Salesmotto Roy Seggelinck

Salesmanager

ADS Groep

“Als je niks doet, gebeurt er niks”.

“Water is een groot vraagstuk in de Wereld. We vinden schoon water allemaal heel vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Er komt veel kijken bij het produceren van schoon water en het verwijderen van bijvoorbeeld microplastics en medicijnresten. Er wordt vanuit de publieke sector en de industrie aanzienlijk geïnvesteerd in goede watervoorziening. Als salesmanager bij ADS Groep Toelevering Water mag ik mij bezig houden met het werven van externe opdrachtgevers voor de afdeling Toelevering Water. Ik ben in september 2020 begonnen zonder netwerk in deze sector en ik ben dan ook vanaf 0 begonnen met het in kaart brengen van potentiële opdrachtgevers. “

“In de maakindustrie is het van belang om een stabiele stroom van productie te hebben om van daaruit gestaag te kunnen groeien, dat hoop ik in de komende periode te kunnen bereiken. We hebben als organisatie een enorme potentie en vooral nog veel ruimte om te groeien, want we benutten nog niet onze volledige capaciteit. We bouwen en ontwikkelen graag samen met onze opdrachtgevers modulaire oplossingen waarbij wij, in eigen huis, de engineering tot en met de mono- en multidisciplinaire realisatie voor onze rekening kunnen nemen. Ik beweeg me sinds eind 2021 voornamelijk in de wereld van technologieleveranciers (bewezen organisaties alsook startups en scale-ups) die technologische oplossing hebben, maar het niet zelf maken. Daar zijn wij voor.”

Roy is dus de drijvende kracht achter het verwerven van externe opdrachtgevers voor ADS Groep Toelevering Water. “De laatste anderhalf jaar sta ik continu in de actiemodus. Als je niks doet, gebeurt er niks. Dat is ergens zo simpel, maar in de basis is het wel zo en het is nu dan ook echt het motto waar ik naar werk. Binnen de communale markt is vanuit regelgeving veel afgebakend. We zijn als organisatie gewend aan tenders en aanbestedingen. Nu zijn wij vanuit Toelevering Water gericht op B2B en dan is het generen van leads anders. Immers, er is geen tendernetachtige omgeving waar aanvragen worden gepubliceerd. Je moet continu haakjes zoeken en op verschillende niveaus  te werk gaan, connecties maken op verschillende lagen van de klantorganisaties. Er gaat enorm veel tijd in zitten en de afgelopen 2 jaar ,waarbij op afstand werken het uitgangspunt was, maakte het niet gemakkelijker. Om in contact te komen gebruik ik het warme netwerk van mijn collega’s en naast de traditionele netwerkclubs uiteraard  LinkedIn en Google.”

“Ik ben middenin het corona-tijdperk begonnen en dat bracht natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee als je een netwerk op wil bouwen. Ik maak graag een persoonlijke connectie en een kennismaking via teams beklijft uiteindelijk toch minder. Ik merk dat ik soms weer opnieuw moet beginnen met mensen die ik in het afgelopen jaar heb gesproken en waar we inhoudelijk nog geen opvolging aan hebben kunnen geven in de vorm van bijvoorbeeld een aanvraag. Lang niet iedereen staat open voor een gesprek, zeker niet als er geen concreet project is. Toch blijf ik altijd het contact zoeken, ik blijf continu in actie en bouw het langzaam op, dan komt er vanzelf een moment waarop er iets concreet wordt en ze je opzoeken. Je moet een lange adem hebben en niet opgeven, zaaien om te kunnen oogsten. Accepteren dat je vaker “nee” krijgt dan “ja”. Er komt een moment waarop je die “ja” wel gaat horen, tot die tijd moet je blijven bewegen en het contact warm houden. Veel open deuren, maar moeilijker dan dat moet je het niet maken.”

In zijn aanpak toont Roy zich een kameleon. “De afgelopen jaren heb ik mij verdiept in  social selling. Bij deze benadering probeer je oprecht te begrijpen wie er tegenover je zit. Ik zoek mijn contacten bewust uit op basis van wat ik nodig heb en wat ik wil bereiken. Ik stem mijn benadering en boodschap daarop af en vraag naar wat ze van mij nodig hebben om hun leven makkelijker te maken. “

Zowel intern als extern zoekt Roy de verbinding. “Mijn kracht is het verbinden van mensen en disciplines. Technisch inhoudelijk heb ik daarbij de expertise van onze organisatie nodig. Ik moet verbinden om zowel intern als extern succesvol te kunnen zijn. Alleen kun je niks en samen kun je alles.”

Dit is het salesmotto van Roy Seggelinck, salesmanager bij ADS Groep. ADS Groep is dé solide bouwpartner voor de publieke sector. Door onderscheidend vakmanschap en jarenlange ervaring zet ADS Groep zich met meer dan 150 mensen verdeeld over 4 zelfstandige afdelingen (Bouw, Toelevering Bouw, Water en Toelevering) in voor opdrachtgevers en ketenpartners in het openbaar bestuur, de zorg, het onderwijs en leisure. Met een historie als een verlengstuk van de projectorganisatie Water is de afdeling Toelevering Water sinds een aantal jaren bezig een plek te verwerven als zelfstandige producent van werktuigbouwkundige constructies en componenten in staal, aluminium en RVS alsook modulaire oplossingen. Hierbij richten men zich op de watermarkt (communaal en industrie), maar richten ze hun blik ook op “nieuwe markten” zoals nieuwe energie en bio.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen