerkt. Het komen tot creatieve ideeën levert daar zeker een bijdrage aan. Dit motiveert mensen zodat ze eenvoudiger mee te krijgen zijn in binnen een proces.

Omdat Kirsten veel met aanbestedingen werkt is het soms lastig te achterhalen waarmee je deze MeerWaarde kunt leveren. Om toch te achterhalen wat een klant beweegt, zoekt ze het volledige internet af op zoek naar jaarverslagen, artikelen, etc. en op deze manier toch weer deze extra waarde te kunnen leveren.  Daarnaast probeert ze ook goed de omgeving van een dergelijke klant te begrijpen, waardoor ze soms eerder dan de klant in staat is om te zien dat er een probleem aan gaat komen. Als voorbeeld noemt ze het participatiequotum waar veel klanten het bestaan niet van weten maar waar ze wel mee te maken kunnen krijgen. Dat is waar haar werkgever Asito sterk in is. Dit soort zaken verwerkt ze dan zeker in haar offertes.

20191107 Kirsten van der Vaart, Robin de Jong en Vincent CoullierDe derde as, de markt. In deze tijden van corona maakt Kirsten samen met een concullega van EW een blog voor het Schoonmaakjournaal. Ze heeft hierop al enorm veel positieve reacties ontvangen en zelfs concurrenten geven aan graag mee te werken. Dit levert haar weer heel veel nieuwe inzichten en energie op: “Ik ben zelf niet het type dat onze concurrenten negeert, juist niet. Door samen te werken in zo’n blog krijgen we per segment mooie inzichten waar wat speelt in deze coronatijd en hoe je in deze lastige tijd elkaar ook kunt versterken. Samen kunnen we op dit moment zoveel meer doen. Ook ga ik continue op zoek naar nieuwe samenwerkingen in de markt. Behalve dat we al met grote bedrijven samenwerken kijk ik ook innovatieve start-ups waarmee je gezamenlijk creatieve dingen kunt bedenken.

Ze sluit af door te zeggen ze had verwacht dat de coronamaatregelen het haar soms lastiger zouden maken om invulling te geven aan haar motto. Het verbaasde haar dat ze in de online gesprekken ook wel de juiste snaar wist te raken: “Je zit bij een klant soms ook direct in de persoonlijke omgeving en daarmee zie je ook meer. Zo zag ik bij een klant op de achtergrond knuffels van Winnie de Poeh in beeld. Toch direct een mooi haakje om meteen meer persoonlijk over je klant te leren. En zo ontstaat er de juiste energie in het gesprek zodat je kunt gaan sparren over de juiste ideeën.”