Salesmotto Christiaan Snoeij

Christiaan Snoeij

Senior Corporate Accoountmanager, VodafoneZiggo

Salesmotto : “Samen succesvol zijn”

Dit is het salesmotto van Christiaan Snoeij, Senior Corporate Accountmanager bij VodafoneZiggo in het team Overheid, Onderwijs en Huisvesting. Dit team bedient klanten zoals gemeentes, maar ook overkoepelende onderwijsorganisaties en woningstichtingen. Grote klanten met veelzijdige wensen. “In mijn positie doe ik niet heel veel aan new business, het draait bij mij vooral om bestaande klanten met als hoofddoel jaarlijks de omzet te laten stijgen. Dat gaat voornamelijk via cross- en upsell en af en toe verwelkom ik ook een nieuwe klant.”

“Mijn salesmotto is beïnvloed door het type klanten dat ik bedien. De overheidsmarkt wordt enorm gedreven door aanbestedingen en dit is veel meer dan alleen een RFP, heb ik gemerkt. Er komt zo veel meer bij kijken, waarbij ik ervoor moet zorgen dat ik samen met mijn collega’s zo’n tender zie te winnen. Ik vind het daarom heel erg belangrijk dat ik in een vroeg stadium collega’s betrek, zodat zij weten wat er speelt en een beter gevoel krijgen bij de wensen en behoefte van de klant. Zo begrijpen zij waar de klant naar toe wil en hoe wij als VodafoneZiggo kunnen helpen. Ik zorg er voor dat de juiste mensen op de juiste plek komen te zitten. Als accountmanager kan ik niet alles, je moet een aantal stappen vooruit denken. Implementatie en realisatie van telefonie-oplossingen en internet netwerken is echt wel heel technisch. Het is dan bijvoorbeeld belangrijk om ook de projectmanager tijdig te betrekken. Normaal gesproken komt die pas op het eind te weten hoe en wat, maar zo staan alle neuzen vanaf het begin dezelfde kant op. et kost veel tijd en moeite, maar ik vind het leuk om te doen en mijn collega’s vinden de betrokkenheid ook leuk. Je hebt het dan samen als een team gedaan. Als je de tender dan wint, vier je het ook samen en dat is alleen maar gaaf.”

Christiaan’s motto heeft niet alleen betrekking op de interne gang van zaken, maar juist ook op externe relaties : “Extern is echt wel het belangrijkste. Je houdt nauw contact met je klant. We zitten natuurlijk allemaal dicht op onze klanten, maar waar kan je nou van toegevoegde waarde zijn? Je moet de doelen van je klant begrijpen. En dan heeft niet alleen de organisatie zijn visie en doelstelling, maar dat geldt ook voor mijn contactpersonen. Ik kijk niet alleen naar wat het bedrijf wil bereiken, maar ook naar wat de individuen voor ambities hebben en wat zij willen bereiken. Ik vind het ook belangrijk om op management niveau contacten bij mijn klanten te hebben. VodafoneZiggo heeft als organisatie een bredere agenda en mijn klanten moeten daar ook in gaan passen. Daarom neem ik ook initiatief om hun directieleden bij te praten over wat er gebeurt en wat de ontwikkelingen in de markt zijn. Uiteindelijk kunnen we elkaar versterken als de doelen en visie van mijn klant en onze organisatie op elkaar aansluiten. Het is toch allemaal werken op de lange termijn en dat past ook helemaal bij onderwijs en overheid. In mijn business moet je toch best een lange adem hebben. Na de fusie van UPC en Ziggo en nu de joint venture VodafoneZiggo zijn we als bedrijf zo groot geworden dat cross- en upsell een hele interessante taak geworden is. Je komt al vier, vijf jaar bij dezelfde klanten over de vloer, en je hebt nu steeds meer te bieden. Klanten in de sectoren overheid en onderwijs hebben daarnaast ook nog eens een hele uitgesproken mening, strategie en visie over innovatie en digitalisering. Denk bijvoorbeeld aan items als artificial intelligence, virtual reality, smart cities. Je moet goed weten waar je klanten over nadenken en waar ze naar toe willen. Van alle ontwikkelingen moet je op de hoogte blijven.

Andersom kan hij klanten ook inspireren : “Niet alle ontwikkelingen vinden plaats in onderwijs of bij gemeentes. Veel 5G ontwikkelingen vinden nu juist plaats bij commerciële partijen, of bijvoorbeeld bij de politie en in ziekenhuizen. Dat soort verhalen horen wij dan intern, en proberen we ook te delen met klanten. Dan krijgen ze een beter gevoel van de mogelijkheden en kunnen ze er zelf invulling aan gaan geven wat het voor hun kan betekenen. Hoe vroeger ik daarover begin met praten, hoe beter. Ook al is het nog helemaal niet relevant, kan ik nog helemaal niks verkopen, dan zijn we over vier, vijf jaar, wanneer het wél relevant wordt, hopelijk top-of-mind voor dit soort innovatieve oplossingen.”

 

Alle salesmotto’s van dit jaar zijn verzameld op één pagina. Klik hier om naar dit overzicht te gaan.

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. de rubriek Salesmotto zou willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog