Salesmotto Bart van Wijk

Partner Manager SME

Buckaroo

“Goed partnership bestaat uit geven en nemen”

Als Partner Manager voor het MKB speelt partnership een belangrijke rol in de functie van Bart van Wijk. “De klanten bij Buckaroo zijn partners die tegen een vergoeding de betaalmethodes van Buckaroo aanbieden aan hun klanten. We leveren dus eigenlijk betaaldiensten aan webshopverkopers. Daarnaast zijn we ook bezig om SaaS-platformen aan te sluiten, kant-en-klare webshopsystemen die je met een paar klikken zou kunnen aansluiten.

“Het is een heel technisch georiënteerde markt. We hebben een enorme IT-afdeling. Als extravert persoon maak ik makkelijk de schakel tussen onze partners en onze interne afdeling. Ik ben geen harde salesman, maar ik vind het prettig om een band op te bouwen met een partner. Ik probeer een duurzame relatie op te bouwen en zo een gunfactor te cultiveren.”

Wederkerigheid is voor Bart een belangrijke factor in sales. “Mijn salesmotto is dat goed partnership bestaat uit geven en nemen. Je zult van beide kanten wat moeten geven en nemen. Je wil er wel uithalen wat je er in investeert. Het is daarom belangrijk om heel veel informatie op te vragen. Het vergt echt wel onderhandeling af en toe.

“Elke deal moet wat mij betreft voor beide kanten voordelig zijn. Dat kan betekenen dat we ervoor kiezen om een exclusief partnership aan te gaan in plaats van een reguliere samenwerking. We zoeken graag naar een stukje exclusiviteit, maar ook naar partners die een unieke propositie hebben. Je zoekt een situatie waar beide partijen beter van worden.”

Zoals bij veel IT-bedrijven ontwikkelt de markt zich razendsnel. “Commercieel gezien is de snelheid van innovatie echt een enorme uitdaging. Corona heeft dat nog eens in een stroomversnelling gebracht, met het toegenomen online verkeer. We kampen met schaarste aan zowel resources als personeel. We zijn continu aan het ontwikkelen en door innoveren op een al overvolle markt.

“Ik ga dan ook op zoek naar de unieke samenwerkingen. Waarmee kunnen we onderscheidend zijn, wat hebben concurrenten nog niet? Ik kijk naar waar de behoeftes liggen. Waar is vraag naar? Wat speelt er en welke innovaties zijn er dan nodig? Wat heeft er prioriteit? Soms is het een stukje co-creatie om technische oplossingen te ontwikkelen, waardoor je ook wat meer in elkaar verweven bent.

“Dat moet je intern dan ook nog eens zien te verkopen. Dat kan wel eens een botsing veroorzaken tussen commercie en IT. Ook intern is er daarom sprake van geven en nemen. We kunnen niks zonder IT. Je kan tegen blokkades aanlopen, maar als je met ze in gesprek gaat en ze betrekt bij de ontwikkelingen, willen ze ver voor je gaan. Het spel van geven en nemen is eigenlijk op ieder vlak van sales een drijvende factor achter goed partnership.”

Dit is het salesmotto van Bart van Wijk, Partner Manager SME (oftewel: het MKB) bij Buckaroo, een online Payment Service Provider voor meer dan 15.000 organisaties en bedrijven in Nederland en België zoals o.a. de NS, Videoland, Decathlon, Picnic en Nederlandse Loterij.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen