Salesmotto Ashwin Taneja

Accountmanager AH Zakelijk

Ahold Delhaize

“You miss 100% of the shots you don’t take”

“Ik probeer elke dag op te staan met deze gedachte”, vertelt Ashwin, die ooit begonnen is als verkoopmedewerker bij de BelCompany en in de afgelopen 15 jaar van alles binnen commercie heeft gedaan en tevens een eigen onderneming heeft opgericht. “Als je niet voldoende doet of überhaupt niet probeert om je ambities te bereiken, gaat het ook niet gebeuren. Dan haal je niet alles er uit. Als ik over 5 jaar mezelf aankijk in de spiegel, wil ik weten dat ik er alles aan heb gedaan om het maximale eruit te halen en de beste te worden in datgene wat ik doe.
“Mijn idee achter sales is om altijd transparant te zijn. Je moet ook nee durven te verkopen en ik durf het zelfs aan te geven als een potentiële klant beter af is bij een concurrerende partij. Voor beide partijen is het simpelweg niet interessant om elkaars tijd te verdoen. Ik doe mijn uiterste best voor klanten en zij weten ook dat ik probleemoplossend, meedenkend en vooral eerlijk ben. Mijn doel is altijd om een klant verder te helpen, niet om producten door de strot te douwen. De behoefte van de klant moet wel matchen met onze service. Het moet een win-win situatie zijn.”

“Ik vind zowel sales als vak alsook de food&beverage industrie enorm interessant. En om die reden is de functie van Accountmanager bij AH Zakelijk dé juiste rol voor mij. Om te excelleren in mijn vak laat ik me ook graag bijscholen en besteed ik veel vrije tijd en aandacht aan trainingen en cursussen. Ik vind het belangrijk om mezelf te kunnen ontwikkelen en om die reden is dit de juiste stap geweest 7 maanden geleden”.

De B2B service van AH Zakelijk is een groeiende sector en daarom bestaat Ashwin’s functie voor een belangrijk deel uit acquisitie. “We zijn van oorsprong natuurlijk een B2C bedrijf en zijn daar marktleider in. Nog lang niet iedereen kent ons als B2B leverancier en aan mij de taak om daar verandering in te brengen: we bieden namelijk een bezorgservice voor zakelijke klanten op het gebied van lunch, tussendoortjes en borrel, met de bekende blauwe wagens.

“Als Accountmanager AH Zakelijk hou ik me bezig met het onder de aandacht brengen van onze diensten bij prospects en een stuk retentie van de bestaande klandizie. Zelf leads generen doe ik door binnen de voor ons relevante segmenten de juiste mensen te benaderen. De facilitair managers of office managers die vaak mijn eerste ingang zijn, benader ik bijvoorbeeld telefonisch of steeds meer via LinkedIN. LinkedIN vind ik tevens een goed medium om up to date te blijven aangaande ontwikkelingen bij zowel de (potentiële) klant als bij de competitie.
Hoewel zijn klanten in heel Nederland zitten, heeft Ashwin door corona vooral digitale afspraken. “Daar zal wel verandering in komen als Corona voorbij is, haha. Dan maak ik heel wat kilometers. Het digitale blijft voor mij wennen. Ik vind dat best moeilijk. Ik hou van het onderlinge contact met klanten en collega’s en ik mis het stukje “aflezen” van non-verbale communicatie. Lichaamstaal zegt zo veel in een gesprek en die context mis ik nu wel. Ik zit er op te wachten dat het echt voorbij is. Ik accepteer het nu even voor wat het is en ik focus me op wat ik goed kan. Ik heb ontdekt dat als ik bij mezelf blijf en doe wat ik goed kan, dat ik daar ook veel energie uit krijg en mijn klanten merken dat ook. Ook digitaal blijf ik rapport opbouwen met mijn klanten. Maar het beste gevoel krijg ik nog altijd van een sale op locatie”.

Dit is het salesmotto van Ashwin Taneja, sinds 7 maanden Accountmanager AH Zakelijk bij Ahold Delhaize ten tijde van het schrijven van dit artikel (februari 2022). Dit motto is gebaseerd op een gevleugelde uitspraak (“100% of the shots you don’t take don’t go in”) van Canadese hockeyspeler Wayne Gretzky, die steeds door zijn vader en zijn coaches werd uitgedaagd om meer te schieten. Tijdens zijn profloopbaan heeft hij vele goalrecords gezet die tot op de dag van vandaag nog verbroken moeten worden. Wayne wordt gezien als de beste NHL speler aller tijden.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen